5 березня перший заступник голови Національної ради Ольга Герасим’юк і члени Національної ради Валентин Коваль, Сергій Костинський, Олег Черниш зустрілися з представниками Місії ОБСЄ/БДІПЛ Франческою Боггері та Європейської мережі моніторингу виборів (ENEMO) Аною Ненезіч. Йшлося про особливості цьогорічної виборчої кампанії, повноваження регулятора щодо нагляду за діяльністю ЗМІ у передвиборний період і їх реалізацію в рамках спеціально створеної робочої групи.
Ана Ненезіч уже неодноразово була присутньою на засіданнях робочої групи Національної ради, тож достатньо добре знайома з тим, як відбувається процес нагляду регуляторного органу і які важелі впливу на медіа він має.
Франческа Боггері поінформувала про те, що Місія ОБСЄ/БДІПЛ також проводить моніторинг мовлення семи українських телеканалів у прайм-тайм – «UA:Перший», «1+1», «112 Україна», «5», «Україна», «Інтер», «ICTV». При виборі цих телеканалів вони орієнтувалися на те, скільки глядачів ті охоплюють, у тому числі територіально. Відстежується баланс, чи є дотримання виборчого закону стосовно всіх кандидатів, чи є медіа вільними у розміщенні своїх матеріалів, чи можуть громадяни отримати достатню кількість інформації про виборчу кампанію різних кандидатів.
Представники моніторингових місій розпитували докладніше про методологію, якою оперує Національна рада при проведенні перевірок, типові порушення, виявлені в діяльності ЗМІ, мораторій на проведення перевірок і як вони відбуваються для телерадіоорганізацій у виборчий період, регулювання політичної реклами, можливості реагування Національної ради на виявлені порушення. Цікавим для гостей було і ставлення регуляторного органу до творчих аудіовідеоматеріалів, учасниками яких є деякі кандидати на пост Президента.
У цьому контексті члени Національної ради наголосили на наявності прогалин і недосконалість чинного виборчого законодавства, яке не дає регулятору достатніх підстав для оперативного припинення виявлених порушень. Є нагальна потреба внесення змін до нього ще й з огляду на появу численних нових та вигадливих способів агітації, які подекуди набувають гібридних форм. Було зауважено, що регулятор накопичить інформацію про всі наявні форми порушень закону й докладно охарактеризує їх у своєму звіті з тим, щоб надалі парламентарі могли на законодавчому рівні врегулювати ці питання. Члени Національної ради пояснили, як відбуваються перевірки, які є законодавчі вимоги щодо політичної реклами, якими є рамки співпраці з іншими державними органами – такими як НАЗК і ЦВК. Сергій Костинський розповів про те, як Національна рада проводить моніторинг ефірів мовників.
Він поінформував, що відстежується ефір 28 загальнонаціональних каналів, які транслюються у цифровій мережі, 14 інформаційних супутникових телеканалів і 14 загальнонаціональних радіостанцій. Регіональні й місцеві медіа моніторять представники Національної ради в областях. Загалом, за словами члена Національної ради, регулятор нині проводить моніторинг більше як за 20 напрямами.
Зі свого боку Ольга Герасим’юк розповіла, що деякі питання, які стосуються методології, що нею послуговується регулятор, потребують уточнень. Методологія була розроблена спеціально для Національної ради експертом Ради Європи Расто Кужелем і вже дуже добре себе зарекомендувала. Водночас, за словами першого заступника голови Національної ради, необхідно уточнити певні аспекти для того, щоб мати змогу краще вивести типологію, дослідити повторюваність помилок тощо.
Під час зустрічі сторони також обговорили діяльність Незалежної експертної ради, практики розгляду судових спорів із питань порушення виборчого законодавства. Погоджено й надалі співпрацювати та надавати підтримку, також представники моніторингових місій запрошені до участі в робочій групі Національної ради, що здійснює нагляд за перебігом виборчого процесу в ЗМІ.