Дайджест дезінформації пропагандистських ЗМІ за період із 26 серпня по 1 вересня 2016 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий дайджест дезінформації, поширеної прокремлівськими ЗМІ і незалежними російськими медіа. В матеріалі також представлено основні тенденції в російських соцмережах.

Завантажити дайджест дезінформації можна за посиланням.

Інформаційна війна тепер не секрет

Філіп Брідлав, колишній командувач силами НАТО в Європі, назвав анексію Криму і пов’язані із цим дії Росії “найбільш вражаючим інформаційним бліцкригом, який ми коли-небудь бачили в історії інформаційних війн”. Російська влада, у тому числі Володимир Путін, тривалий час заперечували факт втручання Росії в події в Україні, і тільки нещодавно визнали, що був певний вплив з боку Росії, зокрема військова підтримка “сепаратистів”, що боролися з урядом Києва.

Наприкінці серпня влада України опублікувала нові докази дій Кремля в Україні 2014 року. Генеральна прокуратура оприлюднила аудіозаписи телефонних переговорів Сергія Глазьєва, одного з головних радників Кремля, під час яких він говорить про організацію нелегітимного “референдуму” в Криму і безладів у Донецьку, Одесі й Харкові, як привід для російської військової інтервенції. Незалежний російський сайт “Медуза” резюмує: на думку Києва, ці аудіозаписи доводять, що Кремль винен у “посяганні на територіальну цілісність України і розв’язуванні агресії”. Аудіозапис із англійськими субтитрами можна знайти тут.

Пан Глазьєв відповів на звинувачення Генерального прокурора України в стилі, що нагадує добре відомий прийом “какнасчетизм” (англ. “whataboutism”, лат. ). Він не спростував жодної із заяв, але звинуватив уряд України у відсутності легітимності й підтримці фашизму.

“Ми завжди підозрювали (і навіть допускали), що “рука Москви” стояла за безладами у східній Україні і що Москва сподівалася захопити територію, яку Кремль називав Новоросією. Але одне – підозрювати і допускати це, а інше – почути, як головний кремлівський радник координує дії своїх ставлеників на місцях”, – прокоментував ситуацію журналіст “Свободи” Брайан Вітмор.

(фото: Радник президента Сергій Глазьєв, news – front.info)

Будь готовий

Напередодні виборів до Держдуми РФ 18 вересня лояльні до Кремля ЗМІ висловлюються більш різкіше. Їх мета – не лише опозиція, а й нейтральні спостерігачі на виборах від російського громадянського суспільства.

Минулої п’ятниці лояльний до Кремля телеканал “НТВ” показав документальний фільм «Тайна «Голоса», метою якого була дискредитація міжнародно визнаної незалежної НКО “Голос”, яка здійснює спостереження за виборами. У фільмі юнак із “Голосу” розповідає про те, що “Голос” нібито фінансується з-за кордону і отримує інструкції від своїх зарубіжних кураторів із метою підірвати легітимність російського уряду.

У заяві, оприлюдненій відразу після виходу фільму, “Голос” повідомив, що хоча “викривач”, в якого взяли інтерв’ю, справді брав участь у роботі НКО, він став жертвою шантажу і був використаний як “заручник”, якого змусили зробити неправдиві заяви через відкриту кримінальну справу, що не стосується його роботи в НКО. “Голос” також стверджував, що в показаному документальному фільмі були використані матеріали, які могли бути отримані тільки від російських спецслужб.

Цей особливий “документальний” жанр, за допомогою якого російські державні чи лояльні до Кремля телеканали постійно дискредитують тих, хто ставить під сумнів політику уряду, вперше був успішно використаний 2012 року. Тоді телеканал “НТВ” показав серію документальних фільмів “Анатомія протесту”, в яких використовувалися дезінформація і прихована відеозйомка, щоб дискредитувати керівників протестного руху 2011-2012 років у Москві. Відтоді цей жанр був підхоплений іншими російськими федеральними телеканалами, насамперед каналом “Россия-24”, що належить державі. У нещодавньому матеріалі “НТВ” важко не побачити прагнення російського уряду захиститися від критики під час виборів – ще до їх початку.

(фото: NTV on YouTube)

Більше кліків, будь ласка

Для інформаційної агенції немає нічого гіршого, ніж анулювання власного матеріалу. Минулого четверга це сталося з Інтерфаксом, який був змушений опублікувати таке повідомлення:

АНУЛЮВАННЯ

Прохання анулювати сполучення із слаг-лайном США-ТРАМП-ПАРАЛІМПІАДА-РОСІЯ і заголовком “Трамп засудив рішення про недопуск російських параолімпійців до Ігор в Ріо – ЗМІ”, що вийшло в стрічку о 18: 50: 40 МСК як помилкове. Просимо вибачити наших передплатників”.

До моменту, коли Інтерфакс опублікував анулювання, новину підхопили майже всі провідні російські ЗМІ. Олексій Ковальов, автор сайту “Лапшеснималочная”, що займається розслідуванням випадків дезінформації, встановив, яким чином ця фальшива новина потрапила до стрічки Інтерфаксу. Ковальов з’ясував, що новину було взято з маловідомого сайту oppps.ru

Він також зазначив, що багато провідних російських ЗМІ не видалили цю новину зі своїх сайтів після її офіційного анулювання Інтерфаксом. Серед них – державне ЗМІ Вести.Ру: на їх сайті – тиждень потому – все ще висить новина про Трампа, що нібито підтримує російських атлетів. На сайті “Российской газеты”, офіційному друкованому органі уряду Росії, досі є ця новина, але з оновленим заголовком “Критика Трампом паралимпийского комитета могла оказаться выдумкой“.

У четвер на сайті Vesti.ru новина все ще була, незважаючи на анулювання агенції Інтерфакс.

Tой факт, що ЗМІ все ще не видалили анульовану інформацію, підкреслює зв’язок між зацікавленістю пропаганди в поширенні дезінформації і зацікавленістю ЗМІ у кількості кліків. Матеріал, в якому поєдналися неоднозначний кандидат на пост президента США, ображена національна гордість і болюча тема спортсменів-паралімпійців, гарантує клікі, за рахунок яких живуть електронні ЗМІ.

Цікаво відзначити, що минулого тижня Інтерфакс також критикували за два сумнівні новинні сюжети із Сирії. У понеділок спецпосланець США в питаннях Сирії Майкл Ратні заявив, що “немає ніякої правди в повідомленнях Інтерфаксу про угоду між Росією і США щодо скоординованих ударів по бойовиках в Алеппо або зачистці міста від бойовиків”. У середу під сумнів було поставлено повідомлення Інтерфаксу про те, що в результаті авіаудару російських ВКС було вбито лідера Ісламської держави Аднані; сумнів у черговий раз висловив Держдеп США (див. повністю на “BBC“). В обох випадках Інтерфакс підтримував наратив російського уряду про те, що зусилля країни в Сирії дають результати і що ці результати визнаються на міжнародному рівні, навіть супердержавами, чия провальна зовнішня політика, на думку російської сторони, призвела до війни у Сирії.

Лякаємо Асада

Кажуть, що Росія підтримує кандидатуру Дональда Трампа на президентських виборах у США. Чи є в цьому частка правди? “Дайджест” пошукав докази в російських державних ЗМІ, зокрема в твіттер-стрічці агенції Sputnik, що фінансується російським урядом ЗМІ, призначеним для зарубіжної аудиторії. Дональд Трамп і Хіларі Клінтон дійсно дуже по-різному зображені в матеріалах, що пропонуються 143-ох тисячній аудиторії агенції у Твіттері.

Опубліковані в останні чотири тижні твіти, присвячені Хіларі Клінтон, були в основному нейтральними, проте здебільшого негативними. Скандал з її електронною скринькою і питання про джерела фінансування її виборчої кампанії з’являються там дуже часто, як і тема її “таємної хвороби“. При цьому використовуються неприкрашені зображення і GIF-анімація; так, наприклад, єдиний твіт, в якому йдеться про її можливу перемогу на виборах, супроводжується GIF-анімацією з використанням відеозйомки 1996 року. Використовують також і особистісні випади: в одному з повідомлень наводиться цитата її колишнього особистого радника про те, що пані Клінтон нібито “багатьом зобов’язана негідникам“; а в іншому твіті пропонується “використати зображення @HillaryClinton, щоб лякати Асада.

Останні твіти агенції Sputnik, що стосуються Дональда Трампа, навпаки, сповнені оптимізму стосовно його кандидатури: Sputnik повідомляє, що справи у пана Трампа “кращі, ніж передбачають опитування“, тоді як в іншому твіті викривається “міф про те, що у Дональда Трампа немає шансів” на перемогу. У декількох недавніх твітер-повідомленнях також заявлялося, що він, “за опитуваннями, випереджає Хіларі”, і висловлювалося припущення, що американські ЗМІ свідомо приховують цей факт. Упередженість ЗМІ також пояснює відставання пана Трампа в опитуваннях громадської думки. 14 серпня Sputnik наголосив, що Трамп міг би обійти пані Клінтон з 20% розривом при належному висвітленні виборів. 9 серпня коментатор порівняв “запеклий перехресний вогонь ЗМІ” стосовно Трампа з “політичним вбивством“. У твітер-повідомленнях, присвячених Трампу, також є звинувачення в расизмі і антисемітизмі відносно членів його штабу. За увесь цей період єдиний негативний матеріал про пана Трампа стосувався боргів його компаній.

Що стосується ставлення кандидатів до Росії, агенція Sputnik наводить цитату Дональда Трампа, в якій він називає Росію “природним союзником” і говорить, що Хіларі Клінтон хоче “чогось більшого, ніж холодна війна”. При цьому Клінтон ставиться в провину те, що “в усьому поганому вона звинувачує Путіна і Росію” і проводить кампанію в дусі “антиросійської істерії”.

Агенція Sputnik також має власну точку зору на те, як зовнішні сили підтримують кандидатів на пост президента. 23 серпня Sputnik поставила риторичне питання: “If @realDonaldTrump is ‘Russia’s candidate’, is @HillaryClinton the #Saudis’ pick”? (Якщо Дональд Трамп – російський кандидат, то Саудівська Аравія вибирає Хіларі Клінтон?)

Я більше всіх його люблю

Твіттер-аккаут Politicana.ru розмістив карикатуру напередодні парламентських виборів у Росії. На ній зображені лідери трьох системних опозиційних партій Державної Думи. Володимир Жириновський, лідер Ліберально-демократичної партії говорить: “Я більше усіх люблю Путіна”! Лідер Комуністичної партії Геннадій Зюганов відповідає: “Ні, я більше всіх його люблю”! Сергій Миронов, голова парламентської фракції “Справедлива Росія”, наполягає: “Ні, я! Він мій улюблений президент, я раніше це сказав”!

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше