Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 17 листопада 2017 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

17 листопада 2017 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Прокремлівська дезінформація та історія нашого часу

 Уявіть, що ви могли б розпочати життя заново. Почати з нуля, стерти вчинки, очистити своє минуле і приписати собі чиїсь досягнення. Зазвичай, коли ми говоримо «почати з початку», маємо на увазі зміни свого майбутнього, а не видалення своєї історії. В прокремлівському світогляді, для якого історичний ревізіонізм є улюбленим інструментом, все інакше.

Цього тижня ми бачили багато історичних вигадок в прокремлівських ЗМІ. Наприклад, від приголомшливої кількості жертв комуністичних режимів відмахнулись, як від цифр, взятих зі стелі. Також стверджувалося, що Грузія приєдналася до Росії добровільно 1801 року, хоча фактично вона анексована і відібрана у існуючого на той час Картли-Кехетинського царства. У цьому контексті ми не можемо не згадати про інший зовсім нещодавній випадок анексії.

А як щодо вимоги, висунутої на «Первом канале», що ЄС повинен компенсувати Росії геноцид під час Другої світової війни з огляду на те, що європейські війська вдерлися в СРСР і вбили мільйони людей? Вона ігнорує внесок європейських військ у розгром фашизму, а також ігнорує той факт, що ЄС був заснований після Другої світової війни.

Звинувачення Європи у жахливих злочинах на цьому не припинилися. В іншому шоу, цього разу на телеканалі «Россия 1», стверджувалося, що масовий голод в СРСР, відомий в Україні як Голодомор, був спровокований Європою. Насправді голод був результатом політики Сталіна, яка у випадку України була визнана світовими резолюціями злочином проти людства.

Ми також побачили офіційну версію історії Росії із заявою про те, що саме радянські солдати врятували 50.000 болгарських євреїв від депортації у нацистську Німеччину під час Другої світової війни. Насправді це було зроблено завдяки об’єднаним зусиллям болгарського народу, православної церкви і болгарських лідерів, які врятували від депортації з Софії в нацистську Німеччину близько 50.000 євреїв.

Викривлення реальних фактів

Ще однією поширеною темою прокремлівської дезінформації цього тижня була війна в Україні. Зокрема було представлено дезінформаційні матеріали про міжнародних спостерігачів в Україні і вигадані історії про українські збройні сили.

У одній історії, поширеній прокремлівськими ЗМІ, було сказано, що в результаті обстрілу силовиків загинула дитина у Донецьку. Насправді, згідно з інформацією місцевої влади Донецька, хлопчик трагічно загинув через міну. Про це також повідомила Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні (СММУ), яка стежила за інформацією і зробила такі самі висновки, як і місцева влада. Потім російські федеральні канали звинуватили СММУ у тому, що вона не діяла незалежно; на популярному телешоу заявили про те, що незалежна спостережна місія отримує інструкції від Західної Європи про те, що повідомляти. На підтвердження не було представлено жодних доказів. Докладніше про це за посиланням.

Нещодавно обговорювали ідею миротворчої місії в Україні. Телеканал «РЕН ТВ» зробив свій внесок у обговорення, заявивши, що така місія призведе до… геноциду. Як ми вже неодноразово наголошували, термін «геноцид» регулярно використовується в прокремлівських матеріалах дезінформаційного характеру, щоб викликати страх, як правило, без будь-якого зв’язку з дійсним актом геноциду.

Крім того, українські війська звинуватили у здійсненні нападу на католицький монастир у пошуках призовників. Це звинувачення було спростовано Українською католицькою церквою як неправдиве і без будь-якої іронії Росія була визнана гарантом безпеки в Україні. Спостерігаючи за тим, як Росія незаконно приєднала частину України і підтримує сепаратистів на сході країни, ми вважаємо, що ця заява потребує додаткових пояснень.

Але головним моментом прокремлівської дезінформації цього тижня стало те, що Міністерство оборони Росії використовувало зображення з комп’ютерної гри як безперечне підтвердження того, що США підтримують ІДІЛ. Читайте повідомлення Bellingcat повністю за посиланням. Це не вперше, коли використовувалась така тактика, і це спонукає переглядати більше міжнародних ЗМІ, які за допомогою новин спростовують таку форму дезінформації.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Насилля щодо іноземців на російському ТБ

За останні три роки атмосфера на ток-шоу федеральних російських телеканалів стала надзвичайно агресивною. Докладніше

Російське ТБ: Що «спільного» між скандалами про сексуальні домагання і радянськими репресіями?

 Наратив російських телеканалів про рух за незалежність Каталонії зазнав змін цього тижня. Докладніше

*І НАОСТАНОК*

 Комп’ютерна гра як «безперечне підтвердження»

«Безперечним підтвердженням», на думку Міністерства оборони Росії, стала серія знімків, які, як виявилося, були взяті з комп’ютерної гри. Докладніше

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше