Головним етапом реформування медіасфери сьогодні є законопроєкт про медіа - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Головним етапом реформування медіасфери сьогодні є законопроєкт про медіа

Сьогодні в контексті реформування медіагалузі головною є потреба ухвалити законопроєкт про медіа, сказав під час онлайн-дискусії 17 липня «Регіональне обговорення реформ: на шляху до Вільнюса, медіареформа» відповідальний секретар Національної ради Юрій Зіневич. Захід, організований Реанімаційним Пакетом Реформ, мав на меті обговорити кроки, що проводяться в Україні для реформування сфери медіа.  

«Законопроєкт про медіа я би вважав абсолютно невідкладною частиною реформи, оскільки власне без прийняття цього законопроєкту я не можу сказати, що якась дієва реформа може відбуватися», – зауважив він. Тим паче, що законопроєкт «Про медіа» не є вузькопрофільним, він стосується усієї держави, яка уже багато років живе у стані війни.

Так само чимало років триває робота над цим законопроєктом. Пам’ятаючи про війну на сході України, блокування цього оновленого до потреб сьогодення законодавчого акта аж ніяк не відповідає ані національним інтересам, ані інтересам медійної сфери. Системні спроби зупинити ухвалення законопроєкту про медіа фактично поставлять під сумнів подальше реформування усієї медіагалузі, наполягає Юрій Зіневич.

Відповідальний секретар Національної ради нагадав, що український медійний регулятор є одним із найслабкіших регуляторів у Європі за сферою своїх повноважень. І така ситуація аж ніяк не відповідає становищу нашої держави, яка щодня стикається із численними інформаційними небезпеками. Тому позиція Національної ради полягає в тому, щоби законопроєкт «Про медіа» був розглянутий Парламентом невідкладно ще цього літа.

Двома питаннями, які викликають найбільше дискусій, Юрій Зіневич назвав повноваження регуляторного органу у сфері медіа і регулювання онлайн-медіа. Ці аспекти водночас на сьогодні є найбільш чутливими для нашого суспільства і для інформаційної безпеки. Адже, з одного боку, держава має мати певні механізми захисту свого інформаційного поля, а з другого боку, на ринку мають бути створені умови, однакові для всіх. Юрій Зіневич зауважив, що, наприклад, найбільші вітчизняні телеканали і радіостанції  виконують законодавство України, і в них немає із цим жодних проблем. Ті канали, які порушують системно, йдуть на порушення свідомо, розуміючи сьогоднішню слабкість регулятора у законодавчому плані.

Стосовно онлайн-медіа Юрій Зіневич зауважив, що запровадження регулювання для них не призведе до якихось надуманих великих проблем. «Проблеми можуть бути тільки у тих, хто буде системно порушувати закон», – сказав він. Крім того, автори законопроєкту – а це в тому числі представники індустрії та громадськості – ретельно виписали механізм застосування санкцій, враховуючи їх повторюваність і можливість згоряння через певний проміжок часу, якщо медіа їх більш не припускається. Шляхом величезних дискусій було враховано дуже багато зауважень і пропозицій саме від індустрії. «Я хочу сказати, що наявність регуляції в жодному разі не може бути такою, що лише веде до присутності регулятора на ринку і відсутності дієвих повноважень», – додав він. Тому не може йти мова про те, щоб законсервувати наявну сьогодні застарілу законодавчу базу ще на невизначений час. Пора переходити до нового етапу. Питання необхідності регулювання онлайн-медіа не заперечується європейськими колегами. Обговорюються межі регуляції, але регулювати потрібно.

Більшість незаконного, брудного, дезінформаційного контенту сьогодні поширюється саме в інтернеті, наголосив Юрій Зіневич, і якщо проти когось або проти держави іде якась брудна кампанія в інтернеті, то станом на сьогодні припинити її дуже важко. «Якщо це просто дезінформація, але без конкретного складу злочину, то цим в державі станом на сьогодні взагалі не опікується ніхто», – сказав він. Так надалі ситуація не може тривати, щоби, користуючись прогалинами в законодавстві, недобросовісні ресурси порушували як права інших громадян, так і завдавали шкоди національній інформаційній безпеці.

Відповідальний секретар Національної ради підкреслив, що норми, закладені в новому проєкті, можна назвати більш ніж компромісними. Адже багато із тих повноважень, якими наділені регулятори в Європі, в українському варіанті реалізовуються винятково через суд. Тому ухвалення законопроєкту про медіа є вкрай необхідним і стане значним кроком уперед. А робоча група готова далі працювати над конструктивними поправками до цього законодавчого акта.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше