Дайджест дезінформації пропагандистських ЗМІ від 20 грудня 2016 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Дайджест дезінформації пропагандистських ЗМІ від 20 грудня 2016 року

Шановні читачі, цим останнім у 2016 році випуском “Дайджест дезінформації” прощається з вами.Починаючи з січня, аналіз дезінформаційних наративів, а також курйози будуть публікуватися на спеціалізованому сайті –EUvsDisinfo.euДля простоти у 2017 році ви будете отримувати тільки одну розсилку в тиждень – новий “Огляд дезінформації”. Він буде повідомляти про останні тенденції прокремлівської дезінформації, а також містити аналіз прокремлівських наративів.

Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

Дезінформація як загроза демократії

11 грудня Голова Служби військової розвідки і безпеки Швеції поповнив ряди представників служб безпеки і спецслужб інших європейських країн, назвавши Росію основним джерелом кібератак і операцій з надання впливу.

В ефірі шведського державного телеканалу Гуннар Карлсон (на фото внизу) пояснив, чому операції з надання впливу (операції, що мають на меті вплинути на поведінку окремих груп або населення), які проводять іноземні держави, є загрозою суверенітету, демократії та демократичних процедур прийняття рішень. Такі кампанії, на думку пана Карлсона, можуть поєднувати сфальсифіковану інформацію, викривлену інформацію та кібератаки, а їх мета полягає не в тому, щоб переконати, а в тому, щоб створити невизначеність у суспільстві, проти якого вони спрямовані. «Головна проблема не в самих цих окремих випадках, а в тому, що ми часто зазнаємо одночасного впливу кількох видів діяльності, які спрямовані на те, щоб підірвати довіру до офіційної інформації в цілому”, – сказав він. “І найбільш серйозні операції впливу, спрямовані на Швецію, безумовно, веде Росія “, – підсумував пан Карлсон.

Як передало агентство Reuters, 8 грудня Глава агентства внутрішньої розвідки Німеччини публічно висловився стосовно кампаній дезінформації та кібератак, що ведуться з Росії. Ханс-Георг Маасс зазначив, що кампанії спрямовані на російськомовні громади Німеччини, політичні рухи, партії та інших осіб, які ухвалюють рішення, з метою послабити і дестабілізувати суспільство. У “Дайджесті дезінформації” ми також pаніше повідомляли про різні спецслужби європейських країн, які називали Росію головним актором дій із дезінформації.

Тільки цього року діяльність із дезінформації, зрежисована російською владою, привернула увагу, наприклад, Палати громад Великобританії, Поліції безпеки Естонії (KAPO), Департаменту держбезпеки Литви (VSD), Служби держбезпеки Швеції (SÄPO) і Служби захисту інформації Чехії (BIS). Крім цього, поліція безпеки Латвії у своїй щорічній доповіді за 2015 рік вказала на російську пропагандистську кампанію як на одну із загроз безпеки Європи.

Трагедія в Алеппо

У той час, коли жителі Алеппо – чоловіки, жінки і діти – гинули, посилювалася критика Москви світовою громадськістю.

13 грудня прес-секретар Президента Путіна Дмитро Пєсков дав інтерв’ю урядовому телеканалу «Russia Today». Замість того, щоб висловити аргументи, які стосуються ситуації в Сирії, пан Пєсков використовував цю можливість, щоб відкинути будь-яку критику на адресу Росії, назвавши її «русофобією».

Останнім часом посилання на “русофобію” у відповідь на критику стає все частішою практикою у комунікаціях російського уряду, на що неодноразово вказував “Огляд дезінформації”.

“Русофобія” поєднує в собі традиційний радянський прийом “критика у відповідь на критику” (по-англійськи “whataboutism”, тобто “якщодотизм“: відвертання уваги через зазначення реального або заявленого недоліка опонента) з викриттям Заходу в лицемірстві і недотриманні власних принципів («фобія» передбачає не тільки страх, але і брак толерантності). Крім цього, заяви про русофобію – це очевидний приклад дезінформації, оскільки негативне ставлення до Росії і росіян не переважає в ЄС. І нарешті постійне повторення ідеї призводить до того, що люди починають в неї вірити, навіть якщо саме слово для них є новим.

Тривіалізація загиблого в Алеппо цивільного населення і твердження, що Росія сама є жертвою, прекрасно видно в наведеній нижче фотографії, розміщеній відомим російським телеведучим Володимиром Соловйовим у мережі Instagram.

У центрі уваги – Франція

У 2016 році в державному бюджеті Росії були скорочені витрати на науку, охорону здоров’я і освіту, тоді як були збільшені військові витрати і витрати на ЗМІ.

7 грудня РБК повідомив, що державній телекомпанії «Russia Today» було виділено додатково 1,22 млрд руб. (приблизно 19 млн доларів) для запуску мовлення французькою мовою. Таким чином, загальний бюджет телеканалу був збільшений до 18,74 млрд руб. (293 млн доларів) на 2017 рік.

Експерти, опитані газетою «The Moscow Times», сказали, що “причина створення франкомовного каналу жодним чином не пов’язана з ефективністю або фінансовими показниками телемережі, а найімовірніше викликана геополітикою”. На думку політолога Ігоря Буніна, якого також цитує «The Moscow Times», Кремль хоче вплинути на результат майбутніх виборів у Франції.

Передбачається, що мовлення вестиметься на всі франкомовні регіони, включаючи африканські країни, але основна увага буде приділятися Бельгії, Франції, Швейцарії та Канаді, зазначає газета «UA Today».

Ні рекламі на дезінформаційних сайтах

ПорталAktualne.cz повідомляє, що найбільший чеський банк, Česká spořitelna, ухвалив рішення відкликати всю свою рекламу із сайтів, орієнтованих на поширення дезінформації.

У прес-релізі банку Česká spořitelna сказано: «Ми вважаємо, що наша відповідальність перед суспільством виходить за рамки банківської сфери, і що ми можемо служити для суспільства компасом, який вказує безпечний шлях в океані медіа-інформації.Тому для нас є неприйнятним надання підтримки джерелам, які поширюють необґрунтовану, а часом і навмисне неправдиву інформацію».

Ще у травні чеська школа іноземних мов «James Cook» відкликала свою рекламу з дезінформаційних сайтів.Банк Česká spořitelna став першим представником великого бізнесу Чехії, які зробив такий крок.

Незалежних ЗМІ не існує

На початку грудня журналісти російського федерального телеканалу “НТВ” проникли на семінар для журналістів, який проводив у Москві шведський медіа-інстітут. На думку “НТВ” , “шведський інститут спробував провести в Москві секретний семінар для «незалежних» журналістів». Сюжет вийшов під заголовком «Новини під диктовку». І з нього телеглядачі дізналися, що «представники друкованих ЗМІ з усієї Росії приїхали в Москву, щоб обговорити із зарубіжними спонсорами редакційну політику». Як виглядає, порушуючи російські закони, знімальна група “НТВ” увірвалася на приватний, закритий захід, щоб повторити вже відомий прокремлівський наратив: незалежних ЗМІ не існує; ви або з російським урядом, або – проти нього.

Хоча телеканал “НТВ” не є державним, він відомий своєю рішучою підтримкою влади. Канал “НТВ” випускає особливий вид «документальних» програм, у яких засоби, якими послуговуються в журналістських розслідуваннях (зйомка прихованою камерою, робота під прикриттям тощо), використовуються без потреби для того, щоб заявити про «викриття» представників опозиції і незгодних осіб, як таких, що діють таємно і є морально зіпсутими.

“За вірність історичній правді”

«Медуза» повідомляє, що Російське військово-історичне товариство нагородило режисера Андрія Шальопа премією «За вірність історичній правді» за його останній фільм про Другу світову війну «28 панфіловців». У жовтні “Дайджест дезінформації” повідомив, що ще у 1948 році в Радянському Союзі було проведено розслідування, яке засвідчило, що деякі елементи цієї історії є міфом. Коли про історію, що лягла в основу фільму, заговорили як про сумнівну, міністр культури Росії Володимир Мединський сказав: «[навіть] якби ця історія була вигадана від початку і до кінця, навіть якщо б не було Панфілова, навіть якщо б не було нічого, – це свята легенда, до якої просто не можна торкатися. А люди, які це роблять, – мерзотники закінчені”. (Image: Tрейлер “28 панфіловців» на YouTube).

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше