Моніторингом Національної ради зафіксовано майже 100 випадків політичної агітації в новинах телерадіоорганізацій - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Моніторингом Національної ради зафіксовано майже 100 випадків політичної агітації в новинах телерадіоорганізацій

19 липня під час засідання робочої групи, яка здійснює нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час виборчої кампанії позачергових виборів народних депутатів України, були розглянуті порушення мовниками виборчого законодавства у перший тиждень місяця. Серед них – некоректне оприлюднення результатів соціологічних опитувань, ознаки мови ворожнечі, наявність агітаційних матеріалів у випусках новин, незбалансованість у висвітленні виборчої кампанії тощо. У засіданні робочої групи взяли участь заступник голови Національної ради Уляна Фещук, відповідальний секретар Олександр Ільяшенко, члени Національної ради Юрій Зіневич, Валентин Коваль, Сергій Костинський і Олег Черниш, а також представники НАЗК, Громадської ради, міжнародних спостережних місій, громадськості і ЗМІ.

Під час засідання були розглянуті результати моніторингу, який регуляторний орган проводив у період із 1 по 7 липня. У цей час було відстежено тижневий ефір телеканалів «Інтер», «Україна», «Мега», «Новий», «Ентер-фільм», а в окремі дні – телеканалів «1+1», «ICTV», «112 Україна», «Прямий», «NewsOne», «Максі-ТВ», «5» і радіостанцій «Наше радіо», «Радио пятница», «Шансон», «ХІТ ФМ» і «Люкс ФМ».

Національна рада зафіксувала 93 випадки, коли у випусках новин містилися передвиборні агітаційні матеріали партій і кандидатів. Найбільше таких фактів було на телеканалі «112 Україна» – 22, на «ЛЮКС ФМ» – 14 випадків, на «5» каналі – 10. Порушення частини 15 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України» помічено і на «Нашому радіо» – 8 випадків, «Інтері», «ICTV», «Прямому» – по 7 випадків, «Шансон» –  6, «СТБ» – 4 випадки, на «Україні» і «Радио пятница» – по 3 і 2 випадки на «1+1». Вони стосувалися таких партій як «Опозиційна платформа – За життя», «Слуга народу», «Голос», «Європейська солідарність», «Опозиційний блок», «Українська стратегія Гройсмана», «Радикальна партія О. Ляшка», «ВО Батьківщина», «Об’єднання Самопоміч», О. Тягнибока.  

За словами начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення Романа  Кіфлюка, поява, а тим паче пряма мова окремих кандидатів у таких новинних сюжетах не була необхідною з інформаційного погляду.

Олександр Ільяшенко звернув увагу присутніх на те, як титруються особи в інформаційних сюжетах. Спостерігаються ситуації, коли в сюжетах не на тему виборчих перегонів респондентів титрують як кандидатів у певних округах, а не як експертів чи фахівців у своїй сфері. Це, на думку учасників робочої групи, має ознаки прихованої політичної агітації.

Керівник робочої групи Уляна Фещук зауважила, що загалом порушень виборчого законодавства в ефірі телерадіомовників стало значно більше.

Уже традиційним стало оприлюднення телерадіоорганізаціями результатів опитування громадської думки із порушенням вимог законодавства, а саме статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів України». Таких фактів було зафіксовано 35.

Так, ТОВ «Телерадіокомпанія «112-ТВ» допустила 9 випадків неповного інформування про соцопитування, ТОВ «Телеканал «Прямий» – 7 випадків, ПІІ у формі ТОВ «Телерадіокомпанія «Телерадіокомпанія «НБМ» («5» канал») – 5 випадків, ТОВ «Наша Прага» («Максі-ТВ») –  2 випадки, ПрАТ «Наше радіо» – 4 випадки, ДП «Новий обрій» («Радио пятница») – 2 випадки, «ТОВ «ТРК «Шансон» – 2 випадки, ТОВ «ТРК «Медіа маркет» («ХІТ ФМ») – 2 випадки, ПрАТ «ТРК «Люкс» – 2 випадки.

Мовники, наводячи дані про соціологічні опитування громадян, часто не зазначали повної назви організації, яка проводила опитування, його замовників, час проведення опитування і територію, яку воно охоплювало. Також забували називати точне формулювання запитань, метод опитування і можливу статистичну похибку.

В ефірі телеканалів «ICTV» і «Максі-ТВ» зафіксовані порушення при оприлюдненні результатів інтерактивного опитування аудиторії в студії. Під час передачі «Свобода слова» 01.07.2019 і політичного ток-шоу «Важ live» 01.07.2019 і 04.07.2019 на екрані не було текстового повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії». Як зауважила Діана Дуцик, виконавча директорка ГО «Український інститут медіа та комунікацій», на «ICTV» це повідомлення звучить із вуст ведучого передачі. Однак частина п’ята статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів» передбачає саме демонстрування відповідного текстового повідомлення на екрані.

В окремих передачах телеканалів «112 Україна» і «NewsOne» помічені ознаки розпалювання ворожнечі. Після додаткового аналізу цих матеріалів буде  вивчено питання про можливість призначення мовникам перевірки. Роман Кіфлюк також повідомив про наявність в ефірі цих каналів політичної агітації іноземних осіб, що заборонено статтею 74 Закону України «Про вибори народних депутатів». За словами Діани Дуцик, громадський моніторинг, який проводиться громадськими організаціями за підтримки Ради Європи, також фіксував агітацію низки європарламентарів.

Національна рада під час моніторингу дослідила, скільки уваги приділяють вітчизняні мовники тим чи іншим політичним партіям, адже відповідно до законодавства медіа мають збалансовано висвітлювати коментарі учасників виборчих перегонів. Було помічено великий розрив у висвітленні різних політичних сил на окремих телеканалах. Так, наприклад, 61% ефірного часу на «1+1» присвячено партії «Слуга народу», іншим – від 1% до 19%; на «Інтері» 61% – партії «Опозиційна платформа – За життя», іншим –  від 1% до 16%; на «112 Україна» 34% – «Опозиційна платформа – за життя, іншим партіям – від 1% до 17%; на «5» каналі 68% присвячено «Європейській солідарності», іншим партіям – від 2% до 8%; на «Прямому» 43% – «Європейській солідарності», іншим – від 1% до 20%; на телеканалі «NewsOne» 79% – «Опозиційній платформі – За життя», іншим (4 партії) – від 2% до 9%; на «Україні» 18% – «Опозиційному блоку», іншим партіям – від 1% до 16%. Тональність матеріалів про політичні партії, які виходили у ЗМІ, буде оцінена Національною радою наприкінці виборчої кампанії, зауважила Уляна Фещук.

Моніторинг Національної ради також відстежував надання переваг окремим політичним партіям чи кандидатам. Відповідно до частини четвертої статті 66 Закону України «Про вибори народних депутатів» у матеріалах про факти і події, пов’язані з виборчим процесом, телерадіоорганізаціям заборонено виокремлювати у своєму ставленні певних суб’єктів виборчого процесу чи надавати їм привілеї. Водночас кандидати в народні депутати України є ведучими передач на деяких телеканалах. Це – Олександр Дубинський («1+1»), Олександр Скічко («Україна»), Сергій Притула («Новий»).

На трьох телеканалах – «5», «Прямий» («Європейська солідарність») і «Мега» («Опозиційна платформа – За життя») – транслювалися відеоролики з ідентифікацією «політична агітація» лише однієї політичної партії.

Порівнюючи дані моніторингу Національної ради і громадськості, Діана Дуцик сказала про те, що загалом їхні результати збігаються. Громадські організації так само акцентували увагу на великій кількості джинси в медіа. Крім того, вони оцінювали гендерний баланс і фіксували російський вплив і меседжі.

Учасники робочої групи також обговорили питання проведення після підготовки звітів про перебіг у ЗМІ виборчої кампанії спільного круглого столу для напрацювання пропозицій щодо вирішення прогалин, які нині є в законодавстві.

Наступне засідання робочої групи заплановано провести 1 серпня.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше