Національна рада вважає, що законопроєкт № 5871 щодо систем умовного доступу потребує доопрацювання

16.09.2021

Розглянувши проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо захисту послуг, що надаються із застосуванням системи умовного доступу», Національна рада на засіданні 16 вересня висловила свої пропозиції і зауваження до нього. Регулятор вважає, що законопроєкт не відповідає принципам державного регулювання і не містить механізмів його практичної реалізації, а тому потребує доопрацювання.

Проектом Закону № 5871 запропоновано доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП) новою статтею 16420, яка встановлює відповідальність за користування незаконною системою умовного доступу в особистих інтересах. Також змінами до статей 221 та 225 КУпАП запропоновано наділити уповноважених осіб Національної ради, її представників в областях правом складати протоколи про адміністративні правопорушення за відповідною статтею.

На думку Національної ради, цей законопроєкт має розглядатися разом із проектом Закону № 5870 «Про захист послуг, що надаються із застосуванням системи умовного доступу», оскільки вони обидва пов’язані і стосуються питання регулювання системи умовного доступу.

Послуги умовного доступу тісно переплітаються зі сферою електронних комунікацій і радіочастотного спектра. У своїх зауваженнях Національна рада зазначила, що є органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення, а тому не може бути визначена регуляторним органом правовідносин у сфері електронних комунікацій. Ба більше, чинний Закон України «Про електронні комунікації» вже визначає окремий регуляторний орган, який має право і повноваження застосовувати адміністративно-господарські санкції за порушення вимог цього Закону.

Закони, якими керується у своїй роботі Національна рада, – «Про телебачення і радіомовлення», «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» – визначають, що вона може здійснювати контроль та нагляд за дотриманням законодавства лише щодо своїх ліцензіатів – мовників і провайдерів.

Водночас законопроєктом № 5871 визначено, що відповідальність за користування незаконною системою умовного доступу в особистих інтересах нестимуть громадяни і громадяни – суб’єкти господарської діяльності. Однак щодо них Національна рада не має жодних повноважень і механізмів реалізовувати заходи державного нагляду. Національна рада навіть не має повноважень і механізмів щодо виявлення таких порушників, а це унеможливлює реалізацію положень законопроекту.

Отже, Національна рада вважає, що обидва законопроєкти – №№ 5870, 5871 – потребують значного доопрацювання. Насамперед необхідно визначити дієвий механізм притягнення порушників до відповідальності за користування незаконною системою умовного доступу в особистих інтересах, а також орган державної влади, який зможе ефективно стежити за дотриманням законодавства у цій сфері.

Зауваження і пропозиції до законопроєкту № 5871 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо захисту послуг, що надаються із застосуванням системи умовного доступу» будуть надіслані до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.