Гендерний баланс у медіа – індустрія ініціювала розмову про подолання дискримінації, стереотипів і дотримання міжнародних принципів - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Гендерний баланс у медіа – індустрія ініціювала розмову про подолання дискримінації, стереотипів і дотримання міжнародних принципів

Завдання і роль медіа у досягненні гендерної рівності в суспільстві і подоланні гендерних стереотипів – такою стала основна тема цьогорічного «MediaForShe Congress», який організували у співпраці структура «ООН Жінки в Україні» та медіагрупа «StarLightMedia». У цьому заході, що відбувся 26 жовтня, взяла участь голова Національної ради Ольга Герасим’юк. Вона розповіла про позитивні зміни, які відбулися в нашому суспільстві і медіаіндустрії останніми роками, а також поділилася своїм баченням того, як важливо рухатися далі.

Аналізуючи свій життєвий шлях і досвід праці у різних сферах – журналістиці, медіаменеджменті, політиці, державній сфері управління, – Ольга Герасим’юк відзначила, що Україна зробила великий крок уперед у гендерному питанні.

«Колись тему гендерної рівності жінки тихенько обговорювали лише між собою, адже тоді вважалося, що це винятково «жіноча справа». Сьогодні ж, приміром, на цій панельній дискусії серед нас – чоловіки, причому СЕО великих медіагруп, – сказала вона. – А особливо важливо, що це обговорення ініціюють саме медіа». За її словами, ще три роки тому така розмова була неможливою.

Вона розповіла, що у 2019 році Національна рада зібрала представників індустрії на розмову про поширення в медіа дискримінації, сексизму, рольових стереотипів. Регулятор пропонував спільно напрацювати мовний кодекс для врегулювання дисбалансу. Однак на той час індустрія не сприйняла цієї ініціативи, аргументуючи, що проблема надумана.

«Я особливо тішуся тим, що сьогодні українські компанії свідомо підписують Принципи («Women Empowerment Principles»  – «Принципи розширення прав та можливостей жінок» – ред.) – міжнародний документ з усіма пунктами, про які, зокрема, тоді, у 2019 році говорили ми», – зауважила Ольга Герасим’юк.

Щоби зробити проблему видимою для самих медіа, регулятор ініціював проведення моніторингів дотримання гендерного балансу. Нині законодавство не має чітких правил, які б дозволяли регулювати в медіа гендерний аспект. Хоча відповідальність за дискримінацію за ознакою статі в рекламі, про яку Національна рада вже давно говорить, законодавці, на превелику радість, передбачили цього вересня. Ольга Герасим’юк пояснила: «Щоб подолати проблему, її спершу необхідно побачити. Тож, ми вперше в країні запровадили моніторинг телерадіоканалів щодо дотримання ними принципів гендерної рівності». Його мета – не в тому, аби покарати того чи іншого мовника, а щоби всі разом ми могли мати зріз ситуації та приміряти на себе – і в медійних редакціях, і в суспільстві – наскільки ми залежимо від задавнених стереотипів. Методологія ця доступна для кожного – нею можна скористатися на сайті регулятора. Перший такий моніторинг стосувався гендерного балансу у висвітленні виборчого процесу минулого року. Він показав, що у великих медіа були тільки поодинокі випадки порушення гендерного балансу. Водночас саме тоді Національна рада змогла виявити, що зовсім інакша справа з цим у місцевих медіа. «Тому, – наголосила Ольга Герасим’юк, – я вважаю, що з цими темами треба іти в регіони і саме там вкрай важливо проводити такі моніторинги та просвітницьку роботу».

Наступні кілька моніторингів – гендерний баланс у рекламі та в новинах загальнонаціональних телеканалів – Національна рада здійснювала вже за методологією, яку отримала у співпраці з доценткою Києво-Могилянської академії Тамарою Марценюк за підтримки Посольства Швеції в Україні. Їх результати дають змогу бачити динаміку змін та розуміти, як можна домогтися представлення картини суспільного життя, реально зображуючи роль у ньому обох статей.

У «MediaForShe Congress» взяли участь керівники, топ-менеджери і журналісти українських медіагруп, телеканалів, кінопродакшенів.

Під час конгресу до Принципів приєдналися медіагрупа «1+1 Media» і «Film.ua». Ярослав Пахольчук і Вікторія Ярмощук поставили свої підписи під документом. Ці медіаорганізації задекларували своє бажання впроваджувати їх у своїй діяльності. Першою стала «StarLightMedia» у 2019 році.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше