Національний регулятор прагне того, щоб усі мовники, серед них і телеканал «112 Україна», дотримувалися умов власних ліцензій - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Національний регулятор прагне того, щоб усі мовники, серед них і телеканал «112 Україна», дотримувалися умов власних ліцензій

Національна рада дотримується чіткої позиції щодо виконання телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов власних ліцензій. З огляду на це, регулятор не має наміру переоформлювати дозвільні документи в частині зміни програмної концепції мовлення п’яти компаніям – «Аріадна ТВ», «Новий формат ТВ», «Партнер ТВ», «ТВ Вибір» і «Лідер ТВ», які мовлять нині з логотипом «112 Україна».

Національна рада дотримується чіткої позиції щодо виконання телерадіоорганізаціями чинного законодавства та умов власних ліцензій. З огляду на це, регулятор не має наміру переоформлювати дозвільні документи в частині зміни програмної концепції мовлення п’яти компаніям – «Аріадна ТВ», «Новий формат ТВ», «Партнер ТВ», «ТВ Вибір» і «Лідер ТВ», які мовлять нині з логотипом «112 Україна».

Йдеться лише про цифрові ліцензії зазначеного мовника. Бо діяльність компанії ТОВ «ТРК «112-ТВ» за ліцензією на супутникове мовлення не викликає жодних застережень у регуляторного органу. Всі заяви, з якими зверталася компанія щодо цієї ліцензії, Національна рада задовольнила, оскільки програмна концепція відповідає виписаним у дозвільних документах умовам. Цей інформаційний канал транслюється через супутник і безперешкодно поширюється багатьма кабельними операторами України.

Щоб докладно роз’яснити ситуацію, стосовно якої перелічені компанії, що мовлять під одним логотипом, отримали попередження і на найближчому засіданні розглядатиметься питання про стан виконання кожною із них рішення (розпорядження) Національної ради, необхідно зробити екскурс в історію.

2011 року був оголошений конкурс на право мовлення в регіональному мультиплексі МХ-5. Зважаючи на обмеженість радіочастотного ресурсу, лише чотири місцеві телевізійні компанії у кожному регіоні могли отримати це право. Головною умовою конкурсу було здійснення саме регіонального мовлення – з огляду на потребу громад мати свої місцеві засоби масової інформації. Крім того, було передбачено, що мовлення має здійснюватися без ретрансляції програм інших мовників. Тоді в конкурсі взяли участь 182 телерадіоорганізації. Лише 91 з них стала переможцем, і така сама кількість була позбавлена можливості отримати ліцензії на цифрове регіональне мовлення.

Цей конкурсний відбір мав великий резонанс. Численні місцеві громади були обурені тим фактом, що багато професійних місцевих компаній – таких, як «Алекс» у Запоріжжі, «Стерх» у Кривому Розі, «ТВА» у Чернівцях, «АТН» у Харкові – не стали переможцями конкурсу. 15 відомих як своєю історією, так і багаторічною сумлінною працею мовників, не отримали ліцензій. Натомість конкурс виграли п’ять нікому невідомих телекомпаній: «Аріадна ТВ», «Лідер ТВ», «ТВ Вибір», «Партнер ТВ» і «Новий формат ТВ», що були створені лише за місяць до цього конкурсу. У їхньому доробку не було жодної програми чи передачі, вони не мали досвіду роботи, сформованих колективів і редакційних рад, а головне – жодної прив’язки до регіонів. Як ці початківці переконали тодішній склад Національної ради, що зможуть зробити якісний регіональний продукт – новини, культурно-мистецькі, науково-просвітницькі, розважальні, дитячі програми, – залишається тільки здогадуватися.

Однак свої обіцянки, які вони щедро презентували у конкурсних перегонах, ці бутафорські мовники не виконали. Натомість через певний проміжок часу всупереч вимогам конкурсу, умовам ліцензій, програмним концепціям та чинному законодавству всі п’ять телеканалів почали транслювати програми ТОВ «ТРК «112-ТВ». Тобто, власник, який придбав ці компанії, незаконно вирішив створити загальнонаціональну мережу.

На переконання членів Національної ради, це є грубим порушенням конкурсних умов, вимог ліцензій і законодавчих норм. Безсумнівно, це порушує права територіальних громад і принципи конкурентних засад для місцевих мовників.

До Національної ради надходять листи від місцевих телерадіокомпаній, які свого часу брали участь у конкурсі на МХ-5. У них мовники зазначають, що переоформлення програмних концепцій «Аріадна ТВ», «Новий формат ТВ», «Партнер ТВ», «ТВ Вибір», «Лідер ТВ» є спробою ухилитися від виконання умов ліцензій. У разі ухвалення відповідного рішення регулятор порушить права регіональних і місцевих телерадіоорганізацій. Така ухвала узаконить неправомірну діяльність і матиме негативний вплив на розвиток регіонального мовлення. Вони заявляють, якщо ці п’ять компаній не можуть виконувати умови конкурсу, нехай відмовляться від ліцензій, а далі буде оголошено новий конкурсний відбір і право на регіональне мовлення отримають місцеві телевізійні мовники.

Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики, який розглядав питання переоформлення ліцензій зазначеним компаніям, наголосив на необхідності суворо дотримуватися конкурсних умов особливо тих телерадіоорганізацій, які перемогли в регіональному конкурсі. Про підтримку такого підходу заявила також одна з найбільших громадських організацій у вітчизняній медіа-сфері – Незалежна асоціація телерадіомовників. До того ж, за інформацією асоціації, результати конкурсу на мовлення в цифровому мультиплексі МХ-5 оскаржуються в Європейському суді з прав людини.

Численні заяви «112 Україна» про закриття каналу, які постійно транслюються в ефірі мовника, поширюються в інших засобах масової інформації, з якими керівництво компанії звертається до народних депутатів України, міжнародних структур, є маніпулятивними і не відповідають дійсності.

Ця ситуація не має жодного стосунку до питання свободи слова, а лежить суто у правовій площині. Канал мовить і безперешкодно мовитиме як супутниковий ліцензіат, а відповідно до чинного законодавства позбавити ліцензії мовника виключне право має лише суд.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше