Протокол № 9 від 26 березня 2018 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Протокол № 9 від 26 березня 2018 року

Дата засідання: 26.03.2018

Час: 11.00 – 13.30

Місце: м. Київ, вул. Прорізна, 2 (4 поверх, малий зал засідань)

ПРИСУТНІ:

  1. О. Большакова
  2. В. Веселовська
  3. Н. Колесникова
  4. К. Гріцак
  5. Н. Клітна
  6. С. Сьомкін
  7. Л. Найдьонова
  8. Від ГО “Інститут масової інформації” Р. Головенко

Присутні від Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення: голова Національної ради Юрій Артеменко, заступник голови Уляна Фещук, відповідальний секретар Олександр Ільяшенко, член Національної ради Валентин Коваль.

ВІДСУТНІ:

  1. С. Бибик
  2. О. Вакуленко
  3. О. Волошенюк
  4. О. Глущенко
  5. І. Розкладай
  6. О. Федієнко

СЛУХАЛИ: Н. Клітну про затвердження порядку денного засідання Громадської ради.

Н. Клітна відкрила засідання та повідомила про правомочність Громадської ради приймати рішення. Запропонувала обговорити проект порядку денного.

УХВАЛИЛИ:

Затвердити такий порядок денний засідання Громадської ради:

  1. Зустріч з членами Національної ради (відповідальна – Н. Клітна).
  2. Про Проект Змін до Порядку проведення конференцій громадських об’єднань та асоціацій, обрання членів Наглядової ради публічного акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України» та припинення їхніх повноважень (відповідальна – О.Большакова).
  3. Про соціальну рекламу щодо переходу з аналогового на цифрове мовлення (відповідальні – К. Гріцак, Н. Клітна).
  4. Про державне регулювання розміру абонентної плати за користування універсальною програмною послугою (відповідальний – К. Гріцак).
  5. Про заходи щодо припинення поширення розкладів телепрограм походженням з РФ періодичними друкованими ЗМІ (відповідальна – Н. Клітна).

ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  8

«проти» – 0

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Рішення прийнято

 

СЛУХАЛИ І: Ю. Артеменка, В. Коваля.

Ю. Артеменко, голова Національної ради, розповів про нещодавно ухвалені рішення, які стосуються трансляції телеканалами фільмів радянської доби, в яких беруть участь актори, внесені до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці України. Він сказав, що ухваленню цих рішень передували консультації з депутатами, що входять до Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики, та депутатами інших комітетів, незалежними медіа-юристами. Є пряма норма профільного закону, тому  й ухвалено відповідне рішення, на черзі розгляд питань інших компаній, які також порушили цю норму. У разі судових рішень не на користь регулятора, буде вироблено інші підходи.

Також Ю. Артеменко повідомив, що 29 березня ц.р. відбудеться підбиття підсумків конкурсу на цифрове радіо. Це експериментальний проект, і цікаво, якими будуть його результати, чи матиме цей вид мовлення перспективу в Україні.

В. Коваль повідомив про тестування он-лайн кабінету для подання звітності про структуру власності та висловив думку, що саме завдяки цій платформі буде технічно «відшліфовано» версію для електронних кабінетів провайдерів програмної послуги.

Також усі присутні обговорили необхідність внесення змін до Положення про Громадську раді при Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення з метою урегулювання процедури обговорення та голосування по питанням за допомогою засобів електронних комунікацій. Н. Клітна, звернула увагу, що на сьогодні у складі Громадської ради є 14 членів, у зв’язку із добровільним виходом І. Долженкової у зв’язку з погіршенням стану здоров’я.

УХВАЛИЛИ І:         

– Рекомендувати Національній раді внести зміни до складу Громадської ради щодо доповнення на вакантне місце члена Громадської ради (замість члена, який вибув) учасника Установчих зборів – кандидата у члени Громадської ради, який отримав найбільшу кількість голосів за результатами рейтингового голосування.

– доручити Голові та Секретарю Громадської ради спільно з юридичними департаментом Національної ради опрацювати питання із внесення змін до Положення про Громадську раді при Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення.

ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  8

«проти» – 0

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Ухвалу прийнято

 

СЛУХАЛИ ІІ: О. Большакову.

УХВАЛИЛИ ІІ:

  1. Підтримати в цілому Проект Змін до Порядку проведення конференцій громадських об’єднань та асоціацій, обрання членів Наглядової ради публічного акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України» та припинення їхніх повноважень.
  2. Запропонувати наступні правки до Проекту Змін:
  • надати можливість залишити чинну процедуру, у разі якщо переможець відмовився до прийняття Національною радою рішення про призначення складу Наглядової ради;
  • залишити представників Держкомтелерадіо та доповнити представниками від Мінінформполітики.

ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  8

«проти» – 0

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Ухвалу прийнято

 

СЛУХАЛИ ІІІ: Н. Клітну про те, що в лютому 2018 року низка асоціацій провайдерів закликали Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення, Антимонопольний комітет України і  Державну інспекцію України з питань захисту прав споживачів припинити в ефірі національних телеканалів трансляцію реклами: «32 цифрових канали безкоштовно».

На думку представників асоціацій, така реклама є недобросовісною, оскільки її зміст вводить або може ввести в оману споживачів, чим завдає шкоди глядачам і провайдерам програмної послуги України внаслідок двозначності, недостовірності, перебільшення, замовчування суттєвих умов переходу споживачів на перегляд пакета цифрових телеканалів компанії – монополіста з надання послуг цифрового ефірного телебачення ТОВ «Зеонбуд».

Кожен із роликів містить слова-перебільшення «32 цифрових телеканали БЕЗКОШТОВНО»: щонайменше 2 телеканали з 32-х – «Business» й «Вінтаж ТВ» не мовлять. Також потребує додаткової перевірки, чи мовлять усі 4 телеканали з місцевих мультиплексів. При цьому в рекламі замовчується необхідність сплати потенційними споживачами за встановлення ефірної антени, придбання ефірного перетворювача Т2, вартість монтажу тощо. На сьогодні перетворювач Т2 можна придбати за ціною від 250 до 450 грн, антену для прийому ефірних телепрограм – від 500 до 1500 грн, вартість монтажу відрізняється залежно від регіону – від 100 до 500 грн.

Але рекламний ролик ТОВ «Зеонбуд» продовжують транслювати загальнонаціональні й регіональні телеканали.  

Р. Головенка, Н. Колесникову, О. Большакову, які зазначили, що повинна бути повноцінна інформаційна кампанія з належним інформуванням населення про зміст, суть, підстави та строки переходу на цифровий формат телемовлення.

 УХВАЛИЛИ III:

  1. Рекомендувати Національній раді порушити питання про припинення трансляції рекламного ролика ТОВ «Зеонбуд» про перехід на цифровий формат телемовлення має бути припинена, оскільки ця реклама містить ознаки недобросовісної, а ії соціальність є спірною.
  2. Рекомендувати Національній раді при переоформленні ліцензій мовників на багатоканальне цифрове мовлення врахувати необхідність виключити з бланку ліцензій мовників обов’язок транслювати зазначений рекламний ролик ТОВ «Зеонбуд».
  3. Громадська рада звертає увагу Нацради про необхідність проведення інформаційної кампанії про перехід на цифровий формат телемовлення з чесним інформуванням населення про строки, з обґрунтуванням необхідності та умов переходу, за яких може відбуватися подальший перегляд населенням вітчизняних телепрограм.

 ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  8

«проти» – 0

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Ухвалу прийнято

 

СЛУХАЛИ ІV: К. Гріцака про те, що на адресу Національної ради надходять звернення щодо забезпечення регулятором виконання вимог пункту 11 статті 39 Закону України “Про телебачення і радіомовлення”, яким, встановлено, державному регулюванню підлягає розмір абонентної плати за користування універсальною програмною послугою.

Відповідно до Закону України «Про телебачення та радіомовлення» універсальна програмна послуга – перелік телерадіопрограм, отримання яких усіма абонентами провайдера програмної послуги є обов’язковим і до складу якого входять такі телерадіопрограми:

публічного акціонерного товариства “Національна суспільна телерадіокомпанія України”;

телерадіоорганізапій місцевої і регіональної категорій мовлення, що здійснюють мовлення в межах не більш як однієї області (або виключно в межах Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя), що відповідно до ліцензій на мовлення здійснюють ефірне телевізійне мовлення або цифрове мовлення з використанням радіочастотного ресурсу, на території розташування відповідної багатоканальної телемережі, що використовується провайдером програмної послуги, за умови, що такі телерадіоорганізації не здійснюють ретрансляції програм інших мовників та не володіють іншими ліцензіями, що дозволяють здійснювати ефірне або багатоканальне мовлення в інших областях (регіонах) України;

державного підприємства “Парламентський телеканал “Рада” або його правонаступника за умови наявності у нього ліцензії на мовлення.

Перелік програм універсальної програмної послуги затверджується Національною радою для населеного пункту (села, селища, міста, району, області, всієї України), на території якого провадить діяльність провайдер програмної послуги, з урахуванням виду технології, що використовується для провадження такої діяльності.

Директивою ЄС 2002/22/ЕС «Про універсальні послуги» передбачено, що країни-члени можуть встановлювати розумні вимоги щодо трансляції певних мовників у електронних мережах з розповсюдження ТВ мовлення … у випадках, коли значна частина користувачів таких мереж використовують їх як основний засіб отримання телевізійного сигналу. Такі вимоги мають застосовуватись лише у випадках, коли вони необхідні для виконання чітко визначених цілей у суспільних інтересах і є пропорційними та прозорими.

Відповідно до припису статті 9 Закону України “Про телебачення і радіомовлення” провайдер зобов’язаний забезпечити усім абонентам можливість отримання програм універсальної програмної послуги, що покладає на державу чітке зобов’язання забезпечити загальнодоступність універсальної програмної послуги, зокрема, шляхом державного регулювання розміру абонентної плати за користування універсальною програмною послугою.

Згідно частини 4 статті 7 Закону України “Про телебачення і радіомовлення” єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

Зазначені положення Закону кореспондуються із положеннями статті 12 Закону України “Про ціни і ціноутворення”, якою встановлено, що державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість та частиною першою статті 13 цього ж Закону, якою визначено, що державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та державними колегіальними органами.

При цьому слід зауважити, що державне регулювання розміру абонентної плати за користування універсальною програмною послугою має базуватися на його економічному обґрунтуванні, забезпеченні відповідності цін на послуги фактичним витратам на їхнє надання і отримання постачальниками прибутку, отже може відбуватися за умови:

– захисту інтересів споживачів таких послуг;

-встановленню єдиних критеріїв та підходів до формування тарифів;

-відшкодуванню економічно обґрунтованих витрат;

– сплаті податків і зборів (обов’язкових платежів);

-отриманню прибутку, достатнього для здійснення господарської діяльності провайдера програмної послуги.

 УХВАЛИЛИ IV: Відкласти питання для доопрацювання.

 ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  7

«проти» – 1

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Ухвалу прийнято

 

СЛУХАЛИ V: Н. Клітну про випадки поширення друкованими періодичними виданнями ЗМІ розкладів іноземних телепрограм, стосовно яких встановлено обмеження щодо розповсюдження на території України.

Актуальний перелік іноземних телепрограм, стосовно яких встановлено обмеження щодо розповсюдження на території України розміщено на сайті  Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за покликанням https://www.nrada.gov.ua/provajderam-programnoyi-poslugy/. Перелік містить 80 іноземних програм, більшість яких походить з «країни–агресора» і поширення яких було обмежене рішеннями Національної ради або ухвалами Окружного адміністративного суду м. Києва з метою забезпечення інформаційної безпеки країни (далі – Переліку).

Зазначені рішення регламентують діяльність вітчизняних провайдерів програмної послуги – ліцензіатів Нацради  відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення. Варто зазначити, що у випадку порушення провайдером Переліку, Нацрадою до нього застосовуються найсуворіші штрафні санкції відповідно до законодавства.

Водночас друковані періодичні видання продовжують поширювати такі розклади іноземних телепрограм, тим самим рекламуючи і створюючи комфортні умови для споживання  російського телеконтенту із джерел, які знаходяться поза державним наглядом (супутникове телебачення, інтернет-мовлення, тощо).

Отже, Н.І. Клітна запропонувала звернути увагу профільного парламентського Комітету, Держкомтелерадіо на протиріччя у системі державного регулювання поширення  інформації, проаналізувати ситуацію і вжити заходів в межах повноважень щодо усунення розбіжностей та дискримінації окремих вітчизняних суб’єктів господарювання у сфері телебачення і радіомовлення.

УХВАЛИЛИ V:

Спрямувати звернення на адресу Комітету ВРУ з питань свободи слова та інформаційної політики, Держкомтелерадіо, Громадської ради при Держкомтелерадіо щодо вжиття заходів в межах компетенції стосовно усунення розбіжностей та дискримінації окремих вітчизняних суб’єктів господарювання у сфері телебачення і радіомовлення. Звернення додається.

 ГОЛОСУВАЛИ:

«за» –  8

«проти» – 0

«утрималось» – 0

«не голосували» – 0

Ухвалу прийнято

 

Голова Громадської ради   Н. І. Клітна

 Секретар Громадської ради  К.І.Гріцак

 

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше