Нові порушення, яких припускаються медіа при висвітленні виборчої кампанії, а також скарги на їх діяльність розглянули на засіданні робочої групи
20 жовтня на засіданні робочої групи з нагляду за дотриманням ЗМІ виборчого законодавства на місцевих виборах 2020 року розглядалися нові матеріали, поширені в медіа у період із 10 по 18 жовтня, а також скарги, які надійшли до регуляторного органу. Головував на засіданні робочої групи відповідальний секретар Національної ради Юрій Зіневич. У ній взяли участь перший заступник голови регуляторного органу Валентин Коваль, член Національної ради Максим Онопрієнко, представники регулятора в областях і працівники різних міжнародних інституцій – Ради Європи, Національного демократичного інституту, ENEMO та Місії БДІПЛ/ОБСЄ.
В ефірі загальнонаціональних і супутникових інформаційних телерадіокомпаній, моніторинг яких проводився із 10 по 16 жовтня, виявлено кілька випадків, які можна розцінювати як приховану політичну агітацію. Так, 12.10.2020 о 20:27 в ефірі ПрАТ «Телеканал «Інтер» в інформаційній передачі «Подробиці» транслювався сюжет про покладання квітів до будинку профспілок в Одесі членами партії «Опозиційна платформа – За життя», зокрема Ю. Бойком і М. Скориком. Під час представлення М. Скорика як кандидата в мери м. Одеси і промови Ю. Бойка звучала агітація і демонструвалася символіка партії.
Відповідно до частини восьмої статті 57 і частини п’ятої статті 51 Виборчого кодексу України заборонено включення до інформаційних програм передвиборних агітаційних матеріалів або політичної реклами та поширення прихованої передвиборної агітаціі. Кодекс роз’яснює, що до передвиборної агітації серед іншого належить використання символіки (гімну, прапора, розпізнавального знака, девізу) або логотипів партії – суб’єкта відповідного виборчого процесу, використання передвиборних слоганів, гасел кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів відповідного виборчого процесу.
Крім того, о 20:35 на «Інтері» зафіксовано означену політичну агітацію партії «Опозиційна платформа – За життя», що є ознакою порушення частини другої статті 55 Виборчого кодексу України, відповідно до якої протягом 20 хвилин до і після теле-, радіотрансляції передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми кандидата, партії (організації партії) забороняється надавати будь-яку інформацію щодо відповідних кандидата, партії (організації партії).
Т.в.о. начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення Дмитро Швидченко зазначив, що, на його погляд, цей сюжет є класичним випадком «демонстрування публічного заходу із популяризацією кандидатів і суб’єктів виборчого процесу. Це підпадає під визначення політична реклама. І це також підпадає під визначення прихована агітація». Тому він підтримав рішення робочої групи щодо призначення телеканалу позапланової перевірки і складання адміністративного протоколу.
Також матеріали з ознаками прихованої агітації помічені в ефірі ТОВ «ТРК «Нові комунікації» («Z ZIK»). Зокрема, 11.10.2020 о 13:08, 15:06, 18:06 транслювався сюжет про відновлення водопостачання за участі Артема Марчевського, кандидата до Київської міськради від «ОПЗЖ»; 12.10.2020 о 16:07 транслювався сюжет про старе житло за участі О. Попова, кандидата на посаду Київського міського голови від партії «ОПЗЖ»; 13.10.2020 12:07, 14:04 – сюжет про комунальну сферу за участі О. Попова; 15.10.2020 15:19, 16:06 – сюжет про інспекцію шкіл знову ж таки за участі О. Попова.
Ці матеріали мають ознаки «джинси», а відтак недотримання мовником журналістських стандартів щодо збалансованості подачі інформації. Робоча група ухвалила звернутися до телерадіоорганізації та вказати на неприпустимість подібних порушень, а також повідомить про ці факти Центральну виборчу комісію.
Моніторингом Національної ради також були виявлені випадки неналежного оприлюднення соціологічної інформації. Вони помічені на телеканалі «Z ZIK». Так, 12.10.2020 був озвучений рейтинг політичних партій до Дніпропетровської облради, а 16.10.2020 – рейтинг політичних партій в Одеській області без наведення інформації про спосіб формування соціологічної вибірки опитаних, метод опитування, замовників опитування. Це є ознакою порушення частини другої статті 50 Виборчого кодексу України. Регулятор звернеться до мовника та повідомить про виявлені порушення ЦВК.
Телеканал «Z ZIK» також транслював сюжети, у яких очевидною є підтримка партією місцевих кандидатів із ознаками прихованої агітації. Так, 14.10.2020 зафіксовано сюжет, у якому народний депутат Т. Плачікова представляла кандидатку в мери м. Ізмаїла С. Кравцуненко на Одещині. А 16.10.2020 в ефірі було показано сюжет про візит народного депутата Н. Королевської до Донеччини з метою підтримки місцевого кандидата – суб’єкта виборчого процесу, представника місцевого осередку партії «ОПЗЖ». У зазначених матеріалах члени робочої групи вбачають ознаки порушення частин четвертої і восьмої статті 57, частини п’ятої статті 51 Виборчого кодексу України. Вони вирішили докладніше проаналізувати ці сюжети, щоб визначитися, яку форму реагування у цьому випадку буде обрати найдоречніше.
Моніторинг програм регіональних і місцевих мовників тривав у період з 12 по 18 жовтня.
Політичну агітацію недержавною мовою зафіксовано на телеканалі «Z» (КП «Муніципальна телевізійна мережа») у Запоріжжі. 02.10.2020 тут вийшов агітаційний сюжет політичної партії «Опозиційна платформа – за життя» з виступом кандидатів у депутати Запорізької обласної ради російською мовою (з титруванням українською мовою). Натомість відповідно до частини четвертої ст. 18 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» матеріали передвиборної агітації, що транслюються на телебаченні, радіо, розміщуються на носіях зовнішньої реклами, поширюються у вигляді листівок і газет або в мережі Інтернет, мають бути виконані державною мовою). Також частина перша статті 6 Закону України «Про рекламу» говорить про те, що мовою реклами є державна мова. Тому цій компанії, вирішила робоча група, буде призначено позапланову перевірку.
Трансляцію політичної реклами, невідокремлену спеціальним попередженням, виявлено в ефірі ПП «ТРК ВТВ плюс» (логотип «ВТВ плюс»), м. Херсон. Тому цьому мовникові також буде призначено позапланову перевірку.
На «Z радіо106,1 FM», ТОВ «Житомирська радіокомпанія», м. Житомир, у рамках передвиборної агітації вийшла передача з одним із кандидатів на посаду Житомирського міського голови. Після закінчення програми жодних відбивок/оголошень, що програма виходить у рамках передвиборної агітації, не зафіксовано. Крім того, в середині цієї програми транслювалася інша відокремлена політична реклама іншого кандидата на посаду Житомирського мера та пісенний матеріал. Згідно із частиною дев’ятою статті 57 Виборчого кодексу України заборонено переривання передач передвиборних програм кандидатів, партій (організацій партій) рекламою товарів, робіт, послуг та іншими повідомленнями. Зважаючи на викладені обставини, Національна рада перевірить радіостанцію щодо порядку ведення передвиборної агітації.
Робоча група також розглянула передачу «За гранью», що вийшла в ефірі ТОВ «Перший міський телеканал. Кривий ріг» (логотип «1 Первый городской») 12.10.2020. У ній йшлося про деякі аспекти життя кандидатів у мери міста. Вирішено більш докладно вивчити цей матеріал і простежити всі акценти для ухвалення рішення.
Оприлюднення результатів опитування громадської думки із порушенням вимог законодавства зафіксовано в ефірі ТОВ «ТРК «ТВА» (логотип «ТВА»), м. Чернівці, і КП КМР «ТК «Київ» (логотип «КИЇВ»), м. Київ, у передачах «Теми дня» 13.10.20 та «КИЇВ.ТИЖНЕВИК» 11.10.2020 відповідно. Представники Національної ради в областях звернуться до цих компаній із попередженням про необхідність коректного оприлюднення усіх даних соціологічних опитувань.
Робоча група розглянула також скарги і звернення, що надійшли до Національної ради. Так, народний депутат Андрій Боблях повідомив про можливе порушення законодавства про вибори та законодавства про засоби масової інформації ТОВ «Полтавське телебачення». Йдеться про трансляцію політичної агітації однієї з партій без укладання угоди й надходження коштів на рахунок телерадіоорганізації. Учасники засідання робочої групи вирішили надіслати запит до компанії і витребувати записи трансляції агітаційних роликів та копії угод і платіжних документів. Це дасть змогу з’ясувати, чи справді мало місце порушення чинного законодавства.
Поскаржився до Національної ради і кандидат на посаду Криворізького міського голови Дмитро Шевчик. Він стверджує, що КП «Телерадіокомпанія «Рудана» не надало йому ефірного часу для розміщення передвиборної агітації. Водночас працівник представництва Національної ради у Дніпропетровській області повідомив, що в судових інстанціях на місцевому рівні це питання вже розглядалося. Встановити всі обставини справи і отримати пояснення керівництва вирішено під час позапланової перевірки ліцензіата.
Ще одна скарга надійшла від ГО «Єдина альтернатива» м. Чернівці. У ній ідеться про оприлюднення місцевим телеканалом «ТВА» негативної інформації про кандидата на посаду Чернівецького міського голови Р. Клічука. Пан Клічук звернувся до телекомпанії з вимогою спростувати поширену, на його думку, недостовірну інформацію. Громадська організація у своєму зверненні просить дати оцінку описаній ситуації і за результатами вивчення матеріалів притягнути винних до визначеної законом відповідальності.
Зважаючи на те, що виборче законодавство України захищає право кандидатів на спростування поширеної про них негативної та, на їхню думку, неправдивої інформації, робоча група вирішила піти шляхом призначення перевірки чернівецькому мовникові. Таким чином, буде змога переконатися, чи дотримався телеканал «ТВА» вимог закону і чи виконав вимогу кандидата щодо надання часу для спростування поширеної інформації.
Наприкінець засідання Максим Онопрієнко звернувся до представників Національної ради в областях і попросив бути особливо пильними в останній тиждень виборчої кампанії, коли зазвичай кількість порушень збільшується. Він наголосив і попросив ще раз нагадати місцевим мовникам, що субота – день тиші, коли заборонена будь-яка агітація.
Він сказав, що дуже важливо, аби в ефірі мовників «не було маніпуляцій із соціологією та агітаційними моментами», та закликав представників дуже уважно стежити за тим, як телерадіокомпанії подаватимуть матеріали в суботу і як висвітлюватимуть перебіг голосування у день виборів. Усі програми, які готують медіа на цей час, мають відповідати вимогам виборчого законодавства, щоб дати можливість виборцям зробити свій зважений вибір.
Наступне засідання робочої групи заплановано провести у середу, 28 жовтня.