Незбалансованість, передчасна агітація, некоректне оприлюднення даних соцопитувань – регулятор зафіксував порушення ЗМІ при висвітленні виборчої кампанії - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Незбалансованість, передчасна агітація, некоректне оприлюднення даних соцопитувань – регулятор зафіксував порушення ЗМІ при висвітленні виборчої кампанії

8 лютого відбулося чергове засідання робочої групи із нагляду за дотриманням медіа виборчого законодавства, що створена при Національній раді. Порушення медіа виборчого законодавства, скарги, результати аналізу оприлюднення ЗМІ розцінок на політичну рекламу обговорювалися за участі працівників регуляторного органу, а також представників НАЗК, Незалежної медійної ради, Незалежної експертної ради, міжнародних спостерігачів, громадськості тощо. Головувала під час засідання керівник робочої групи, перший заступник голови Національної ради Ольга Герасим’юк. 

Було розглянуто результати моніторингу за два тижні, що минули з часу останнього засідання робочої групи. Цього разу аналізували ефіри та звернення щодо таких загальнонаціональних і супутникових мовників: «NewsOne», «МаксиTV», «Інтер», «Прямий». Наприклад, телеканал «NewsOne» у період із 30 січня до 3 лютого поширив серію передач, які були присвячені лише одному з кандидатів у Президенти. Загалом вийшло 43 серії загальним хронометражем 52 хвилини. Також у період із 30 січня до 5 лютого 2019 року в передачах новин «Topnews» транслювалися сюжети, присвячені висвітленню виборчого процесу в Україні. Їх героєм став один,той самий, кандидат – Юрій Бойко. Діяльність інших кандидатів на пост Президента України у зазначений період у передачах новин не висвітлювалася.

Телеканал «Інтер» подав у новинному сюжеті передвиборну програму кандидата Юрія Бойка. Це є порушенням частини 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України», адже в новинах не може розміщуватися агітація. 

На телеканалі «МаксиTV» кандидат на пост глави держави Євген Мураєв розповідав про свою діяльність як кандидата ще до того, як отримав офіційне право здійснювати політичну агітацію. 

Національна рада звернеться листами до цих телеканалів, щоб отримати роз’яснення про підстави виходу в ефір таких матеріалів. Також ці випадки будуть надані для розгляду й отримання висновків Незалежної експертної ради, що створена при Громадській раді. Зафіксована інформація буде передана також до НАЗК і ЦВК.

Моніторинговим відділом Національної ради було зафіксовано оприлюднення телеканалом «NewsOne» результатів соціологічних опитувань, що відбулося без наведення всіх необхідних даних, передбачених законом. Так, не було озвучено метод опитування, точного формулювання питання, замовників, статистичної похибки.

Неточне оприлюднення результатів соціологічних досліджень є традиційним порушенням, якого припускаються телерадіоорганізації, зауважили учасники робочої групи. Консультантка Ради Європи, виконавча директорка ГО «Український інститут медіа та комунікації» Діана Дуцик звернула увагу, що помітила такі самі порушення і на телеканалі «112 Україна». Член Національної ради Сергій Костинський сказав про те, що, на жаль, можливості моніторингового центру регулятора обмежені, оскільки паралельно відбуваються моніторинги  дотримання мовниками ще й інших законодавчих норм. Національна рада буде залучати до розгляду також повідомлення про порушення від партнерів та громадськості.

Попри те, що законодавство не завжди визначає санкції за порушення засобами масової інформації виборчого законодавства, Національна рада обов’язково інформуватиме мовників, коли виявлятиме такі  випадки в ефірах. Надалі увесь накопичений матеріал, за словами Ольги Герасим’юк, буде використаний у тому числі й для проведення публічних заходів. На них регулятор ініціюватиме обговорення законодавчих лакун, нових викликів і способів реагування.

«Наша основна зброя – це публічне проговорення цих проблем, тенденцій, які ми виявляємо. Вони все більше посилюються і набувають різних вигадливих форм. Про це треба говорити, щоб ми все ж таки могли колись потім достукатися до змін у законодавстві», – сказала вона. 

Присутні на засіданні робочої групи розглянули питання і про показ аудіовізуального твору «Юлія Литвиненко: ставлю запитання», що транслювався в ефірі «Прямого». Журналістка, яка тепер уже є кандидатом на пост Президента, «ставить запитання» іншим кандидатам. Сам твір по суті є роликом/фільмом про іншого кандидата. Тож за висновком щодо цього медіа-продукту робоча група звернеться до Незалежної експертної ради.

Робоча група розглянула також скаргу Сергія Власенка як представника кандидата на пост Президента Юлії Тимошенко щодо поширення деякими  телеканалами недостовірної інформації про неї. Робочою групою було запропоновано законний шлях реагування. Консультант Ради Європи, медіа-юрист ГО “Платформа прав людини” Олександр Бурмагін наголосив, що відповідно до частини п’ятої статті 64 Закону «Про вибори Президента України» кандидат, який вважає, що стосовно нього поширено недостовірну інформацію,  має право звернутися до засобів масової інформації, які її розмістили, і ті протягом 3 днів мають надати відповідь. Якщо ж вони відповіді не надали, то кандидат вирішує це питання в судовому порядку – «звертається і протягом тижня дві  інстанції проходить».

Сергій Костинський поінформував, що в разі коли в суді буде доведено факт дифамації,  потерпіла сторона може звернутися до Національної ради з проханням провести перевірку того медіа, яке її поширило. У регулятора  будуть підстави застосувати до ліцензіата санкції за поширення необ’єктивної інформації.

Під  час засідання робочої групи були озвучені дані про те, як загальнонаціональні та місцеві ЗМІ дотрималися вимог закону стосовно оприлюднення розцінок на політичну рекламу. Медіа, які мали бажання транслювати політичну рекламу, повинні були це зробити до 31 грудня 2018 року. З’ясувалося, що серед загальнонаціональних радіостанцій 14 зробили це вчасно, а радіостанція «Країна ФМ» розцінок не оприлюднила. Серед загальнонаціональних телеканалів вчасно повідомили про свої тарифи 22 мовники, 2 (Підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТОВ «ТРК «НБМ» і ТОВ ТРК «Експрес-Інформ» – «5» канал) зробили це із запізненням, 4 ліцензіати (ДП «Парламентський телеканал «Рада», ТОВ «Тотвельд» («XSPORT»), Тов «Голдберрі» («Еспресо ТВ»), Тов «Аспера 2011» («Ескулап- TV») цього не зробили.

Зі 103 супутникових телеканалів в офіційні видання подали інформацію про розцінки 43 компанії, 7 зробили це невчасно, 53 інформації не подавали. 

Серед місцевих і регіональних мовників, навів дані начальник управління представників Національної ради Сергій Савельєв, 323 телерадіоорганізації опублікували тарифи на політичну рекламу, 123 – порушили терміни, а 82 – не публікували розцінок. Вони повідомили представникам Національної ради в областях, що не мають намірів поширювати у своїх ефірах політичну агітацію.

На місцевому рівні мовники зіткнулися із ситуацією, коли внаслідок реформування державних і комунальних ЗМІ багато газет закрилися. Тож у районах просто не виявилося друкованої преси, де можна було б оприлюднити тарифи. Члени робочої групи погодилися, що така ситуація потребує внесення змін до виборчого законодавства і визначення інших можливих способів оприлюднювати розцінки на розміщення політичної агітації.

Робоча група вирішила, що треба провести моніторинг тих ЗМІ, які не виставили розцінок, щодо трансляції ними політичної реклами. Також на пропозицію управління контролю та аналізу телерадіомовлення буде відстежено обсяг поширюваної телерадіоорганізаціями реклами: чи не перевищує  він визначені законом норми у зв’язку зі збільшенням кількості матеріалів передвиборної агітації. Це питання буде винесено на порядок денний наступного засідання робочої групи. У січні ж, за словами начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення Романа Кіфлюка,  таких порушень не зафіксовано. Це, на його думку, пояснюється тим, що кількість зареєстрованих кандидатів на пост Президента була незначною. 

Про створення при Громадській раді Незалежної експертної ради поінформувала присутніх Наталія Клітна, яку було обрано координатором цього дорадчого органу. За  її словами, медіа-фахівці експертної ради налаштовані на продуктивну роботу, і вони намагатимуться оперативно давати висновки на всі запити. 

У засіданні робочої групи також взяли участь заступник голови Національної ради Уляна Фещук, керівник департаменту з питань запобігання політичній корупції НАЗК Руслан Ігонін, експерти з моніторингу ЗМІ Місії зі спостереження за виборами в Україні 2019, Європейська мережа організацій зі спостереження за виборами («ENEMO») Ана Ненезіч та Артем Сухоруков, керівник проекту Офісу Ради Європи в Україні Галина Смірнова, голова Громадської ради Сергій Сьомкін, член Незалежної експертної ради Олександр Борисенко.

Наступне засідання робочої групи Національної ради відбудеться 22 лютого об 11  годині.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше