Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 17 листопада 2016 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 17 листопада 2016 року





Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.



Від сфальсифікованих виборів до сфальсифікованих протестів



Не дивно, що результати президентських виборів в США стали темою для багатьох дезінформаційних сюжетів на минулому тижні. Якщо до дня голосування прокремлівські ЗМІ попереджали, що результати виборів будуть підтасовані ( http://bit.ly/2fPMayl ), про що раніше повідомлялося в «Огляді дезінформації» ( http://bit.ly/2fPd5Zr ), то після оголошення офіційних результатів такіі заяви вже не звучали. Натомість ті ж самі ЗМІ, що спеціалізуються на дезінформації, почали висловлювати своє занепокоєння тим, що Джордж Сорос платить учасникам протесту в США, щоб ті виступали проти результатів виборів ( http://bit.ly/2foLgdr ), і що Демократична партія відмовляється визнати результати ( http : //bit.ly/2fxZ3fp ). І все це незважаючи на те, що і Президент Обама, і кандидат від Демократичної партії Клінтон публічно визнали результати голосування ( http://nyti.ms/2fne0k6 ).



Водночас телеканал “Россия 1” присвятив програму розгляду питання про те, що новий американський президент буде означати для світу, включаючи можливі наслідки для України. Було сказано, що тепер, коли в Білому Домі буде пан Трамп, Україна, нарешті, отримає “легітимну демократичну владу” (був проігнорований факт, що вона вже є такою: http://bit.ly/2eR2YSM ).



Ще кілька постійних дезінформаційних матеріалів про Україну були знову повторені минулого тижня в прокремлівських ЗМІ. Знову прозвучали заяви, не підкріплені результатами виборів, про те, що на Україні править “фашистська хунта” ( http://bit.ly/2f6Eg1G ); що на Донбасі відбувається геноцид ( http://bit.ly/2g32DlS ); що російська мова буде забороненою в країні ( http://bit.ly/2eULJTY ); і що держава більше не здатна піклуватися про громадян ( http://bit.ly/2fP0dGc , http://bit.ly/2fP0tFh ). Як завжди, ніяких доказів представлено не було, і всі ці заяви є недостовірними і вже були багаторазово спростовані ( http://bit.ly/2g9T83B ).




«Занепад Європи» та інші фаворити



Минулого тижня деякі улюблені дезінформаційні сюжети знову з’явилися в прокремлівських ЗМІ. “Занепад Європи” став головною темою: так, наприклад, ми дізналися, що економіка Балтійських країн вже обвалилася ( http://bit.ly/2fWNFxL ). При цьому ніяк не пояснювалося, чому тоді громадяни балтійських держав задоволені своїм рівнем життя ( http://bloom.bg/2eSwg3K ).



Прокремлівські ЗМІ також повідомили, що уряд Фінляндії і багатьох інших країн-членів ЄС відбирають дітей у російських батьків, якщо сім’я хоче повернутися в Росію, і що все це відбувається через – як легко здогадатися – русофобію ( http://bit.ly / 2fWOkPH ). Ця дезінформація була рішуче спростована урядом Фінляндії ще у вересні ( http://bit.ly/2ddFf4d ).



У Греції була повторена дезінформація, поширена Президентом Росії, що нібито в ЄС не можуть захистити дітей ( http://bit.ly/2eCGViU ), про яку ми вже писали в минулому випуску «Огляду дезінформації» ( http: // bit .ly / 2fPd5Zr ). До речі, ця дезінформація була видалена навіть тим прокремлівським ЗМІ, яке першим повідомило про цю історію, оскільки вона була абсолютно недостовірною ( http://eepurl.com/cm1kYr ).



Крім цього, було сказано, що торгівельні угоди з ЄС шкідливі для економіки ( http://bit.ly/2g5O8xS ) і що ЄС є васалом США ( http://bit.ly/2fxZ4jw ).



Але поряд зі старими сюжетами ми отримали також нову порцію історичного ревізіонізму: виявляється, Сталін побудував не менше 20 тис. церков у Грузії ( http://bit.ly/2fxIPTZ ). Ця заява не відповідає репресивній антирелігійній кампанії, яку проводив Сталін ( http://bit.ly/2ekodBc ).



Сирійське громадянське суспільство стає новою мішенню



Підконтрольні російському уряду новинні агентства продовжують приділяти багато уваги Сирії, передаючи відомості, що не відповідають дійсності. Так, наприклад, ТАСС повідомляє, що місцеві ради в Східному Алеппо є «самозваными “властями” и далеки от того, чтобы представлять жителей»; що вони «всячески подыгрывают террористам»; і що «обструкционистская позиция “советов” привела к отмене ооновской гуманитарной операции по доставке помощи». ( Http://bit.ly/2fOKzsx ). Представлення місцевих рад як органів, пов’язаних з терористами, є прикладом використання одного з головних методів прокремлівської дезінформації: називати терористичними ті групи, які не вписуються в прокремлівський наратив.



Завантажити таблицю з усіма прикладами дезінформації, забраними для 47-го випуску «Огляду дезінформації» можна за посиланням.


Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше