Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 13 травня 2019 року

15.05.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

13 травня 2019 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Напівправда, трохи правди і багато всього, окрім правди

Іноді дезінформацією можуть ставати і факти. Цитата, число, твердження або фотографія, вирвані з контексту, можуть бути оманливі, хоча самі по собі вони правильні. Брехня працює ефективніше, коли вона частково ґрунтується на реальних фактах.

Хорошим прикладом цього є фотографія, опублікована прокремлівським дезінформаційним агентством «Спутник»: двоє усміхнених молодих людей на тлі собору Нотр-Дам-де-Парі, який горить. Фотографія сама по собі стала предметом обговорення: фотомонтаж це чи ні? «Спутник» стверджує, що це справжня фотографія двох студентів на місці події, і заявляє, що молоді люди навіть «не привернули уваги нашого кореспондента ні під час фотографування, ні у момент публікації фотографії».

Цікаво… Фотограф зняв тільки один кадр? У агентства «Спутник» не було іншого вибору, окрім як опублікувати саме цю фотографію? Як сказав би заслужений кремлівський пропагандист Дмитро Кисельов: «Збіг? Не думаю!»

Безсумнівно, цей знімок був ретельно відібраний серед десятків або навіть сотень кадрів, знятих фотографами агентства «Спутник». І він був обраний саме тому, що цей кадр ідеально лягає в концепцію матеріалів видання. Не потрібно було навіть інструктувати тролів − вони і так знали, як використати це фото.

Напівправда і повна брехня

Французьке інформаційне агентство AFP провело розслідування щодо історії цього знімка. Він був відразу ж поширений вкрай правими американськими і французькими сайтами, щоб показати «реакцію» мусульман на пожежу. Двоє молодих людей, зображених на фотографії, розповіли агентству AFP, як за декілька годин стали мішенню для расистів зі всього світу.

Інші приклади «дезінформації, що ґрунтується на фактах», цього тижня:

  • Репортаж про те, що Швеція скасовує Різдвяний телевізійний концерт, щоб не провокувати мусульман. Так, трансляцію було скасовано, але через проблеми із договором з організаторами. Мусульмани не мають до цього ані найменшого стосунку.
  • Розсекречені документи Розвідувального управління Міністерства оборони США, які підтверджують, що Сполучені Штати підтримують джихадистські угрупування в Сирії. Так, в 2012 році дійсно був опублікований пакет документів Розвідувального управління Міністерства оборони США, але в них не міститься ніяких підтверджень таких звинувачень. Документи свідчать про здійснення постачань зброї з Лівії в Сирію, але з них ніяк не випливає, що за цим стоять США.
  • У Литві і Латвії низький рівень народжуваності. Це факт, але чи означає це, що населення цих країн повністю зникне через 20 років? Зовсім ні.

Прокремлівські дезінформаційні ЗМІ досконало засвоїли мистецтво «майже не брехати». Але напівправда може бути так само оманлива, як і брехня.

Видання News Front звинувачує євреїв

Звичайно ж, немає недоліків і у відвертій брехні: прокремлівські ЗМІ продовжують повторювати необґрунтовані заяви про те, що незаконна анексія Криму не була захопленням Москвою територій і що Україною правлять нацисти, яких підтримує президент Франції Емануель Макрон. Все, як завжди.

Брехня, напівправда, правда-на-один-відсоток − прокремлівська дезінформаційна стратегія, безумовно, працює. За оцінками американської компанії SafeGuard Cyber, що спеціалізується на кібербезпеці, опублікованими на сайті Politico.eu, «половина населення країн ЄС в тій або іншій формі піддалася дії кампанії із поширення дезінформації, яку підтримує Росія». Ця кампанія спрямована в основному на найбільші країни ЄС, такі як Німеччина. Фінансовані Росією німецькомовні сайти, наприклад News Front і South Front, старанно поширюють антиміграційні і антиєвропейські настрої, приправляючи їх антисемітськими матеріалами на кшталт «Єврейська душа більшовицької революції». Сайт «Спутника» німецькою мовою продовжує стверджувати, що голосувати на виборах до Європейського парламенту марно.

Москва запустила гучну дезінформаційну кампанію, націлену на вибори в ЄС у травні, маніпулюючи повною брехнею, напівправдою, фактами і фотографіями, вирваними з контексту, а також повторюючи історії лише віддалено пов’язані з реальністю.

Це своєрідна спотворена  версія клятви «Правда, тільки правда і нічого, окрім правди». Клятва кремлівських дезінформаційних ЗМІ – «Напівправда, трохи правди і багато всього, окрім правди».

Ця кампанія є гучною і настирливою, але є способи знайти реальні факти і встановити істину. Ознайомтеся з нашим набором інструментів для перевірки фактів і давайте разом, як громадяни і виборці, продовжувати боротися за чисті і чесні вибори.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Розчарований демократ

Як людина, колись відома як захисник журналістської етики і друг Європи, США і України, стала втіленням державного контролю над ЗМІ і очолила інформаційні атаки на ці зарубіжні країни? Детальніше

 Цифра тижня: 52,8%

Девіз прокремлівських ЗМІ: якщо 52,8% респондентів не вписуються у ваш сюжет, просто ігноруйте їх. Детальніше

Стратегічне російське лото

Російський аналітичний центр «Strategic Culture Foundation», що часто фігурує в нашій базі даних, опублікував статтю про пожежу в Соборі Паризької Богоматері. Детальніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

Російський військовий робот виявився корейським

Хто посміє поставити надто багато запитань, якщо в центрі дезінформаційної історії опинився сам президент? Детальніше