Національна рада отримала повноваження для регулювання інформаційного простору в умовах війни - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Національна рада отримала повноваження для регулювання інформаційного простору в умовах війни

Механізми контролю і нагляду Національною радою за дотриманням ліцензіатами законодавства в період дії воєнного стану визначені в новому законі, ухваленому Парламентом 16 серпня. Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей здійснення окремих повноважень Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення в умовах воєнного стану» набуде чинності наступного дня після дня його опублікування.

Через повномасштабну війну росії проти України перед медіагалуззю країни постали нові виклики. Норми Закону «Про телебачення і радіомовлення», прописані для мирного часу, не давали можливості Національній раді реалізовувати свої повноваження у всьому обсязі через специфіку визначених процедур. Ухвалений закон вносить положення, які визначають нові механізми реагування медіарегулятора і є необхідними для забезпечення захисту інформаційної сфери держави.

Так, передбачено, що рішенням Національної ради буде затверджене положення про особливості процедури ліцензування в період дії воєнного стану. Воно не потребуватиме державної реєстрації в Міністерстві юстиції України. У положенні має бути визначено, як відбуватиметься:

  • подання і розгляд заяв про видачу, продовження, переоформлення чи анулювання ліцензій;
  • видача та анулювання дозволів на тимчасове мовлення;
  • оформлення і видача ліцензій, дозволів, їх дублікатів тощо.

Водночас усі підстави для видачі чи відмови у видачі ліцензії або ж для відмови у продовженні строку дії ліцензії на мовлення залишаться незмінними і відповідатимуть Закону «Про телебачення і радіомовлення». Те саме стосується і строків подання заяв, їх змісту чи переліку додатків до них.

Національна рада зможе реагувати на порушення на підставі моніторингу без проведення перевірки.

Виписана особлива процедура застосування Національною радою санкцій за виявлені порушення законодавства. Вона передбачає оприлюднення повідомлення про початок розгляду питання щодо можливого порушення, надання ліцензіатом пояснень і ухвалення рішення регулятором.

Санкції за особливою процедурою воєнного часу будуть накладатися за конкретно визначені серйозні (грубі) порушення. Для всіх інших випадків залишиться звичне регулювання мирного часу.

У разі якщо Національна рада застосовує санкцію штрафу, закон зобов’язує ліцензіата сплатити його у 6-денний термін. Якщо ж цей час прострочено, розмір штрафу збільшується на 100%.

Крім того, якщо ліцензіат повторно протягом дії воєнного стану допускає cерйозне порушення, Національна рада звертатиметься до військового командування. Такими грубими порушеннями є:

  • заклики до насильницької зміни конституційного ладу України;
  • пропаганда російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну;
  • виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України;
  • глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію російської федерації проти України тощо.

Регулятор також може визнати, що факту порушення немає.

Закон убезпечив регулятора від небажання ліцензіата надавати пояснення, а механізм накладання санкцій також унеможливить затягування оскарження і стягнення штрафу. Національна рада, подаючи позови до суду про стягнення штрафу, буде звільнена від сплати судового збору.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше