Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 11 жовтня 2019 року

15.10.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

 11 жовтня 2019 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Старе вино, нові пляшки, 6500 випадків дезінформації

 Як пов’язати ризькі шпроти з русофобією? Чи намагався Хантер Байден розв’язати війну в Україні? Які ще скарби дезінформації зберігаються у базі даних EUvsDisinfo? І як лікувати похмілля, викликане дезінформацією?

 Основна діяльність Латвії − це поширення русофобії! Ось що стверджується в одному з випадків дезінформації, який ми знайшли для вас цього тижня. Як би дивно це не звучало, але автори статті намагаються використати це дещо абстрактне звинувачення як доказ того, що російські відповідні санкції (накладені на країни ЄС у відповідь на те, що вони наклали на Росію санкції за агресію в Україні), знищують латвійську рибну промисловість. Іншими словами, класичний випадок змішування солі з цукром (чи, в нашому випадку, з шпротами), а точніше використання дезінформаційних заяв, щоб довести те, чого довести не можливо.

Цікаво, що найперший випадок, внесений у базу даних EUvsDisinfo (оновлену цього тижня!) теж стосувався звинувачень у русофобії, але в іншому ракурсі: стверджувалося, що студентам Львівського університету, які використовували російські соцмережі, не дозволять здавати іспити. Насправді прокремлівські ЗМІ надто роздули приватний пост одного з викладачів університету, сам же університет цю заяву офіційно спростував.

Більше чотирьох років і 6500 випадків дезінформації ми все ще бачимо ті ж старі наративи, що повторюються знову і знову. Наприклад, пошук за ключовим словом «русофобія» видає 235 випадків. Більше того, наша онлайн-бібліотека (англійською), в якій можна знайти найбільшу колекцію досліджень, що розміщені онлайн у вільному доступі, присвячену прокремлівській дезінформації, переповнена прикладами зловмисних тактик, наративів і маніпуляцій інформацією.

Чи намагався Хантер Байден розв’язати війну в Україні?

 Прокремлівські ЗМІ не зупиняються. Але навіть нові на перший погляд випадки насправді виявляються старими наративами. Огляд дезінформації цього тижня серед іншого включає цілий ряд випадків, що стосуються Хантера Байдена. Прокремлівські ЗМІ несамовито висвітлюють як його діяльність, так і діяльність його батька, Джо Байдена, у світлі недавніх звинувачень у тому, що США нібито втручалися в справи України. Але чи очікували ви того, що Хантера Байдена звинуватять у розпалюванні війни на сході України? У світі прокремлівської дезінформації все можливо і все можна пояснити, якщо служити справі дискредитації України. У цьому випадку уявне бажання Хантера Байдена розв’язати війну повинно було дозволити «Бурисме», нафтогазовій компанії, на яку він працював, розширити буріння на Донбасі. Але якщо ви звірите це із даними з бази EUvsDisinfo, то побачите, що перший випадок, мішенню якого був Хантер Байден, було внесено ще в лютому 2016 року, тоді як уявна пропозиція Джо Байдена розколоти Україну була описана ще в грудні 2015 року.

Ці зусилля були докладені для того, щоб зображувати Україну як недієздатну державу, позбавлену незалежності, що вічно і незмінно перебуває під п’ятою чи США, чи НАТО, чи  ЄС. А якщо ви в це не повірили, то прокремлівські ЗМІ підготували ще дещо для вас: історію про те, як Україна втручалася в президентські вибори в США!

Україна вже давно є головною мішенню прокремлівської дезінформації, і ціла низка випадків дезінформації, що досліджувалися цього тижня, служить тому доказом. У цілому, близько третини випадків, внесених у нашу базу, присвячені Україні в різних контекстах. І ми усі їх розвінчали. Якщо два зла не можуть піти на благо, то і двом тисячам це не вдасться.

Лікування похмілля, викликаного дезінформацією

Маніпулюючи все тими ж наративами, прокремлівські новинні ЗМІ постійно шукають нові канали поширення своїх наративів. Серед наших недавніх винаходів «EP Today» (скорочення від «Європейський парламент сьогодні») − самопроголошений «щомісячний журнал Європейського парламенту», який намагається робити вигляд, що має якесь відношення до Європейського парламенту, а насправді поширює дезінформацію з таких джерел як RT. Ну, якщо схоже на качку, крякає, як качка, і заперечує те, що є качкою… висновки робіть самі.

Поціновувачі скажуть, що хороше вино від віку покращується − чим старше, тим краще. Але старі наративи, навіть у нових пляшках або розкішних склянках, хороші тільки для того, щоб викликати похмілля. Хороша новина в тому, що від цього похмілля є ліки! Прочитайте свіжі аналітичні статті EUvsDisinfo, загляньте в онлайн-бібліотеку, проведіть пошук у нашій базі даних або випробуйте наш генератор наративів, щоб подивитися, що вийде! Вам відразу стане легше.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Кремлівські ЗМІ про Грету Тунберг: «Безграмотна фанатична месія»

 Прокремлівські ЗМІ загострюють кампанію щодо проблем зміни клімату, висуваючи «альтернативні версії» і теорії змови, а останнім часом вони примножили зусилля, нападаючи на Грету Тунберг. Детальніше

«Пропаганда створює культурний рів між Росією і Європою»

Павло Канигін − журналіст, який займався розслідуванням краху лайнера MH17 для «Нової газети». У ексклюзивному інтерв’ю він ділиться своїм досвідом щодо протистояння поширюваної державою дезінформації. Детальніше

Цифра тижня: 8

За результатами недавнього експерименту, найняти кого-небудь для здійснення дезінформаційної атаки на яку-небудь компанію обійдеться вам у 8 доларів за кожен пост у соціальних мережах. Детальніше

 *І НАСАМКІНЕЦЬ*

 Вечірній М

 Все більше і більше росіян не довіряють тому, що показують на федеральних телеканалах. Тепер Борис Гребенщиков приєднався до них зі своєю новою піснею. Детальніше