Інформаційно-аналітична довідка за підсумками роботи зі зверненнями громадян за 2018 рік - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Інформаційно-аналітична довідка за підсумками роботи зі зверненнями громадян за 2018 рік

Додаток
до рішення Національної ради
24.01.2019 № 87

 

Упродовж 2018 року до Національної ради надійшло 1137 письмових звернень громадян.
Як і в минулі періоди, найбільш активними дописувачами були жителі столиці – близько 400-т звернень, майже 100 листів надійшло від мешканців Дніпропетровської області, понад 60 – від заявників окремо взятих Харківської та Одеської областей.
Кількість звернень за регіонами:

з/п

Назва регіону

Кількість

1

АР Крим

5

2

Вінницька область

30

3

Волинська область

11

4

Дніпропетровська область

94

5

Донецька область

19

6

Житомирська область

17

7

Закарпатська область

21

8

Запорізька область

33

9

Івано-Франківська область

18

10

м. Київ

390

11

Київська область

53

12

Кіровоградська область

26

13

Луганська область

7

14

Львівська область

59

15

Миколаївська область

24

16

Одеська область

62

17

Полтавська область

28

18

Рівненська область

20

19

Сумська область

40

20

Тернопільська область

9

21

Харківська область

64

        22

Херсонська область

22

23

Хмельницька область

22

24

Черкаська область

38

25

Чернівецька область

8

26

Чернігівська область

15

27

З-за кордону

2

 

Всього:

1137

Увага дописувачів значною мірою була зосереджена на питаннях інформаційної безпеки та захисту вітчизняного телерадіопростору від існуючих загроз як внутрішнього, так і зовнішнього характеру. Це свідчить, насамперед, про зростання рівня громадянської активності населення та більшу поінформованість громадян з питань функціонування телерадіоінформаційної сфери.

Перехід на цифрові стандарти мовлення став найактуальнішою подією в інформаційному сегменті суспільного життя, і це знайшло своє відображення у численних зверненнях глядачів до регуляторного органу. Зокрема, лише за липень-вересень надійшло близько трьохсот звернень відповідної тематики. Заявників, передусім, турбувало питання необхідності придбання засобів приймання сигналів цифрового телерадіомовлення, також непокоїла проблема недостатньої якості цифрового сигналу та відсутності можливості його прийому на території окремих населених пунктів. На поставлені в листах питання Національна рада надавала в межах компетенції ґрунтовну інформацію з відповідними роз’ясненнями. Частину звернень було надіслано до провайдера цифрової загальнонаціональної телемережі ТОВ «ЗЕОНБУД» та ДП «Український державний центр радіочастот» для вжиття відповідних заходів реагування.

З урахуванням прийняття змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо мовних квот у радіо- та телеефірі продовжували надходити листи, зміст яких стосувався дотримання вітчизняними радіокомпаніями законодавчих вимог щодо частки пісень та ведення передач державною мовою, а також обсягу державної мови на телебаченні. На підставі низки звернень Національна рада здійснила моніторинги програмного наповнення телерадіокомпаній стосовно дотримання вимог цього Закону.

У першому півріччі неодноразово надходили до Національної ради звернення громадян з інформацією щодо фактів трансляції програм, які не входять до Переліку іноземних програм, зміст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і законодавства України, на території різних закладів та організацій. Оскільки зазначені в листах суб’єкти господарської діяльності не були ліцензіатами Національної ради, регуляторний орган звертався до правоохоронних органів з проханням розглянути порушені питання та в межах компетенції вжити заходів, передбачених чинним законодавством. 

Як і раніше, увага дописувачів значною мірою приділялася програмному наповненню каналів, зокрема, питанням його якісного покращення, необхідності дотримання вимог законодавства про захист суспільної моралі.

Слід зазначити, що почастішали звернення зі скаргами на порушення прав неповнолітніх при зйомках телепрограм та стосовно трансляції програм, що містять сцени насильства, жорстокості, порнографії. Деякі із звернень щодо нанесення можливої шкоди дитячій аудиторії надсилалися на розгляд до незалежних медійних інституцій та експертів-психологів і розглядалися на засіданнях робочої групи зі створення правил захисту дітей у медіа, що діє при Національній раді.

У цілому роботу за результатами розгляду листів можна розподілити за кількома основними напрямами:

– надання відповіді після опрацювання звернення з відповідними структурними підрозділами Національної ради та представниками в областях;

– пересилання звернень до відповідних органів та установ у разі, якщо окреслене питання перебуває поза межами компетенції регулятора;

– здійснення моніторингу програм – у випадках, коли йдеться про ознаки порушень з боку компаній;

– ухвалення рішень Національної ради за результатами перевірок діяльності ліцензіатів, здійснених на підставі чи з урахуванням звернень.

У 2018 році на підставі звернень громадян було проведено 15 позапланових перевірок діяльності вітчизняних телерадіоорганізацій щодо дотримання законодавчих вимог з подальшим розглядом їх результатів на засіданнях Національної ради. За результатами розгляду до низки компаній застосовано санкцію «оголошення попередження». Крім того, до трьох телерадіоорганізацій: ТОВ «ТРК «АНДСЕР», м. Одеса; ТОВ «ТРК МІСЬКИЙ ТЕЛЕКАНАЛ», м. Одеса; ПрАТ «ТЕЛЕКАНАЛ «ІНТЕР», м. Київ, застосовано санкцію «стягнення штрафу» у зв’язку з вчиненням порушень, передбачених частиною восьмою статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (заклики до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті; пропаганда винятковості, зверхності або неповноцінності осіб за ознаками їх релігійних переконань, ідеології, належності до тієї чи іншої нації або раси, фізичного або майнового стану, соціального походження).

У звітному періоді в Національній раді опрацьовано 113 запитів на отримання публічної інформації від юридичних та фізичних осіб.

Насамперед це прохання щодо надання копій документів за результатами діяльності регуляторного органу: рішень Національної ради, протоколів засідань, порядків денних засідань. Також зміст запитів стосувався інформації щодо телерадіоорганізацій, які внесено до Державного реєстру суб’єктів інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення,  статистичних даних щодо діяльності телерадіоорганізацій тощо.

Однак, не всі листи, оформлені як запити на отримання публічної інформації, є інформаційними запитами за своїм змістом. У такому разі надаються відповідні роз’яснення та надсилається відповідь згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян».

Відповіді на всі запити було надано вчасно, згідно зі статтею 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Начальник управління організаційного
та документального забезпечення                 /підпис/          Т. Собчук

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше