Близько 65% сюжетів «Єдиних новин» гендерно-нейтральні – результати гендерного моніторингу Національної ради - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Близько 65% сюжетів «Єдиних новин» гендерно-нейтральні – результати гендерного моніторингу Національної ради

22 грудня Національна рада оприлюднила результати моніторингу, який перевірив загальнонаціональний телемарафон «Єдині новини» щодо дотримання гендерного балансу. Моніторинг тривав упродовж тижня з 30 жовтня до 6 листопада 2022 року та охопив ефір 5 телевізійних слотів – Національна суспільна телерадіокомпанія України, телеканал «РАДА», медіагрупи «Starlight Media», «Inter Media Group», «1+1 Media». Загальна кількість проаналізованих сюжетів – 3 269. 

Абсолютна більшість сюжетів, що транслюються глядачам в ефірі «Єдиних новин» гендерно-нейтральні або збалансовані щодо зображення гендерних ролей.

Із загальної кількості сюжетів протягом тижня тільки 235 мали популярні гендерні стереотипи.

Відповідно до Методології гендерного моніторингу 34 сюжети отримали найвищу оцінку «+3» за високий рівень гендерної збалансованості. Найбільше таких матеріалів фіксувалося в ефірі телеканалу «1+1» – 12 сюжетів та «ICTV» – 9 сюжетів. Найнижче було оцінено тільки три сюжети. Через наявність проблем із гендерними стереотипами їм виставлено оцінку «-2».

Водночас на марафоні не виявлено жодного секстистського сюжету або таких, що зображували б гендерне насильство.

Порівняно з минулими моніторингами Національної ради, в телевізійному ефірі фіксується суттєве зростання фемінітивів. У більшості випадків, коли виникала необхідність, медіа вживали їх.

Не тільки «захисники» боронять Батьківщину – все частіше, коли мова йде про українську армію, в ефірі «Єдиних новин» тепер можна чути «захисниці». Ці лексеми вживаються майже на рівні.

Так само спостерігається гендерне збалансування і в кількості сюжетів про українську армію. У понад половині матеріалів – із 415 у 251 – згадувалися або зображувалися жінки-військовослужбовиці.  Зокрема, із 2 853 учасників таких сюжетів 963 були жінки.

Попри це військовослужбовців, серед яких понад 57 тисяч жінок, все ще некоректно узагальнюють «хлопці» або «воїни-захисники». Зокрема, у період моніторингу це ілюструвалося у сюжеті, присвяченому полоненим військовим ЗСУ. Транслюючи коментар «у полоні перебувають наші хлопці», створюється уявлення, що в полоні перебувають тільки чоловіки та водночас значну кількість жінок-віськовополонених робить непомітними. Крім того, подібні формулювання сприяють укоріненню ейджизму та сексизму.

Найбільше у цей період в ефірі поширювалася інформація про війну, оборону і безпеку. 54% усіх сюжетів були присвячені саме цій темі.  Також у топ-тематику сюжетів марафону увійшли –  «Довкілля, екологія, енергетика», «Соціальна тематика, сім’я, діти та приватна сфера», «Політика, міжнародні відносини», «Економіка, сільське господарство, ринок праці».

Варто відзначити, що соціальна/сімейна тематика, яку традиційно відносять до стереотипно жіночої, за увесь марафон стала яскравим прикладом збалансованого нестереотипного співвідношення чоловіків і жінок. Майже у всіх категоріях спостерігається гендерна паритетність.

У решті тем, крім соціальної, експертна думка надавалася в основному чоловікам – понад 80%. Здебільшого, це пов’язано зі стереотипами щодо належності певних сфер винятково як до чоловічих. 

Низька наявність жінок спостерігається і серед учасників сюжетів. Зокрема, найбільше це стосується трьох тем: «Війна, оборона, безпека», «Політика, міжнародні відносини», «Економіка, сільське господарство, ринок праці».

Співвідношення жінок і чоловіків серед ведучих майже паритетне на всіх телевізійних слотах.

Національна рада вважає за необхідне звернути увагу редакцій медіа на особливу потребу висвітлення гендерних питань під час воєнного стану та врахувати її у своїй діяльності. Збалансовані й точні новини та інформаційні передачі щодо участі жінок у війні, впливають на соціальну рівновагу у суспільстві. Вони мотивують всі верстви населення робити рівноцінний внесок у Перемогу нашої країни над загарбниками.

Також в рамках гендерного моніторингу Національна рада зауважила, що в ефірі загальнонаціонального марафону немає культурної тематики. На жаль, це пливає на недостатню поінформованість про культурний спротив України, як важливий чинник для боротьби з агресором і відстоювання власної ідентичності.

Довідково: Аналіз контенту здійснено відповідно до Методології гендерного моніторингу, створеної за ініціативи Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за підтримки уряду Швеції та Національного Демократичного Інституту США. Для перевірки відбиралися окремі сюжети чи відокремлені передачі на певну тему.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше