Національна рада розглянула результати трьох перевірок телеканалу «NEWSONE» та застосувала до нього три санкції попередження і стягнення штрафу - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Національна рада розглянула результати трьох перевірок телеканалу «NEWSONE» та застосувала до нього три санкції попередження і стягнення штрафу

На засідання 28 квітня регулятор розглянув результати відразу трьох перевірок ТОВ «Новини 24 години» (логотип «NEWSONE»), м. Київ, і застосував до ліцензіата санкції через підтверджені порушення вимог законодавства. Загалом винесено три попередження і штраф у сумі понад  сто тисяч гривень за заклики до розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті.

Перевірка, проведена за результатами моніторингу ефіру мовника за 8, 9 і 10 травня 2020 року встановила порушення телекомпанією вимог абзаців четвертого частини другої статті 6, пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і частини першої статті 28 Закону України «Про інформацію».

У передачі «Протистояння» з ведучими В. Піховшеком і Д. Панченко гості передачі А. Пальчевський і В. Карасьов, обговорюючи події Другої світової війни, висловлювали твердження про те, що значна кількість євреїв служила у військах нацистського Третього Рейху та про існування єврейських дивізій СС. Поширені ними  висловлювання і необ’єктивні дані мають ознаки заперечення та спотворення фактів Голокосту, розпалювання ворожнечі стосовно єврейського народу, який зазнав мільйонних жертв як від дій формувань СС, так і від інших військових формувань нацистського Третього Рейху.

Гості передачі оперували даними і цифрами про існування єврейських дивізій СС. Ця інформація, що поширювалася на необмежене коло глядачів України та інших країн через супутникове мовлення, не була критично сприйнята творчими працівниками і редакцією телеканалу «Newsone». Таким чином, вона мала ознаки гуманізації нацистського режиму Третього Рейху в Німеччині, який нібито, незважаючи на расову ідеологію, надавав права євреям служити у складі військових формувань і навіть військах СС,  що, своєю чергою, покладає часткову відповідальність за злочини проти людяності, за жертви Голокосту на єврейський народ.  

Національна рада визнала порушення мовником зазначених норм закону і оголосила йому попередження. За наявність закликів до розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті відповідно до  частини восьмої статті 72 цього ж закону застосувала до ТОВ «Новини 24 години» санкцію «стягнення штрафу» – 25% розміру ліцензійного збору,  що становить для компанії 114 067,50 грн.

 

Друга перевірка ліцензіата проводилася на підставі моніторингу мовлення за період із 28 по 30 серпня 2020 року, коли в передачі «Протистояння» ведучі В. Піховшек та Д. Панченко говорили з гостею,  екс-міністеркою юстиції О. Лукаш про факт скоєння фізичною особою С. Стерненком кримінального злочину. Неодноразово у цій передачі Сергія Стерненка  було названо вбивцею. Це свідчить про те, що ліцензіат припустився порушень вимог законодавства, які передбачають, що телерадіоорганізація зобов`язана дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії, поширювати об`єктивну інформацію і не поширювати матеріали, які порушують презумпцію невинуватості підозрюваного, обвинуваченого або упереджують рішення суду. На час виходу передачі не було встановлено обвинувального вироку суду, який би набрав законної сили.

Слід зазначити, що жодної реакції керівництва телеканалу, редакційного складу чи творчих працівників на висловлювання ведучих та гості передачі «Протистояння», поширених в ефірі «Newsone», моніторингом  зафіксовано не було. Ведучі передачі не тільки не відреагували на висловлювання гості, що мали ознаки порушення законодавства, а й самі вдалися до висловлювань на підтримку її тверджень, тобто і самі не дотрималися тих обмежень,  які обумовлені законодавством України й етичними стандартами українського журналіста.  Під час  повтору 29 і 30 серпня 2020 року передача транслювалась у запису без модерації і редакційних правок. 

Отже, Національна рада визнала порушення ТОВ «Новини 24 години» вимог пунктів а), в) та з) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і застосувала до нього санкцію «оголошення попередження».

 

Третя перевірка «NEWSONE» стосувалася моніторингу мовлення за 6 – 8 жовтня 2020 року. Було зафіксовано 3 трансляції передачі «Newstime» з «повною» версією зустрічі в  Москві голови політради і стратегічної ради політичної партії «Опозиційна платформа – За життя», народного депутата України В. Медведчука з президентом Російської Федерації В. Путіним та 11 трансляцій передачі «Newstime» з демонстрацією фрагментів зустрічі, де обговорювалися взаємовідносини Російської Федерації з Україною, постачання російської вакцини від СОVID – 19 «Супутник V» в Україну, святкування 75-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні, з редакційним коментарем телеканалу.

Загалом протягом 3-х днів, із 6 по 8 жовтня 2020 року, в ефірі була використана пряма мова  В. Путіна у 14-ти відеоматеріалах. Відповідно до абзацу дев’ятого частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», не допускається використання телерадіоорганізацій для трансляції телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України. Для цілей застосування цієї норми використовуються визначення та критерії, встановлені Законом України «Про кінематографію».

Висловлювання президента країни-агресора, використані в ефірі «Newsone», за своїми стилістичним і семантичним значенням є пропагандистськими твердженнями, покликаними переконати  аудиторію телеканалу в  його позитивному ставленні до України, українського народу та його бажанні налагодити відносини між країнами, незважаючи на «складний» характер відносин. Поширення подібної форми публічної комунікації в українських засобах масової інформації спрямоване на формування  позитивного образу В. Путіна, його гуманізацію та популяризацію в нашій країні, що має очевидний політичний контекст в умовах військової агресії проти України та ситуації порушення її територіальної цілісності.

В інформаційних сюжетах  телеканалу про зустріч В. Медведчука з В. Путіним 7 і 8 жовтня 2020  року складні питання україно-російських відносин висвітлювалися незбалансовано, однобоко, без використання альтернативної точки зору, подавалася суб`єктивна оцінка лише одного з політиків України, зокрема і щодо необхідності  постачання в Україну вакцини «Супутник V» російського виробництва. Також український політик підтримав тезу В. Путіна про «общую Победу», яка є  ідеологемою російської пропаганди про «Велику Вітчизняну війну».

Перевіркою підтверджено, що  така трансляція передач є порушенням вимог абзацу дев’ятого частини другої статті 6 і пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». З огляду на це мовнику оголошено попередження.

 

Усі  три перевірки ТОВ «Новини 24 години» свідчать про системне і систематичне порушення ліцензіатом норм українського законодавства.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше