Національна рада проаналізувала показники кількості національного продукту і національних фільмів на загальнонаціональних каналах - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Національна рада проаналізувала показники кількості національного продукту і національних фільмів на загальнонаціональних каналах

Національна рада провела моніторинги загальнонаціональних каналів щодо кількості національного продукту і кількості національних фільмів. Аналіз засвідчує, що телеканали дотримуються вимог законодавства про національний продукт, що має відповідати 50% добового мовлення. Однак деякі канали ігнорують норми щодо 15% екранного часу упродовж місяця для національних фільмів.

Показники національних фільмів на кількох загальнонаціональних каналах є критичними, засвідчує моніторинг, який Національна рада провела у жовтні 2021 року. Цю інформацію навела відповідальна секретарка Національної ради Олена Ніцко. Вона сказала, що опрацювання цих матеріалів потребувало значних людських ресурсів і часу, оскільки моніторинг тривав упродовж місяця: «Це  дуже великий обсяг роботи, бо кожен із 28 загальнонаціональних каналів ми перевіряли 743 години».

Об’єктом  цього моніторингу були фільми, які мають державні прокатні посвідчення на право демонстрування і розповсюдження на території України. Як вимагає стаття 15-2 Закону України «Про кінематографію», щонайменше 15% загального щомісячного часу демонстрації фільмів має бути відведено на показ національних фільмів, інших фільмів, вироблених суб’єктами кінематографії України, і творів національної кінематографічної спадщини. Фільми, які створені до 1991 року на державних кіностудіях України та внесені до державного реєстру фільмів, вважаються національними.

«На жаль, наша перевірка показала дуже неприємні результати, – зауважила Олена Ніцко, – 5 загальнонаціональних компаній, які ми перевіряли, мають дуже низькі показники національного кіно у всьому обсязі кінопоказу».

Наприклад, «НТН» – 8%, «Новий канал» – 1%, «5 канал» – 0,29%. На телеканалах «К1» і «XSPORT» демонструвалися тільки іноземні фільми.

Це свідчить, що в телеканалів немає зацікавленості шукати українське кіно і пропонувати його своїм глядачам.

Треба брати до уваги, що із 28 загальнонаціональних каналів у програмному наповненні 6 мовників немає фільмопоказу: ТОВ «Телеодин» (М1), ТОВ «Телеканал «Прямий» («ПРЯМИЙ»), ТОВ «Телеканал «Мега» («М»), ТОВ «Корона Санрайс» («4» комбіноване), ТОВ «Голдберрі» «ЕСПРЕСО»), ТОВ «Новинна група Україна» («Україна 24»).

Національна рада поінформує Державне агентство України з питань кіно про стан використання національного екранного часу України, бо це згідно із Законом України «Про кінематографію» його відповідальність. «Саме Держкіно перевіряє усіх демонстраторів   це не тільки телекомпанії, а й кінотеатри, які теж мають віддавати 15% екранного часу національному кіно», – уточнила Олена Ніцко.

У грудні Національна рада провела також моніторинг виконання вимог щодо трансляції телеканалами національного продукту. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» в загальному обсязі мовлення кожної телерадіоорганізації не менше як 50 відсотків має становити національний аудіовізуальний продукт.

Результати моніторингу 28 загальнонаціональних телекомпаній  підтвердили, що цей відсоток загальнонаціональними телеканалами виконано.

«У контексті інформації про ефіри мовників у новорічні свята хочеться ще раз нагадати, – наголосила Олена Ніцко, – що в каталозі Держкіно є велика кількість україномовного продукту. Це – ігрові повнометражні фільми, анімація, документальне кіно. Там є повна інформація, є трейлери, є дані про режисерів, продюсерів, акторів. Тобто зібрана велика кількість матеріалу, з яким можна ознайомитися, можна працювати з правовласниками і показувати це кіно не тільки в кінотеатрах, а й  на телевізійних каналах! Треба працювати з цією бібліотекою, бути зацікавленими, щоб показати це для широкої аудиторії!»

Перед засіданням 13 січня 2022 року члени Національної ради доповіли про результати проведених моніторингів новорічних ефірів загальнонаціональних телеканалів. У ефірі мовників транслювався переважно російськомовний контент і радянські фільми,  що викликало бурхливу реакцію глядачів. Ситуація, коли суспільству нав’язується радянщина й ігнорується мовне законодавство, є неприпустимою, і регулятор реагуватиме на виявлені порушення. 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше