Інформування про суспільно важливі резонансні теми не повинно заохочувати до загрозливої поведінки і збуджувати інтерес, особливо дітей, до таких тем - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Інформування про суспільно важливі резонансні теми не повинно заохочувати до загрозливої поведінки і збуджувати інтерес, особливо дітей, до таких тем

Суспільно важливі резонансні теми загибелі дітей потребують особливо обережного висвітлення, яке б не перетворювалося на сенсацію, ажіотажне емоційне інформування про небезпечні форми поведінки, що мимовільно створює ефект рекламування і призводить до повторення спроб небезпечної поведінки іншими дітьми. Національна рада розділяє занепокоєння медіапсихологів щодо способів інформування громадськості про такі чутливі теми і вкотре нагадує про необхідність мовникам дотримуватися Спільного акта узгодження № 2 «Про висвітлення засобами масової інформації теми суїциду». Цим документом варто послуговуватися у своїй роботі й онлайн-медіа.

Періодично у різних соціальних мережах з’являються розраховані на дітей різноманітні ігри, «челенджі», які часто призводять до трагічних наслідків і навіть загибелі серед дітей і молоді. Необхідність інформування суспільства про такі факти і наявну загрозу, на жаль, часто має наслідком лише підсилення інтересу до цих явищ і ще більшого залучення дітей до небезпечних ігр. Так відбувається через психологічний механізм зараження, який особливо сильну дію справляє на дітей, котрі відчувають схожість із героями медіаповідомлень.

Прикро, але інформаційні повідомлення виробляються без урахування того, що діти через власну особистісну незрілість і низький рівень медіаграмотності підпадають під вплив не тільки ініційованих у мережах провокацій «челенджів», а й під вплив інформаційних повідомлень, які збуджують тривогу й інтерес, підштовхують до спроб експериментувати. Таким чином, загроза для дітей зростає і вони, провоковані цікавістю, долучаються до небезпечних челенджів.

Подібні події уже мали місце кілька років тому, що і змусило медіапсихологів спільно з індустрією розробити Спільний акт узгодження № 2, який детально описує механізми впливу медіа на аудиторію та пропонує певні обмеження. Надмірні деталі – як то назва соціальної мережі, гри чи челенджу, назви препаратів чи інших засобів, деталі, які підвищують ідентифікацію із загиблою дитиною (її характер, досягнення), інформація про заклади освіти, прізвища керівників тощо – це все дії, які підвищують ефект зараження. Телерадіоорганізації готують передачі на цю тему й анонсують їх, використовуючи звичні рекламні шаблони, забуваючи, що кожне повторення анонсу з візуальними образами в ефірі підвищує ймовірність повторення показаної поведінки неповнолітніми глядачами.

Медіа при підготовці матеріалів про такі події особливо мають пам’ятати про небезпеку провокованого ефекту наслідування. Психологи наголошують, що найбільш вразливою віковою групою, яка підпадає під вплив медіа щодо ймовірного повторення небезпечної поведінки, є діти 9 – 12 років, у яких іще не сформовані вольові процеси, здатність протистояти соціальному тиску, а також активні діти, схильні до ризикованої поведінки. Це значно розширює можливість повторення небезпечної поведінки за межі групи ризику дітей із суїцидальними тенденціями, але механізми зменшення індуктивного медіавпливу такі самі, що й описані в Акті № 2 (п. 3, 4).

Національна рада не може вимагати від телерадіоорганізацій виконання саморегулівних актів, однак нагадує, що телерадіоорганізації, підписавши цей документ, зобов’язалися його виконувати. На звернення громадськості регулятор приділить особливу увагу моніторингу висвітлення випадків загибелі дітей та висвітлення небезпечної поведінки під впливом мережевих провокацій і проаналізує інформацію на відповідність розробленим правилам. Планується  провести спільну з медіаіндустрією нараду щодо означених проблем.  Наша мета – підвищення безпеки інформаційного простору та уникнення мимовільного рекламування небезпечної поведінки.

Національна рада закликає керівників телерадіоорганізацій та працівників, відповідальних за підготовку до ефіру інформаційних матеріалів, ознайомитися із Спільним актом узгодження № 2 «Про висвітлення засобами масової інформації теми суїциду»  і керуватися ним у своїй роботі.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше