Ofcom опублікував результати досліджень міжнародних перспектив суспільного мовлення - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Ofcom опублікував результати досліджень міжнародних перспектив суспільного мовлення

Регуляторний орган у сфері медіа Великої Британії Ofcom представив дані щодо перспектив національного суспільного мовлення і суспільного мовлення інших країн

З метою аналізу діяльності суспільного мовлення, а також для налагодження комунікації з компаніями суспільного мовлення, продюсерами, урядом, парламентом, аудиторією щодо майбутнього суспільного мовлення Ofcom започаткував загальнонаціональний форум «Small Screen: Big Debate».  Британський регулятор відіграє ключову роль у проведенні такої дискусії, враховуючи думки зацікавлених сторін і результати досліджень.  

Нещодавно Ofcom уклав угоду із консультантами компанії «Ernst & Young» (EY)[1] для проведення досліджень щодо міжнародних перспектив суспільного мовлення у Великій Британії з урахуванням аналізу контенту суспільного мовлення Великої Британії, а також аналізу фінансування та вподобань аудиторії. Первісна мета досліджень полягала в отриманні даних про сприйняття суспільного мовлення у Великій Британії. Однак за результатами дослідження стало можливим отримання цікавої інформації про підходи інших країн до всіх аспектів політики суспільного мовлення.

У рамках дослідження EY провела інтерв’ю із 21-м експертом з усього світу, які спеціалізуються як на суспільному,  так і на комерційному мовленні і представляють інші ринки, транснаціональні медіакомпанії, послуги відеострімінгу, міжнародні телерадіокомпанії та науково-академічні осередки.

Дослідження передусім було орієнтовано на країни, де системи суспільного мовлення мають багато схожого із системою суспільного мовлення Великої Британії. Серед них – Німеччина, Данія, Норвегія, Швеція, Фінляндія, Італія, Канада, США, Австралія і Нова Зеландія.

Інтерв’ювання стосувалося проблематики якості контенту, виробництва суспільних мовників, заходів із підтримки незалежного виробництва, підходів до фінансування суспільного мовлення, а також стратегії залучення молоді та реагування на зростання онлайн-переглядів.

У звіті представлені детальні результати і висновки дослідження.

П’ять основних висновків звіту:

  • Контент суспільного мовлення визнаний одним із найкращих у світі за якістю. Проблема суспільного мовлення полягає не у якості контенту, який створюється, а в політиці його просування і поширення серед аудиторії.
  • Підтримка внутрішнього незалежного виробництва є ключовою метою суспільного мовлення у всьому світі. У Великій Британії суспільне мовлення відіграє важливу роль в інвестуванні й розвитку талантів на ранніх етапах, що значно складніше зробити комерційним організаціям.
  • При фінансуванні суспільного мовлення основними факторами є стабільність і незалежність, однак універсального підходу у фінансуванні немає. Найбільш прийнятний спосіб фінансування залежить від країни, її культурних, історичних та комерційних факторів, тому в кожній країні застосовується індивідуальний підхід до планування фінансового забезпечення суспільного мовлення.
  • Суспільні мовники у всьому світі повинні докладати більше зусиль для залучення молоді. Контент має бути актуальним для молоді і однаковою мірою має поширюватися на популярних серед молоді платформах. Хоча у цьому разі є ризик, що молодь не бути ідентифікувати такий контент як продукт, що вироблений суспільним мовником. Загалом суспільні мовники визнали важливість пошуку способів і методів для підвищення своєї актуальності для молодої аудиторії, особливо для підтримки довгострокової популярності суспільного мовлення.
  • Фрагментація медіаспоживання може пояснюватися необхідністю запровадження нових показників для вимірювання особливої цінності, якою є для соціуму суспільне мовлення порівняно з комерційними конкурентами. Завдання полягає у формуванні цінностей суспільного мовлення шляхом знаходження відгуку у всіх проявах сучасного суспільства.

 

Країни, що досліджувалися (у т. ч. Велика Британія)

 

Особливості фінансування суспільного мовлення (за країнами)

Велика Британія

Один із суспільних мовників Великої Британії – «BBC» – фінансується завдяки встановленому ліцензійному збору. Такі суспільні мовники Великої Британії, як «ITV», «Channel 4» і «Channel 5» фінансуються на комерційній основі, але «Channel 4» є державною некомерційною організацією. Діяльність «BBC» регулюється Королівською хартією і Рамковою угодою, що узгоджуються з урядом кожні 11 років. Хартія встановлює фінансування «ВВС» на 11-річний період. Є можливість дострокового перегляду Хартії, коли уряд може змінити рівень фінансування, але не саму структуру фінансування.

 

Норвегія

Із 2020 року суспільний мовник Норвегії «NRK» фінансується через запроваджені податки. Таке фінансування встановлено на 4 роки. Канал суспільного мовлення «TV-2» отримує державний грант на створення альтернативної національної служби новин.  

 

Німеччина

 Суспільне мовлення в Німеччині здебільшого фінансується із плати за мовлення, яка справляється із приватних домогосподарств, підприємств і державних установ. Спеціальні правила щодо реклами застосовуються до «ZDF» і «ARD» як суспільних мовників Німеччини (комерційна реклама законодавчо обмежена). 16 парламентів земель встановлюють розмір збору, як правило це відбувається на 4 роки.

 

Данія

Протягом чотирьох років, починаючи із 2019 року і до кінця 2022 року, система фінансування суспільного мовлення залежить від податків. Упродовж п’яти років фінансування суспільного мовника Данії «DR» буде поступово скорочуватися на 20%, що призведе до зменшення кількості телевізійних каналів із шести до трьох та скорочення радіоканалів із восьми до п’яти. Таке скорочення вплине на розважальний контент, спортивні передачі й імпортовані драматичні фільми.

 

Фінляндія

Суспільний мовник Фінляндії «Yle» фінансується з податків (із 2013 року). Оподаткуванню підлягають як громадяни, так і компанії. Однак фінансування обмежується сумою 472 млн. євро в рік. Кожного року парламент може ухвалювати рішення про коригування фінансування для «Yle» залежно від змін коефіцієнтів вартості проживання.

 

Швеція

 Із 2019 року фінансування суспільного мовлення у Швеції залежить від системи оподаткування. Як і у випадку з Фінляндією, це особливий податок, що не пов’язаний із державним бюджетом. Законодавчий документ, що визначає фінансове забезпечення суспільного мовлення у Швеції, має назву Хартія і розрахований на період із 2020 по 2026 рр. Із 2026 року подібні законодавчі акти будуть ухвалюватися терміном на 8 років.

 

Австралія

Уряд Австралії щороку фінансує суспільних мовників – «ABC» і «SBS» – в рамках державного бюджетування. Таке фінансування переглядається кожні 3 роки. Однак на відміну від Фінляндії (де податок вказується у квитанціях) вартість користування послугами суспільного мовлення не входить до розрахункових документів громадян Австралії.

 

Італія

Суспільний мовник Італії «Rai» частково фінансується завдяки щорічному ліцензійному збору, який стягується із 2016 року. Ліцензійний збір сплачується усіма домогосподарствами, в яких наявний телевізор або устаткування, що може приймати телевізійний сигнал.

 

Канада

Суспільне мовлення Канади «CBC/Radio Canada» представлене як англомовною, так і франкомовною мережею. Фінансування надається урядом Канади з асигнувань, які ухвалюються щорічно парламентом і становлять близько 70% прибутків суспільного. Реклама є найбільшим джерелом прибутку суспільного мовлення. Інші форми фінансування охоплюють абонентську плату та комерційне фінансування з інших джерел.

 

Нова Зеландія

Хоча суспільний мовник Нової Зеландії «TVNZ» є державною компанією, наразі він повністю зосереджений на комерційній діяльності (90% прибутку – комерційна діяльність). Державне фінансування незначне і надходить від державних фінансових агенцій, таких як «NZ on Air», і переслідує мету надання фінансових стимулів для локального виробництва.

 

США

Хоча фінансування суспільного мовлення у США забезпечується із різних джерел (у т. ч. федеральний уряд США та уряди штатів), індивідуальна благодійність є найбільшим джерелом прибутку. Реклама заборонена, спонсорство дозволене, але може транслюватися лише між програмами.

 

[1] Ernst&Young (EY) – одна із найбільших аудиторсько-консалтингових компаній у світі; заснована у Великій Британії. 

 

Джерело: Small Screen: Big Debate

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше