Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 20 квітня 2018 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 20 квітня 2018 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

20 квітня 2018 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

Коли все неправда і все можливо

Упродовж останніх двох тижнів були запущені дві великі кампанії прокремлівської дезінформації. Перша фокусувалася на отруєнні Скрипаля: на глядачів і читачів прокремлівські джерела вивалили 31(!) версію події. Друга кампанія спрямовувалася на нещодавню хімічну атаку в Сирії.

Справа Скрипаля подається в основному у тому ж контексті, що й кампанія з дезінформації після катастрофи цивільного авіалайнера МН17, а кампанія з дезінформації щодо хімічної атаки у Сирії багато в чому повторила сюжет попередніх кампаній, які дискредитують страждання цивільного населення країни.

Ми уже писали про тих, хто стоїть за створенням цих віртуальних цунамі дезінформації та описували використовувані ними тактики.

З недавніх пір обидві ці кампанії, що стосуються абсолютно не пов’язаних між собою подій, почали зливатися воєдино в прокремлівському просторі дезінформації. Декому це може здатися дивним. Але, як говорить Пітер Померанцев у своїй книзі про сучасну Росію і її телевізійне середовище, «коли все неправда, можливо все».

Якщо раніше «Білі шоломи» звинувачували в інсценуванні хімічних атак та інших непримітних тактиках, цього тижня нам повідомили, що інструкції щодо цього надійшли з Великої Британії. В одній телевізійній передачі на «НТВ» говорилося, що використані для атаки хімічні боєприпаси були створені британцями, а на «Першому каналі» повідомлялося, що на території Сирії взагалі немає хімічної зброї.

Ще до прибуття незалежних слідчих із Організації заборони хімічної зброї (ОЗХЗ) до міста Дума, представники Кремля і прокремлівські ЗМІ почали дискредитувати їх роботу на прикладі справи Скрипалів.

«Новинні шоу-програми» прокремлівських ЗМІ таким чином ще раз продемонстрували, як суттєво вони відрізняються від новинних програм, які притримуються визнаних стандартів журналістики. Для того, щоб «довести», що «Білі шоломи» провели хімічну атаку в Думі, новинні програми продемонстрували уривок із фільму. Проблема в тім, що це кадри з фільму «Людина революції», який у позитивному руслі розповідає про сирійський правлячий режим. Bellingcat подає цю історію повністю.

Не вперше російські федеральні ЗМІ демонструють кадри з фільмів і стверджують, що ці кадри – документальні. Раніше як неспростовний доказ пропонувалися кадри з комп’ютерної гри.

І тому, хоча на перший погляд немає нічого спільного між отруєнням колишнього розвідника у Лондоні і хімічною атакою на цивільних осіб у Сирії, потік дезінформації об’єднує ці сюжети і робить їх частиною кремлівської дезінформаційної кампанії. Саме так тепер використовується машина пропаганди – не у військових, а політичних цілях, як описується в нашому Переліку літератури, наприклад, тут, тут, і тут.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

Як змусити зникнути 500 жертв передбачуваної хімічної атаки?

Коли ти займаєшся оглядом потоку дезінформації та її спростуванням, навіть найнеймовірніші історії перестають дивувати. Але іноді все ж таки деякі з них змушують по-справжньому обуритися. Детальніше

 

Цифра тижня: 130 500

 В одному із зламаних листувань були пропозиції щодо фінансування кібер-кампанії у Харкові за плату розміром 130 500 доларів. Детальніше

 

«Реальні США. Прокиньтеся, американці». РИА ФАН запускає англомовний ресурс.

 Приватний медіахолдинг Євгена Пригожина починає нагадувати федеральне ЗМІ «Росія сьогодні». Детальніше

 

Цифра тижня: Кремль – Реальність 2:1

 За інформацією DFRLab, дезінформаційні матеріали зі сторони Кремля перемагають чесні й правдиві новини з рахунком 2 : 1. Детальніше

 

Російське ТБ про ЄС: «Мати-природа наказує аморальну Європу»

НКО «Український кризовий медіа-центр» вивчав найпопулярніші новинні програми і ток-шоу на «Першому каналі», «НТВ» і «Россия-1». Детальніше

 

Отруєння у Солсбері на російському ТВ: плутанина, недовіра і кепкування

Російське телебачення продовжує висувати нові теорії та звинувачення щодо отруєння Сергія Скрипаля і його доньки. Детальніше

 

Дезінформація як теплова пастка: отруєння Скрипаля і рейс МН17

Військовий літак випускає теплові пастки – неправдиві цілі. Така ж інформаційна технологія використовується тоді, коли російська влада потрапляє в особливо серйозну халепу і їй доводиться захищатися. Детальніше

 

Цифра тижня: 20

20 версій про напад у Солсбері, які пропонують російські ЗМІ та офіційні особи. Детальніше

 

Дезінформація на російському ТВ: Хімічна атака у Сирії та отруєння Скрипаля – це «провокація Заходу»

 В обложеному сирійському місті Дума було знищено велику кількість мирних жителів. Факти вказують на чергову хімічну атаку з боку урядових сил. Детальніше

 

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

 «Обережно! Слизька підлога!»

 Неправильний переклад як засіб дезінформації. Детальніше

 

«Кафка перевернувся б у гробу»

 Кремль поширює десятки різних версій про інцидент у Солсбері. І тепер ми знаємо позицію Кремля: це нібито ознака пошуку істини. Детальніше

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше