Коментар Ольги Герасим’юк Укрінформу про зміну власників телеканалу “Еспресо”
Наскільки вдалим бізнесом є купівля такого телеканалу, як «Еспресо», Укрінформ поцікавився у першого заступника голови Нацради з питань телебачення і радіомовлення Ольги Герасим’юк: «Кожен телеканал в передчутті переходу на «цифру» зараз є вдалим надбанням. А тим паче «Еспресо», адже це досить розкручений ресурс і не пасе задніх в інформаційному просторі і, звичайно, він теж є інструментом впливу», – говорить пані Ольга.
«Самоокупності у телебачення немає. У нас увесь ринок дотаційний, усі власники мусять дотувати свої канали, а рекламний ринок упав. Тому коли хтось купує канал, кажучи, що хоче займатися телевізійним бізнесом – це лукавство, бо ж телевізійного бізнесу у нас немає і бути не може, бо ніякого прибутку він не дає. Але така ситуація – на цей момент, через сьогоднішні особливості: ринку, економіки, стану держави в цілому… Наш ринок після того, як його відлучили від російського, ще не став на ноги, бо був орієнтований на російську економіку. Зараз же це треба надолужувати, і немає такого, щоб хтось похвалився прибутком. Але я вірю, що надалі все потроху змінюватиметься, потрібно не відступати, тягнути цей плуг і не кидати серед дороги.
Я б звичайно хотіла, щоб усі канали ми оцінювали не як інструменти впливу, бо це ознака нашого дикунського інформаційного простору. У нас, повторюю, немає телевізійного бізнесу як такого. Це вторинний бізнес, який захищає щось первинне. Це ознака нашої недосконалості, і на ній постійно акцентують в європейських структурах, коли обговорюють стан ЗМІ і медійного простору в нашій країні. І коли ця ситуація виправиться – невідомо, зараз я не бачу світла в кінці тунелю. Кожен намагається щось собі придбати, аби впливати. А хто думає про глядача, його потреби? Мабуть, зараз таким є лише один ресурс – «Суспільне мовлення» (UΛ:Перший), бюджет якого цього року (і минулого теж) недофінансовано настільки, щоб він не зміг виробляти новий контент. «Суспільному» на 2018-й рік виділено врешті 776 мільйонів гривень замість обіцяних 900 мільйонів, хоча у бюджеті було закладено 1,54 мільярди гривень.
Оцінити наскільки адекватними є гроші, заплачені за телеканал «Еспресо», не беруся, бо не досліджувала ситуацію. Наша компетенція – фіксувати зміну власників, кінцевого бенефіціара, щоб це було чітко зрозуміло, а як ці бенефіціари впливатимуть на канал – ми не маємо ніякого ресурсу, аби реагувати на це. Ми можемо реагувати лише на порушення законодавства саме там, де визначено законами «Про телебачення і радіомовлення» і «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Але ці закони давно потрібно міняти, бо вони застарілі. Ми так само можемо лише вимагати дотримання законодавства під час виборчого процесу, але не маємо права на вплив у частині регулювання законодавства про вибори».