Глядачі стали менше скаржитися на рекламу і спонсорство алкогольних брендів
Тему «Регулювання спонсорства з використанням знаків для товарів та послуг, під якими використовуються алкогольні напої, на радіо і телебаченні» обговорювали 29 січня на засіданні Асоціації правників України. В дискусії взяв участь начальник управління контролю та аналізу телерадіомовлення Національної ради Роман Кіфлюк.
Розмова медіа-юристів і представників індустрії відбувалася з огляду на оприлюднені Національною радою рекомендації щодо поширення спонсорської реклами алкогольних брендів, якими регулятор керується з 1 жовтня 2018 року. Учасники обговорення хотіли почути, чи засвідчують результати моніторингу ефективність цих рекомендацій.
Роман Кіфлюк повідомив, що регуляторний орган проводив моніторинг ефірів мовників із цього питання 31 грудня – 1 січня, у святковий період, коли таких роликів поширюють найбільше. Відстежено мовлення 12 загальнонаціональних телеканалів, один із яких – Національна суспільна телерадіокомпанія України – взагалі не показував спонсорської інформації алкогольних брендів. Це є свідомою позицією Суспільного мовника. Детальніші результати моніторингу Національна рада оприлюднить незабаром. Водночас, позитивно оцінюючи проаналізовані відеоматеріали, Роман Кіфлюк сказав: «Це яскравий приклад європейського регулювання, коли кожен бере на себе частину відповідальності, і в результаті всім від того стає краще». Про те, що рекомендації є дієвими, свідчить і значне зменшення скарг від громадян на трансляцію реклами алкоголю і спонсорської інформації алкогольних брендів, що їх раніше глядачі фактично не розрізняли.
Роман Кіфлюк також нагадав про те, що на сайті Національної ради розміщені також рекомендації Міністерства охорони здоров’я щодо реклами лікарських засобів, яких мають дотримуватися телерадіоорганізації, і Національна рада цього року моніторитиме своїх ліцензіатів і щодо цього аспекту рекламування.
Цікавим для учасників було також питання трансляції політичної реклами, її зарахування до загального обсягу рекламного продукту. Наголошувалося на необхідності для всіх телерадіоорганізацій укладати угоди на розміщення передвиборної агітації з кандидатами на посаду Президента. Ця вимога стосується і тих мовників, які ретранслюють загальнонаціональні телерадіоканали. Було зауважено, що Національна рада в разі виявлення випадків поширення матеріалів, які містять агітацію і водночас не позначені як політична реклама, інформуватиме про це Національне агентство з питань запобігання корупції для проведення спеціального розслідування в межах його компетенції. Для аналізу матеріалів із ознаками замовних регулятор звертатиметься до незалежних експертних органів, у тому числі до Незалежної експертної ради з питань діяльності електронних ЗМІ під час виборів, яка незабаром буде створена Громадською радою при Національній раді.
Також під час засідання порушувалися питання щодо мораторію на проведення перевірок телерадіоорганізацій у час виборчої кампанії. Як відомо, Парламент такої постанови не ухвалив, а отже, Національна рада здійснює наглядові повноваження у звичному режимі.