Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 16 травня 2017 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 16 травня 2017 року

 

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням

Випуск 68 – 16 травня 2017 року

* ТРЕНДИ ТИЖНЯ *

 Звинувачуючи Європу

За останні два тижні кілька європейських країн зазнали атаки прокремлівської дезінформації.

У «Супутнику» було заявлено, що Литва наслідує тоталітарні закони і що всі прибалтійські держави використовують «радянські методи боротьби з журналістами Супутника». При цьому не було згадки про те, що всі три прибалтійські країни зайняли високі місця в недавно опублікованому Індексі Свободи друку в Світі за 2017 рік. Інформацію про журналістику «Супутника» див. тут .

Демонстрації проти корупції в Словаччині були показані, як спроби кольорової революції,  яку фінансує Джордж Сорос, який нібито маніпулює ситуацією в Європі (докладніше про дезінформацію, спрямовану на Сороса читайте тут).

Держави-члени ЄС також звинувачувалися в тому, що вони розграбували територію України, розробивши секретну електромагнітну зброю, щоб контролювати своє населення (знову ж таки, в «Супутнику») і в тому, що вони наказали «Аль-Джазіра» зняти інсценовану хімічну атаку в Сирії.

«Аль-Джазіра» публічно спростувала останню заяву і назвала її  дифамацією. Це посилювалося дезінформацією про хімічну атаку в Сирії, прокремлівські ЗМІ називали її інсценуваннямзаперечуючи той факт, що вона була, і заявляли, що ще одна хімічна атака буде «інсценована в Ідлібі «Білими касками». Детальніше про прокремлівську кампанію щодо  дезінформації по Сирії тут і тут.

Минулого тижня перед другим туром президентських виборів у Франції також відбулися нові напади на Емануеля Макрона.  Чеське ЗМІ стверджувало, що єврейський конгрес не хоче, щоб Макрон переміг, а це означає, що будуть подальші терористичні атаки;  всього через кілька днів, і що «ЗМІ Ротшильда вирішили, що Макрон повинен перемогти». Те ж саме ЗМІ стверджувало, що Макрон назвав Марін Ле Пен «ворогом держави» – хоча насправді це був інший кандидат – Бенуа Хамон. Інше ЗМІ стверджувало, що країну не можна назвати ліберальною демократію, і що наступний президент був заздалегідь обраний французькою «правлячою елітою».

Встановлення фактів

Два тижні тому ми бачили спотворену заяву генерального секретаря НАТО Столтенберга на державному телебаченні Росії.  Минулого тижня НАТО і союзні сили знову опинилися в центрі прокремлівської дезінформації, так як і кілька місяців тому. Насправді подібні звинувачення настільки часті, що у НАТО на веб-сайті є цілий розділ, присвячений встановленню фактів  щодо відносин з Росією.

Одне зі ЗМІ стверджувало, що в ході міжнародних військових навчань Summer Shield XIV, які проходили з 17 квітня по 30 квітня на військовій базі Адажі в Латвії, насправді  НАТО готувало свої європейські сили для нападу на Росію.  Інше прокремлівське ЗМІ повідомило, що під час навчань командирів НАТО, швидше за все, проведуть випробування нових методів гібридної війни: піддаючи російськомовних людей впливу нових фізичних, біологічних та інших методів, спрямованих на зміну людської психіки і поведінку.  Телеканал Міністерства оборони Росії «Звєзда» повідомив, що навчання НАТО в Прибалтиці включають поліцейські чистки і каральні операції та спрямовані на придушення заколотів і заворушень.

Міністерство оборони Латвії заявило, що це неправдива інформація і метою такої дезінформації є підрив громадської довіри до НАТО і військових союзних сил, як ми вже пояснювали раніше.

Міністерство оборони Латвії також попередило громадськість про інші пропагандистсько -дезінформаційні історії, що стосуються союзних військ.  В одній з них розповідалося про те, що американські солдати отруїлися іпритом в Латвії, ця новина з’явилася на литовському новинному сайті, який було зламано. В іншій, спираючись на істотні напрацювання прокремлівських дезінформаційних ЗМІ про сексуальні напади, розповідалося про напад п’яних американських солдат в Польщі – напад, в якому, здається, не було ні жертв, ні злочинців.

Тим часом негативні повідомлення про США продовжували з’являтися в прокремлівських ЗМІ, і країну звинувачували в тому, що вона стоїть за такими жахами, як теракт 11 вересня, створення ІГІЛ і смерть проросійських демонстрантів в Одесі в 2014 році.

Скачати таблицю з прикладами дезінформації, зібраної для 68-го випуску «Огляд дезінформації».

 

* СВІЖА АНАЛІТИКА *

Прокремлівська дезінформація в Данії

Онлайн-журнал Zetland продемонстрував, як прокремлівська дезінформація про газову атаку в Ідлібі була ретрансльована «новим правим ЗМІ» в Данії. Детальніше

Альтернативна Німеччина

 Російські федеральні телеканали часто розповідають в своїх сюжетах про країну під назвою «Німеччина», але вона зовсім не схожа на ту Німеччину, яку ви знаєте. Детальніше

Альтернативний Євросоюз

Союз, який є одночасно експансіоністським, інтервенціоністським і агресивним;  а також слабким, приреченим на провал і руйнування. Детальніше

Усередині кремлівської медіа-машини

Минулого тижня Coda Story представила цінну документацію в статті «Зізнання (колишнього) журналіста державного телеканалу». Детальніше

* І НАОСТАНОК *

Сергій Йолкін став лауреатом премії незалежної журналістики Free Media Award

Щиро вітаємо нашого улюбленого художника-карикатуриста Сергія Йолкіна з отриманням нагороди Free Media Award у 2017 році. Постійні читачі «Огляду дезінформації» знають, що роботи Сергія часто завершують наші розсилки.  Крім того, карикатури Йолкіна регулярно з’являються на російськомовному сайті “DW”. Роботи художника, як видно і з чотирьох наведених вище прикладів, нерідко присвячені пропаганді і дезінформації.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше