Інформаційно-аналітична довідка за підсумками роботи зі зверненнями громадян за 2019 рік
Додаток
до рішення Національної ради
30.01.2020 № 85
Упродовж 2019 року до Національної ради надійшло 842 письмові звернення громадян. Як і в попередньому звітному періоді, більшість адресатів – це жителі столиці, від яких надійшло майже чверть загальної кількості звернень (196). Активними дописувачами були також жителі Дніпропетровської (78), Донецької (57), Запорізької (54), Київської (43), Львівської (45), Одеської (46) та Харківської областей (44).
Кількість звернень за регіонами:
№ з/п |
Назва регіону |
Кількість |
1 |
АР Крим |
1 |
2 |
Вінницька область |
10 |
3 |
Волинська область |
14 |
4 |
Дніпропетровська область |
78 |
5 |
Донецька область |
57 |
6 |
Житомирська область |
14 |
7 |
Закарпатська область |
13 |
8 |
Запорізька область |
54 |
9 |
Івано-Франківська область |
29 |
10 |
м. Київ |
196 |
11 |
Київська область |
43 |
12 |
Кіровоградська область |
16 |
13 |
Луганська область |
25 |
14 |
Львівська область |
45 |
15 |
Миколаївська область |
13 |
16 |
Одеська область |
46 |
17 |
Полтавська область |
26 |
18 |
Рівненська область |
13 |
19 |
Сумська область |
20 |
20 |
Тернопільська область |
10 |
21 |
Харківська область |
44 |
22 |
Херсонська область |
19 |
23 |
Хмельницька область |
18 |
24 |
Черкаська область |
18 |
25 |
Чернівецька область |
7 |
26 |
Чернігівська область |
11 |
27 |
З-за кордону |
2 |
|
Всього: |
842 |
Увага заявників насамперед була зосереджена на проблемах, дотичних до питання впровадження цифрового мовлення. Зміст скарг стосувався неякісного прийому сигналу, відсутності прийому цифрових програм у цілому в деяких районах або тимчасової відсутності певних програм. Значну кількість звернень було надіслано до провайдера цифрової загальнонаціональної телемережі ТОВ «ЗЕОНБУД», м. Київ, для вжиття відповідних заходів реагування.
На початок року припав виборчий процес чергових виборів Президента України. Відтак, на розгляді Національної ради перебували звернення, зміст яких стосувався порушень телерадіоорганізаціями виборчого законодавства (включення до інформаційних телерадіопрограм передвиборних агітаційних матеріалів кандидатів на пост Президента України, незбалансований підхід до розміщення передвиборних матеріалів, прихована політична реклама тощо). Окремі звернення було розглянуто на засіданнях Робочої групи Національної ради для здійснення нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час виборчої кампанії Президента України у 2019 році з прийняттям відповідних рішень.
Безумовно, залишалася актуальною тема інформаційної безпеки та захисту вітчизняного телерадіопростору від існуючих загроз як внутрішнього, так і зовнішнього характеру. Листи заявників містили факти щодо трансляції компаніями фільмів чи передач, зміст яких може свідчити про ознаки порушення статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (не допускається використання телерадіоорганізацій для трансляції телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, а також для трансляції аудіовізуальних творів, одним із учасників яких є особа, внесена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненого на веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв). Діючи в межах повноважень, регулятор здійснював відповідні моніторинги з метою перевірки зазначеної інформації, також окремі звернення надсилалися на адресу Державного агентства України з питань кіно, яке видає державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів, ухвалює рішення щодо його анулювання та скасування державної реєстрації фільмів у випадках, передбачених чинним законодавством.
У центрі уваги глядацької та слухацької аудиторії продовжувало перебувати питання дотримання телерадіокомпаніями чинних законодавчих норм щодо мовних квот. Така зацікавленість є ознакою зростання громадянської активності українців. Однак, викладені в листах факти не завжди свідчать про порушення законодавства, оскільки дописувачі, як правило, не досить добре ознайомлені з існуючими вимогами щодо підрахунку обсягу мовлення державною мовою. Зазвичай авторам таких звернень надавалися відповідні роз’яснення з посиланням на законодавчі норми. Водночас деякі листи стали підставою для проведення моніторингу ефіру компаній.
Як і в попередні періоди, громадяни не залишалися байдужими до змісту програмного наповнення телерадіоефіру. Зауваження щодо жанрового спектру програм та передач, нарікання на ефірний продукт, який не відповідає нормам суспільної моралі, скарги щодо наявності недостовірної інформації – таким є перелік основних тем цих листів.
У більшості випадків Національна рада зверталася до керівництва телерадіоорганізацій з проханням розглянути відповідні питання на засіданні редакційної ради, а також наголошувала на необхідності дотримання компанією чинних законодавчих вимог. Крім того, авторам звернень повідомлялося про законодавчо регламентоване право телеглядачів і радіослухачів звертатися до телерадіоорганізацій із зауваженнями та пропозиціями щодо змісту конкретних програм або передач і отримувати письмово або безпосередньо у передачах відповідь на звернення.
Неодноразово об’єктами уваги дописувачів були факти, які могли б свідчити, на їхню думку, про недотримання компаніями норм рекламного законодавства. У відповідях Національної ради надавалася інформація про дії регулятора в межах законодавчо визначених норм (здійснення контролю та нагляду за дотриманням Закону України «Про рекламу» щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіо), а листи, в яких йшлося про зміст рекламної продукції, як правило, надсилалися до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за належністю.
Значну кількість звернень громадян під кінець року викликала інформація щодо кодування супутникового сигналу у зв’язку з тим, що провідні українські медіагрупи намагаються запровадити європейську практику кодування супутникового сигналу з метою посилення захисту своїх авторських прав на телевізійний продукт та розвитку ринку платного телебачення. На такі звернення Національна рада надавала відповідь у межах компетенції, визначеної чинним законодавством.
У цілому роботу за результатами розгляду листів можна розподілити за кількома основними напрямами:
– надання відповіді після опрацювання звернення з відповідними структурними підрозділами Національної ради та представниками в областях;
– пересилання звернень до відповідних органів та установ у разі, якщо окреслене питання перебуває поза межами компетенції регулятора;
– здійснення моніторингу програм – у випадках, коли йдеться про ознаки
порушень з боку компаній;
– ухвалення рішень Національної ради за результатами перевірок діяльності ліцензіатів, здійснених на підставі чи з урахуванням звернень.
На підставі звернень громадян у 2019 році було проведено дві позапланові перевірки діяльності вітчизняних телерадіоорганізацій щодо дотримання законодавчих вимог з подальшим розглядом їх результатів на засіданнях Національної ради. За результатами розгляду відповідними рішеннями Національної ради до ТОВ «ДАНІ-ТЕПЛОЦЕНТР», м. Балаклія Харківської області, та ПП «ТРК «ТЕЛКОМ», смт Десна Чернігівської області, застосовано по дві санкції одночасно – «оголошення попередження» та «стягнення штрафу».
Слід зазначити, що продовжує утримуватись тенденція щодо надходження листів, насамперед електронних, які оформлено без дотримання вимог Закону України «Про звернення громадян» – не вказано всі необхідні реквізити, передбачені статтею 5 зазначеного Закону (прізвище, ім’я, по батькові та місце проживання), а отже, відповідно до статті 8 цього Закону такі листи визнаються анонімними і не підлягають розгляду та вирішенню. Про це в законодавчо встановлений термін повідомляється адресатам.
Запити на отримання публічної інформації
У звітному періоді в Національній раді опрацьовано 33 запити на отримання публічної інформації від юридичних та фізичних осіб.
Насамперед це прохання щодо надання копій документів за результатами діяльності регуляторного органу: рішень Національної ради, протоколів засідань тощо. Також зміст запитів стосувався даних телерадіоорганізацій, які внесено до Державного реєстру суб’єктів інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення, та іншої інформації.
Однак, не всі листи, оформлені як запити на отримання публічної інформації, є інформаційними запитами за своїм змістом. У такому разі надаються відповідні роз’яснення та надсилається відповідь згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян».
Відповіді на всі запити було надано вчасно, згідно зі статтею 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Інформація про надходження та стан виконання запитів системно оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національної ради.
Як і в попередні періоди, робота щодо опрацювання звернень громадян та запитів на отримання публічної інформації ґрунтується на максимальному забезпеченні зворотного зв’язку та спрямована на ефективність кінцевого результату.