Інформаційно-аналітична довідка за підсумками роботи зі зверненнями громадян за перше півріччя 2021 року
Додаток
до рішення Національної ради
15.07.2021 № 902
У першому півріччі 2021 року до Національної ради надійшло 388 звернень громадян. Найбільш активними дописувачами, як і в попередніх періодах, стали жителі столиці, від яких отримано понад 120 листів. Також значна кількість звернень надійшла з Дніпропетровської (36), Львівської (28) та Харківської (25) областей, які теж можна назвати традиційними лідерами за обсягом кореспонденції, адресованої регуляторному органу. Найменше звернень надійшло з Чернівецької області (1), АР Крим (2) та Рівненської області (3).
Кількість звернень за регіонами:
№ з/п |
Назва регіону |
Кількість |
1 |
АР Крим |
2 |
2 |
Вінницька |
9 |
3 |
Волинська |
7 |
4 |
Дніпропетровська |
36 |
5 |
Донецька |
23 |
6 |
Житомирська |
8 |
7 |
Закарпатська |
6 |
8 |
Запорізька |
12 |
9 |
З-за кордону |
1 |
10 |
Івано-Франківська |
11 |
11 |
Київ |
122 |
12 |
Київська |
22 |
13 |
Кіровоградська |
5 |
14 |
Луганська |
5 |
15 |
Львівська |
28 |
16 |
Миколаївська |
16 |
17 |
Одеська |
11 |
18 |
Полтавська |
5 |
19 |
Рівненська |
3 |
20 |
Сумська |
8 |
21 |
Харківська |
25 |
22 |
Херсонська |
5 |
23 |
Хмельницька |
6 |
24 |
Черкаська |
5 |
25 |
Чернівецька |
1 |
26 |
Чернігівська |
6 |
|
Всього: |
388 |
Першочергового звучання впродовж звітного періоду набула тема посилення інформаційного захисту держави від деструктивного впливу пропаганди і дезінформації та мови ворожнечі, які використовуються країною-агресором для ведення гібридної війни.
Слід зазначити, що саме на підставі звернень громадян, а також звернень громадських організацій та державних контролюючих органів, було призначено 16 перевірок компаній, у діяльності яких зафіксовано факти недотримання вимог чинного законодавства. Майже половина цих перевірок стосувалася порушень у частині наявності закликів до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті. За результатами розгляду матеріалів перевірок до деяких компаній було застосовано законодавчо передбачені санкції – «оголошення попередження» та «стягнення штрафу» (насамперед це стосується телеканалу ТОВ «НАШ 365»,
м. Київ, до якого було вжито відразу декілька санкцій).
На початку року значну кількість звернень спричинило рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 лютого 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введене в дію Указом Президента України, яким було передбачено застосувати персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до низки юридичних осіб, зокрема до ТОВ «Телерадіокомпанія «112-ТВ» (логотип: «112 УКРАЇНА), ТОВ «Новини 24 години» (логотип: «NEWSONE»), ТОВ «ТРК «Нові комунікації» (логотип:
«Z ZIK»). Переважна більшість дописувачів висловлювала свою підтримку таким заходам, нарікаючи на зміст програмного наповнення згаданих телеканалів та наводячи приклади конкретної інформації, трансляція якої може завдати шкоди безпеці держави.
Безпосередньо дотичним до зазначеної теми є питання дотримання телерадіоорганізаціями законодавчих норм щодо обсягів державної мови в ефірі. Як і в попередні періоди, продовжували надходити звернення з інформацією щодо порушень, на думку заявників, відповідних вимог законодавства (значна частина таких листів була переадресована регулятору за належністю Уповноваженим із захисту державної мови). Окремі звернення стали підставою для здійснення моніторингів телерадіоефіру з метою перевірки наданих фактів, на інші листи – у разі відсутності ознак порушень – було надано відповідь
з необхідними роз’ясненнями.
Як тема інформаційної безпеки держави в цілому, так і питання особистісної безпеки та захисту від інформації, що містить елементи насилля та жорстокості, незмінно перебуває в полі зору глядацько-слухацької аудиторії. Дописувачів особливо турбує можливий негативний вплив такого телевізійного контенту на дитячу та підліткову аудиторію. У відповідях на такі листи регуляторний орган насамперед звертає увагу, що згідно з чинним законодавством мовники самостійно ухвалюють рішення щодо трансляції тих чи інших передач, керуючись програмною концепцією мовлення та редакційною політикою каналу. Водночас, наголошується, що розуміючи важливість питань духовності та моральності суспільства, Національна рада в межах компетенції здійснює діяльність, спрямовану на захист глядацької аудиторії від можливого негативного впливу аудіовізуальної продукції. Здійснюючи моніторинги телеканалів, Національна рада відстежує, як компанії дотримуються вимог законодавчо передбаченої класифікації кіновідеопродукції в телеефірі та умов, передбачених державним прокатним посвідченням на право розповсюдження і демонстрування фільмів, при виявленні порушень до телерадіоорганізацій застосовуються санкції згідно з чинним законодавством. Крім того, заявникам надається інформація щодо діяльності Робочої групи зі створення правил захисту дітей у медіа, до якої входять представники індустрії, регуляторного органу, громадських організацій, психологи, науковці, і якою розроблено вже п’ять відповідних саморегулівних актів. Також дописувачам повідомляється про законодавчо регламентоване право звертатися до телерадіоорганізацій із зауваженнями та пропозиціями щодо змісту конкретних програм або передач. Адже саме глядачі мають впливати на той чи інший канал, звертаючи увагу його керівництва і творчих працівників на недопустимий зміст програм і передач.
У звітному періоді відчутно збільшився обсяг листів громадян з інформацією про можливе недотримання компаніями норм рекламного законодавства. Зокрема надійшла низка звернень стосовно демонстрування в ефірі деяких вітчизняних телеканалів реклами медалі «30 років Україні». На підставі цих звернень було здійснено моніторинг телеефіру, за результатами якого Національна рада звернулася до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо вжиття відповідних заходів реагування у межах компетенції.
Слід відзначити, що глядачі не лише інформують про зауважені ними можливі факти порушень рекламного законодавства, але часом і самі роблять спроби здійснювати відповідний моніторинг телепрограм, насамперед щодо обсягів реклами в ефірі, та повідомляють про його результати до Національної ради. Дякуючи дописувачам за активну громадянську позицію, регуляторний орган роз’яснює, на яких законодавчих нормах та чинниках базується фахове здійснення таких моніторингів.
Традиційно висвітлюються в листах телеглядачів питання, дотичні до діяльності провайдерів програмної послуги. У звітному періоді, окрім незмінної теми вартості послуг, стурбованість дописувачів викликала ситуація щодо вилучення з пакету послуг низки вітчизняних телеканалів ТОВ «МЕРЕЖА ЛАНЕТ». У відповідь заявникам повідомлялося, що обов’язковому державному регулювання підлягає лише питання забезпечення усім абонентам можливість отримання програм універсальної програмної послуги (телепрограми АТ «НСТУ» – «UA:Перший» і «Культура», ДП «Парламентський телеканал «Рада» та місцевих каналів, які мають ліцензії на ефірне мовлення і не здійснюють ретрансляції інших мовників). Стосовно решти програм комерційних мовників, то надання програмної послуги повинно здійснюватися на підставі угод на право розповсюдження (ретрансляцію) програм. Отже, це питання господарської діяльності суб’єктів інформаційного ринку, яке перебуває поза межами компетенції Національної ради. Водночас окремі звернення було надіслано безпосередньо до ТОВ «МЕРЕЖА ЛАНЕТ» для розгляду та надання відповіді адресатам.
У першому півріччі минулого року особливої гостроти набула тема кодування супутникових телеканалів – тоді з неї надійшло більше трьохсот листів. Наразі це питання є вже досить з’ясованим і лише час від часу з’являється в листах дописувачів. А от тема впровадження цифрового мовлення не втратила своєї актуальності. Як і раніше, зміст скарг стосувався неякісного прийому сигналу, відсутності прийому цифрових програм у цілому в деяких районах або тимчасової відсутності певних програм. На більшість звернень Національна рада надавала ґрунтовні відповіді на підставі інформації, якою володіє відповідно до компетенції. Також деякі звернення було надіслано до провайдера цифрової загальнонаціональної телемережі ТОВ «ЗЕОНБУД», м. Київ, для вжиття відповідних заходів реагування.
Запити на отримання публічної інформації
У першому півріччі 2021 року до Національної ради надійшло 46 запитів на отримання публічної інформації від юридичних та фізичних осіб.
Як і в попередні періоди, насамперед це прохання щодо надання копій документів за результатами діяльності регуляторного органу: рішень Національної ради, протоколів засідань, порядків денних засідань, фінансових звітів тощо. Також зміст запитів стосувався контактних даних телерадіоорганізацій, які внесено до Державного реєстру суб’єктів інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення, статистичних даних щодо діяльності телерадіоорганізацій, інформації щодо структури власності, наданої телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги, суми заробітної плати керівництва та ін. Також, як і в минулому році, продовжують надходити запити від Громадської спілки «Коаліція аудіовізуальних і музичних прав», м. Київ, стосовно інформації, яка стосується діяльності провайдерів програмної послуги.
Не всі листи, оформлені як запити на отримання публічної інформації, є інформаційними запитами за своїм змістом. У такому разі надаються відповідні роз’яснення та надсилається відповідь згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян».
Відповіді на всі запити було надано вчасно, згідно зі статтею 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Інформація про надходження та стан виконання запитів системно оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національної ради.
У цілому робота щодо опрацювання звернень громадян та запитів на отримання публічної інформації є сталою, безперебійною, ґрунтується на максимальному забезпеченні зворотного зв’язку та спрямована на ефективність кінцевого результату.