Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 11 лютого 2019 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 11 лютого 2019 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

11 лютого 2019 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Венесуела, електронне голосування і гроші Заходу

 Найпопулярніші новини про Венесуелу

 За результатами аналізу, здійсненого за допомогою нашого нового інструменту для роботи із даними, тема подій у Венесуелі домінувала у російських ЗМІ і російськомовному сегменті Twitter.

 Посилання на матеріал про те, що президент Франції підтримує опозицію у Венесуелі, але не підтримує опозиційні виступи у своїй країні, отримало більше 4500 реакцій у соціальних мережах. Ігноруючи той факт, що останні президентські вибори у Венесуелі не були вільними, чесними або такими, що заслуговують на довіру, що їм також бракувало демократичної легітимності, соціальні мережі подавали ситуацію таким чином.

За даними BBC, цей акаунт просував багато теорій змов про Сирію. Загальна кількість підписників цього акаунта становить 154 000 осіб, а згаданий вище твіт отримав більше 1 300 ретвітів і понад 2 100 лайків.

Серед популярних у «Твіттері» посилань, створених прокремлівськими ЗМІ, також є матеріал, побудований на паралельних звинуваченнях США у втручанні у внутрішні процеси Венесуели і України, а також такий, що містить неправдиві твердження про те, що у 2014 році США зі своїми союзниками в ЄС здійснили державний переворот у Києві. Цей матеріал отримав більше 2 700 реакцій у Facebook і Twitter.

Телеканал «RT» висловив необґрунтовану заяву про те, що США втручаються у внутрішні справи Венесуели тільки через запаси нафти, які там є. Цей матеріал отримав майже 10 000 реакцій разом на усіх платформах. Коли Банк Англії заблокував золоті резерви Венесуели, деякі користувачі соціальних мереж припустили, що за цим стоять Ротшильди, але прокремлівські ЗМІ висунули інший аргумент – «за всім стоїть Америка», і заявили, що ця ситуація виникла через те, що Великобританія перебуває «під каблуком» у США. Цей «каблук» настільки великий, що під ним перебуває зовнішня політика Німеччини, німецькі ЗМІ, а також Європейський Парламент.

На додаток до цього, прокремлівські ЗМІ стверджували, що президент Трамп нібито наказав колумбійській мафії вбити Ніколаса Мадуро. Ніяких доказів надано не було, але посиланням поділилися більше 600 разів.

Хоча Венесуела була основною темою для телеканалу «RT» і агентства «Sputnik» на усіх  доступних мовах, найбільший вплив цих публікацій був на іспаномовних каналах: з 1 грудня 2018 року посилання на «RT» або «Sputnik» з’являлися в 310 000 твітах про Венесуелу, при цьому більше трьох четвертей цих твітів були іспанською мовою. Наприклад, прокремлівська риторика про те, що США підтримують лідера опозиції Хуана Гуайдо тільки через нафтові інтереси, супроводжувалася хештегом YankeesGoHome (пер. Янки, повертайтеся додому). До того ж цей хештег продовжує займати перші позиції в десятці найпопулярніших хештегів.

Деякі публікації в іспаномовному акаунті телекомпанії «RT» у «Твіттері» отримали тисячі ретвітів. Абсолютний рекорд належить Інні Афіногеновій − опублікований нею в іспаномовному акаунті телекомпанії «RT» у «Твіттері» відеоролик про жарти в соціальних мережах щодо Хуана Гуайдо був переглянутий 856 000 разів, і кількість переглядів продовжує зростати.

 

Вибори

Хоча до європейських виборів ще декілька місяців, Естонія вже зараз готується до парламентських виборів. Цього разу прокремлівські ЗМІ висунули необґрунтовані заяви про електронне голосування на користь тільки правих партій.

І навіть попри те, що дезінформація була, в основному, зосереджена на Венесуелі, деякі організації знайшли час і місце для того, щоб освятити ймовірну діяльність Заходу в інших частинах світу.

Наприклад, Білорусь і Грузія зображувалися як рятувальні плоти для ЄС. Нібито Білорусь може бути захоплена ЄС, і що це дозволить врятувати ЄС від розпаду. Щодо Грузії з’являлися заяви про те, що кошти, надані ЄС, були виділені в обмін на прийом небажаних мігрантів з Німеччини.

Крім того, може викликати подив заява про те, що Великобританія втручається в українські вибори, оскільки, всупереч попереднім публікаціям, вона нібито планує привести до влади антизахідного президента. Як це співвідноситься з досить відомими заявами про те, що Захід втручається в українські вибори і готує аналогічний Україні сценарій для Білорусі? Відповісти на це питання досить складно, проте варто сказати, що послідовність і несуперечливість ніколи не були сильними сторонами прокремлівської дезінформації.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 І знову про теорії змови

Мета наративів про таємний уряд − поставити під питання легітимність демократії і наших інститутів. Навіщо голосувати, якщо тіньовий уряд вже править світом? Детальніше

 

Щотижневі летючки

Наскільки скоординована прокремлівська кампанія з дезінформації? Якою мірою повідомлення російських ЗМІ безпосередньо контролюються владою? Детальніше

 

Цифра тижня: 2020

 Очільник розвідки США попередив, що ймовірно президентські вибори 2020 року будуть мішенню для Росії і її нових тактик. Детальніше

 

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

 1 500 кілометрів − це близько чи далеко?

 «Натівці підірвали токсичні торпеди поряд з територіальними водами Росії», − повідомили великі ЗМІ. Запитання викликає фраза «поряд з». Детальніше

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше