Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 1 грудня 2017 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

 

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ

 Альтернативні мир та гармонія

Цього тижня ми стали свідками продовження тенденції двотижневої давнини: викривлення історії радянської епохи. Минулого разу ми побачили, як російське МЗС помилково приписало радянським солдатам порятунок болгарських євреїв, цього ж тижня ми стали очевидцями ще більш креативної історичної вигадки.

Як детально пояснено тут, введення військ до Чехословаччини Радянським Союзом було описано на офіційному телеканалі Міноборони Росії «Звезда»  як спосіб збереження миру та гармонії в регіоні. Насправді ж це було вороже іноземне вторгнення.  

Напередодні Дня пам’яті жертв Голодомору в Україні російське державне телебачення піддало тему голодомору розгорнутому історичному перегляду. Згадки про звірства та трагічні події використовуються з метою дезінформації вже не вперше. Ведучий програми «Время покажет» на «Первом» каналі заявив, що голод був не цілеспрямованим геноцидом українського народу, що це нібито «підла брехня». В іншому популярному російському телешоу стверджували, що насправді причиною чисельних смертей у 1932-33 рр. в Україні була епідемія, яка буцімто забрала стільки життів, а не планомірна політика сталінської доби.

Факт полягає у тому, що в країні, яку колись називали житницею Європи, люди почали зненацька масово гинути від голоду через нестачу їжі, викликаної свідомою політикою, метою якої було покарати українське селянство, що продовжувало чинити опір радянській політиці колективізації. Європейський Парламент ухвалив резолюцію 23 жовтня 2008 року про визнання Голодомору злочином проти людяності, викликаним спрямованою політикою сталінського СРСР. А 28 квітня 2010 року в резолюції Парламентської асамблеї Ради Європи було оголошено, що голод був викликаний «жорстокими та цілеспрямованими діями і політикою радянського режиму», який несе відповідальність за загибель «мільйонів невинних людей» в Україні, Білорусі, Казахстані, Молдові та Росії.

 Нові міфи, стара тема

Минулого тижня прокремлівські дезінформаційні ЗМІ відзначили четверту річницю початку протестів на Майдані Незалежності в Києві. Протягом щонайменше чотирьох років Україна була постійним фронтом і полігоном для багатомовної прокремлівської кампанії з дезінформації, спрямованої на виправдання військового втручання Росії та незаконної анексії Криму.

Скарбничкою дезінформації цього тижня став італійський документальний фільм, у якому стверджувалося, що грузинські снайпери відкрили вогонь по протестувальниках у лютому 2014 р. Для ретельного спростування міфів, маніпуляцій та неточностей, на яких побудовано документальний фільм, прочитайте аналізи Myth Detector, StopFake та Insider.

 «Sputnik» також повідомив «новину» про снайперів на Майдані.

Історію висвітлювали основні російські телеканали та новинні агенції, а також англо- і грузинськомовні портали новин. Давайте поглянемо, як дезінформацію підлаштовували під різні аудиторії.

  • Для англомовних читачів важлива довіра до традиційних європейських ЗМІ. Стаття на веб-сайті про цю історію починається з того, що «телевізійний документальний фільм було отримано від основного ЗМІ» і «найпопулярнішого каналу Італії». Однак в наступній заяві йде мова про те, що «західні корпоративні ЗМІ замовчали» це, а вже «незалежні» ЗМІ поширили цю інформацію.
  • Подати повідомлення про грузинських снайперів російській аудиторії було простіше. «Новина» про документальний фільм супроводжувалась типовими твердженнями про те, що Україною керують нацисти і що російської військової присутності в Україні немає. Окрім того, колишній президент Грузії Михаїл Саакашвілі став головною мішенню теорій змов та дезінформації цієї осені, тому повідомлення про нього вписувалися до загальної картини обману.
  • У Грузії дезінформація в основному була схожа на російську версію, як відзначає Myth Detector. Один із ЗМІ прямо звинуватив Саакашвілі у стрілянині. Повідомлення іншого було ще більш простим. Воно цитує пост італійського журналіста у Facebook, в якому стверджується таке: «Снайпери зізнались: вогонь по протестувальникам відкрили лідери опозиції, підтримувані ЄС, а не прихильники президента Януковича». Як і завжди, жодних доказів на захист цього твердження не існує.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 «Чехословаччина повинна бути вдячна СРСР за 1968 рік»

Президент Чехії та інші провідні чеські політики різко зреагували на статтю телеканалу «Звезда», називаючи її «відвертим обманом», а також додали що у автора «повністю промиті мізки».  Докладніше

Цифра тижня: 110 мільйонів євро

Велика Британія планує виділити 110 мільйонів євро на боротьбу з дезінформацією у країнах Східного партнерства.  Докладніше

Російське ТБ: Надто «ліберальна» освіта та конституція

Теорії змови на російському ТБ Докладніше

 

*І НАОСТАНОК*

 Роздмухування популярності президента РФ за кордоном

У кремлівських кампаніях з дезінформації часто перебільшують рівень популярності президента РФ за кордоном Докладніше

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше