Дайджест дезінформації пропагандистських ЗМІ від 14 грудня 2016 року

 

 

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий дайджест дезінформації, поширеної прокремлівськими ЗМІ і незалежними російськими медіа. В матеріалі також представлено основні тенденції в російських соцмережах.

 Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

 Нові проекти з протидії сфабрикованим новинам

 Останнім часом зросла кількість проектів, спрямованих проти сфабрикованих новин в інтернеті. Сьогодні ми представляємо вам три нові ініціативи – у Франції, в регіоні Східного партнерства і Великій Британії, про які йдеться на порталіFirst Draft News.

 Як повідомляє портал Digiday UK, французька газета “Le Monde” створила спеціальний підрозділ Les Décodeurs для перевірки фактів. “Хоча перевірка фактів, безумовно, є невід’ємною частиною діяльності будь-якої професіональної редакції, нині вплив сфабрикованих новин настільки великий, що потрібні додаткові зусилля для протидії інформаційним вкиданням”, – говорить Самуель Лоран, керівник підрозділу Les Décodeurs. Газета “Le Monde” також планує розробити систему спростування інформаційних вкидань, яка надаватиме читачам інформацію про сайти, що публікують сфабриковані новини, а також сайти, що пройшли перевірку; з часом новини із сайтів, що публікують інформаційні вкидання, позначатимуться червоним прапорцем. Перша фаза цієї ініціативи буде запущена в січні 2017 року. Мета – платформа повинна функціонувати на повну потужність до кінця наступного року і стати міжнародною системою.

 Портал Nieman Lab повідомив, що інформаційна агенція Reuters розробила інструмент попередньої оцінки і перевірки термінових повідомлень, що надходять із Твіттера. Отже, агенція має власний алгоритм, який присвоює повідомленням із Твіттера бали після проходження перевірки за 40 параметрами, серед яких: чи новина надійшла з перевіреного джерела; скільки передплатників у тих, хто повідомив про цю новину; чи містить повідомлення посилання і зображення; а також, у деяких випадках, яка структура самого повідомлення. Параметри підсумовуються, щоб присвоїти бали, і ті повідомлення, які проходять верифікаційний поріг, дозволяють агенції Reuters із певною упевненістю оприлюднювати термінові повідомлення на своїй сторінці у Твіттері. Цей інструмент працює найефективніше в тих ситуаціях, коли про подію повідомляють багато користувачів одночасно. Він не лише дає змогу агенції Reuters повідомляти першою термінові новини, а й допомагає швидко надавати громадськості перевірену інформацію в надзвичайній ситуації.

 Минулого тижня також офіційно стартував ще один новачок із привертання уваги до прокремлівської дезінформації. Портал Polygraph.info виявляє некоректну інформацію в заявах, зроблених представниками російської влади і лояльними до Кремля ЗМІ. Ви можете “подружитися” з новачком на Фейсбуці та у Твіттері, а також зайти на сайт.

 Англомовний портал Polygraph.info створений журналістами “Свободи” і “Голосу Америки”. Його російськомовний “кузен” – “Смотри в оба” – також викриває міфи, але у форматі відеороликів при онлайн-сервісі CurrentTimeTV (“Настоящее время“).

Збереження “традиційних російських духовно-моральних цінностей”

 Ключовими словами нової Доктрини інформаційної безпеки Російської Федерації, затвердженої Президентом Путіним 5 грудня, є “традиційні російські духовно-моральні цінності”. 16-сторінковий документ звертається до цієї концепції в трьох основних пунктах, з чого стає зрозуміло, що “збереження” цих цінностей є питанням “національної безпеки”. Ми також дізнаємося, що існує загроза “розмивання” цих цінностей із-за кордону шляхом нарощування “інформаційного впливу на населення Росії, насамперед на молодь”, і що подібні спроби слід “нейтралізувати”. Проте в документі не уточнюється, якими є ці цінності.

 Окрім того, в доктрині закріплено низку ідей, уже відомих як основоположні в позиції Кремля стосовно відносин Росії з навколишнім світом:

 – Ми бачимо в документі посилання на так званих “іноземних агентів” під виглядом “окремих груп громадян”, які підтримують “окремі [іноземні] держави” в їх спробах здійснити “інформаційно-психологічний вплив”, щоб “дестабілізувати внутрішньополітичну ситуацію” в Росії;
– Ми дізнаємося, що власники “засобів масової інформації і масових комунікацій” є “учасниками системи забезпечення інформаційної безпеки” і що слід дотримуватися “балансу між потребою громадян у вільним обміном інформацією та обмеженнями, пов’язаними з необхідністю забезпечення національної безпеки”;
– Ми бачимо наратив про те, що російські ЗМІ за кордоном є жертвами “відвертої дискримінації”, а міжнародна російська кампанія з дезінформації пояснюється необхідністю “доведення до російської і міжнародній громадськості достовірної інформації про державну політику Російської Федерації та її офіційної позиції”.

 Новим у доктрині є пропозиція про “просування в рамках діяльності міжнародних організацій позиції Російської Федерації, що передбачає забезпечення рівноправної і взаємовигідної співпраці усіх зацікавлених сторін в інформаційній сфері” (Пункт 29Г). Чи означає це довгострокову мету досягти визнання права Росії контролювати свій інформаційний простір нарівні з правом країни на дотримання її територіальної цілісності?

 Московський слід

 Коли латвійський блогер Яніс Поліс помітив зміни у своїй стрічці Фейсбука, він почав розслідування. “Я вирішив провести це розслідування, тому що одного разу помітив у своїй стрічці Фейсбука несподіване зростання кількості дуже агресивних заголовків із дивних джерел”, – розповів він державному латвійському телеканалу. Яніс вивчив підозрілі “новинні” російські й латвійські сайти, які мають широку аудиторію, у тому числі аккаунт Toma Joki, який можна вважати, мабуть, найпопулярнішою сторінкою Фейсбука в Латвії.

 Усі ці сайти були дуже схожі: помітні заголовки, статті без авторства, жодних контактів редакції. І всі просували ідеї, співзвучні прокремлівському наративу: нелояльність до держави, заклики до розпуску парламенту, створення враження, що в Латвії все погано.

 Пан Поліс був здивований тим, що йому вдалося з’ясувати: кілька сайтів мали одного власника, який цієї осені отримав контроль над аккаунтом Toma Joki і ще кількома новинними сайтами. Цей власник багато років тому змінив своє латвійське ім’я на близьке за звучанням російське, має зв’язки з відомим у Латвії порушником спокою, котрий проходив у справі Служби безпеки щодо прокремлівської пропаганди під час анексії Криму.

 “Насправді я не розраховував з першої спроби вийти на можливий московський грошовий канал, але ось. Я сподіваюся, що мій пост помітять, і хоча б ще кілька осіб замисляться перш, ніж робити репост чого-небудь он-лайн”, – говорить блогер. Читайте статтю повністю англійською мовою.

 Нас об’єднує те, проти чого ми виступаємо

 Як повідомляє портал Buzzfeed, співробітники спонсорованого Кремлем телеканалу “Russia Today” (RT) у Великій Британії були засмучені чутками про те, що Кеті Хопкінс, журналістка газети “Daily Mail” й активна прихильниця Дональда Трампа, може стати ведучою на RT.

 “Раніше ми із задоволенням виступали проти домінуючих лівих ідей, але з початком кризи з мігрантами почалося масивне зрушення вправо”, – сказав порталу Buzzfeed один із співробітників телеканалу RT. Інший співробітник RT пояснив: “Читачі сайту зациклилися на мусульманах і до абсурдності обожнюють усілякі теорії заговорів”.

 Можливо, здивовані співробітники RT не бачили це інтерв’ю Олександра Дугіна. Політолог, який має тісні зв’язки з Кремлем і російськими військовими, пояснив у 2012 році, яким чином Росії слід шукати союзників, і описав стратегію прокремлівської дезінформації: “Нас об’єднує те, проти чого ми виступаємо, а роз’єднує те, що ми підтримуємо. Тому ми повинні робити наголос на тому, проти чого виступаємо. Спільний ворог нас об’єднує, тоді як позитивні цінності, які кожен із нас захищає, насправді нас розділяють. Тому ми повинні створити стратегічні союзи для повалення існуючого порядку, основою якого можна вважати права людини, відсутність ієрархії й політкоректності – всього того, що є обличчям Звіра, Антихриста або, інакше кажучи, Кали-югою».

 Курйоз: Прокремлівські ЗМІ схильні знаходити нацистські символи в країнах, що межують з Росією, особливо, якщо ці країни не поспішають підтримувати політику Кремля. Минулого тижня в нацизмі звинуватили Україну, а тепер настала черга Латвії. Журналісти телеканалу “Russia Today” (RT) розцінили ці традиційні латвійські символи в одному з парків Риги як свідчення прихильності Латвії до ідеології Адольфа Гітлера. Дізнайтеся більше про латвійський традиційний одяг і символи.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше