Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 16 грудня 2016 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 16 грудня 2016 року

 Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

 Обережно! НПО – це зло.

 Останнім часом прокремлівські ЗМІ сконцентрувалися на дискредитації різних гуманітарних НПО (громадські організації) та гуманітарної роботи, яку здійснюють уряди західних країн.

 Все почалося наприкінці листопада, коли телеканал «Russia Today» (нині просто «RT») розкритикував “Сирійську цивільну оборону”, групу з 3000 волонтерів, відому як “Білі каски” ( http://theatln.tc/2djwa6C ). Взявши за приклад відео, зняте групою в рамках нині популярного інтернет-флешмобу “Манекен челлендж” (http://bit.ly/2fT2VLo ), за яке група вже вибачилася (http://cnn.it/2gtZ07j ), телеканал «Russia Today» заявив, що всі відео “Білих касок” є інсценуванням ( http://bit.ly/2f7W5Bu ), не надавши жодних доказів цього.

 Чеське ЗМІ, що спеціалізується на поширенні прокремлівської дезінформації, підхопило естафету, виступивши з критикою на чеську НПО «People in Need». На думку порталу «Protiproud» ( http://bit.ly/2gs3zhL ), ця організація займається виключно розвідувальною діяльністю і працює в інтересах “Національного фонду демократії” і Фонду Джорджа Сороса “Відкрите суспільство”. І знову без подання будь-яких доказів.

 Потім телеканал “НТВ” ( http://bit.ly/2gMHNG8 ) розкритикував «Amnesty International», звинувативши організацію в зв’язках з терористами, оскільки в минулому НПО захищала інтереси Ахмеда Чатаєва. Після його арешту 2010 року в Україні «Amnesty International» закликала парламент України не екстрадувати Чатаєва до Росії, оскільки там йому погрожували “тортури і жорстоке поводження” ( http://bit.ly/2gP7Zg8 ). Пізніше Ахмед Чатаєв брав участь в теракті в Стамбулі в червні 2016 року.

 Розвиваючи гуманітарну тему, Міністерство оборони Росії звинуватило уряд Великобританії в тому, що воно не виділило жодної гуманітарної допомоги (“ні грама борошна”) цивільному населенню Алеппо. “Похоже, в правительстве Великобритании на почве русофобии утратили объективное представление о происходящем в Сирии, в том числе в Алеппо”, – сказав офіційний представник Міноборони Росії, якого цитує телеканал «Russia Today»: http://bit.ly/2htqDKZ . Однак і представник міністерства, і телеканал забули згадати, що насправді Великобританія є одним з найбільших міжнародних донорів і витратила понад два мільйони фунтів на гуманітарну допомогу Сирії ( http://bit.ly/2hp9ORV ). Вони також не зазначили, що ненадходження допомоги в Алеппо може бути викликано тим, що Росія наклала вето на зроблену в жовтні пропозицію припинити повітряні бомбардування, щоб забезпечити безпечні поставки гуманітарної допомоги в Алеппо ( http://bit.ly/1O5yESF ).

 Зусилля продовжилися на американському прокремлівському сайті. Портал Zerohedge.com опублікував своє “розслідування”, яке свідчить про те, що десять НКО (серед них MOAS, “Лікарі без кордонів”, «Save the Children») займаються незаконним перевезенням іммігрантів до Європи в промислових масштабах ( http://bit.ly/ 2fWFm4K ) і роблять це при повному схваленні італійської і європейської влади. Звичайно ж, в статті не наведено жодних доказів. Однак ця історія про таємну змову швидко знайшла собі місце в чеських ЗМІ, що спеціалізуються на дезінформації (наприклад, http://bit.ly/2gzTkIh ).

 Кульмінацією цієї кампанії щодо дискредитації західної гуманітарної допомоги став сюжет в програмі “Воскресное время” на “Первом канале” 11 грудня. Назва сюжету промовиста: “Шпионские гнезда в горячих точках: в Донбассе и Сирии под видом волонтеров орудуют секретные агенты” ( http://bit.ly/2gsfPM5 ). Як стверджує “Первый канал”, “Білі каски” допомагають терористам, а чеська організація «People in Need» надає допомогу вибірково, щоб викликати напруженість у суспільстві. До речі, ця НКО також шукає потенційних агентів, які готові працювати на західні та українські спецслужби.

 НКО «People in Need» попередила про цю дезінформацію кілька днів тому, згадавши ще один російський телеканал: http://bit.ly/2ggYQje . На жаль, НКО і правозахисники, які працюють в Росії, також часто стають мішенню для таких дезінформаційних атак (наприклад, http://bit.ly/2hFpGiG ).

 “Візовий геноцид”

 Останнім часом з’явилося багато дезінформації щодо процесу лібералізації візового режиму для України. Російське ЗМІ Lenta.ru сфабрикувало історію про те, що Україна запропонувала прийняти мігрантів з Близького Сходу в обмін на безвізовий режим з ЄС ( http://bit.ly/2hb0JMB ). Ця дезінформація була швидко перекладена чеською мовою ( http://bit.ly/2heihrw ).

 Інші ЗМІ, що спеціалізуються на поширенні дезінформації, як, наприклад, агентство «Sputnik» ( http://bit.ly/2gi83o7 ), посилено лякали європейців і поширювали уже багаторазово спростовану дезінформацію (див., наприклад, http://bit.ly/2hrUtDG ) про те, що в Україні засилля нацистів, які заполонять ЄС. При цьому ігнорується факт, що віза дає право на перебування на території ЄС протягом 90 днів.

 А потім з’явився дивний новий термін – “візовий геноцид”. Якщо він вам не знайомий, пояснюємо: на думку телеканалу «Russia Today», це відмова ЄС видавати візи російським громадянам в Криму ( http://bit.ly/2giBFBC ). Детальне спростування цієї дезінформації оприлюднено на сайті «Polygraph» ( http://bit.ly/2gl1ea2 ), один з нових проектів з протидії інформаційним вкиданням, про який ми писали в останньому випуску “Дайджесту дезінформації” ( http://bit.ly/2hg87Jc ).

 Ми не хочемо сфер впливу. Або, взагалі-то, хочемо

 В черговий раз основні російські ток-шоу виступили з незмінним наративом: щоб не відбувалося на Заході, це явна ознака русофобії. Так, в шоу Володимира Соловйова ми дізналися, що Ангела Меркель страждає комплексом східнонімецької жінки і що вона і її партія поширюють антиросійську істерію ( http://bit.ly/2hiw8wI). Однак, там не згадали, що нещодавні заяви про дестабілізуючу пропаганду і кібератаку проти Німеччини з боку Росії були зроблені не тільки Ангелою Меркель, а й очільником спецслужб Німеччини ( http://reut.rs/2hrO1fL ).

 Паталогічна русофобія ЄС і, особливо, держав Балтії неминуче веде до кінця цих двох блоків, як заявили в ток-шоу “Время покажет” ( http://bit.ly/2hd5c40 ). У тому ж шоу ми дізналися, що Захід обдурив Росію в 90-х ( http://bit.ly/2hd9Izi ), хоча відомості про те, як це було зроблено, дуже розрізнені.

 І наостанок ще одна цитата з шоу Володимира Соловйова: «Нет ничего плохого в “сферах влияния”, и Россия это докажет. Хотим напомнить автору этого заявления одну фразу из подписанного Россией документа: “Россия и НАТО будут стремиться к самому широкому сотрудничеству между государствами-участниками ОБСЕ в целях создания в Европе общего пространства безопасности и стабильности без разделительных линий или сфер влияния, ограничивающих суверенитет любого государства” (http://bit.ly/1B9ft2s ).

 

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше