Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 22 березня 2019 року

25.03.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

22 березня 2019 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 “Дерев’яна” річниця анексії Криму

 П’ять років брехні, помилок і насильства

 П’яту річницю весілля прийнято називати дерев’яною. Щодо дезінформаційних повідомлень про п’яту річницю незаконної анексії Криму безперечно з’являється відчуття «дерев’яності». Декілька французьких туристів їдуть подорожувати Кримом − і тут несподівано ми чуємо, що цей факт є підтвердженням того, що Крим зовсім не окупований. І піднімається старе питання про те, чи був референдум у 2014 році проведений відповідно до демократичних норм?  Взагалі-то, ні. Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію, що встановлює незаконність проведеного референдуму. Навіть Президент Путін публічно заявив, що план щодо анексії Криму був запущений всього за декілька тижнів до проведення так званого «референдуму». Російські війська були розгорнуті для того, щоб «допомогти людям висловити свою думку».

Повторення брехні з року в рік не зробить цю брехню правдою. Тлумачний словник пропонує для слова «дерев’яний» у переносному значенні такі синоніми: нерухомий, нечутливий, безглуздий, недалекий тощо.

І насправді: досить безглуздо стверджувати, що так званий «референдум» був проведений відповідно до Конституції України. Конституційний Суд України не поділяє цю точку зору, ухваливши, що референдум порушив українську Конституцію.

Незаконна анексія Криму, як і раніше, є порушенням міжнародного права, європейської структури безпеки і, що не менш важливо, власних декларацій Росії про повагу територіальної цілісності України.

Проте, дезінформаційні ЗМІ продовжують зображувати незаконне захоплення території як щось благородне: «Все добре, все прекрасно», − цитують вони кримчан, додаючи при цьому: «Грошей у нас вистачить!», − що суперечить знаменитій фразі російського прем’єр-міністра Дмитра Медведєва: «Грошей немає, але ви тримайтеся». Дійсно, людям може знадобитися певна здатність «триматися», оскільки з моменту незаконної анексії ціни на продукцію виросли на 203 відсотки; на муніципальні служби − на 205 і на охорону здоров’я − на 168 відсотків. Усі наведені цифри відповідають російським офіційним статистичним даним.

Прокремлівські дезінформаційні ЗМІ також намагаються описати дії України щодо Криму як легітимізацію російської влади на півострові. Те, що Україна не постачає електроенергію і воду в Крим, свідчить, що Київ більше не претендує на цю територію.

Відповідно до резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 19 грудня 2016 року 71/205 Росія є окупаційною державою в конфлікті. Отже, саме Росія, а не Україна, зобов’язана надавати усі необхідні послуги населенню окупованої території.

Дискредитація Папи

 Що ж, якщо дезінформація щодо Криму нескладна і нехитра, то, можливо, ми могли б знайти що-небудь менш невміле серед матеріалів на інші теми? Отже, російський веб-сайт Katehon.com називає Папу Франциска «комуністичним вовком, замаскованим під агнця, який служить лакеєм для своїх сіоністських господарів», оскільки Католицька церква вирішила не протистояти ексгумації покійного іспанського лідера Франко.

Іншими впливовими лідерами, що отримали свою порцію слави цього тижня, є Ніколас Мадуро, який захищає свою країну від західних диверсантів, і Дональд Трамп, з якого зняті усі звинувачення в таємній змові з Росією. Крім того, західних чоловіків описують  жінкоподібними, проте незважаючи на відсутність мужності, вони залишаються реальною загрозою для сучасної Білорусі.

Крайстчерч

Прокремлівські дезінформаційні ЗМІ з сумною неминучістю підхопили новину про терористичну атаку в Крайстчерчі, стверджуючи, що носіння українського національного одягу рівносильне вбивству 49 осіб у мечеті.  «Це той же психологічний профіль», − стверджує «експерт» на російському федеральному телеканалі. Найбільший російський телеканал навіть припускає, що атака була роботою спецслужб США для відвернення уваги від торгової війни, що насувається, між США і Китаєм.

Стрілець із Крайстчерчу намагався максимально поширити відео нападу. Влада Нової Зеландії зробила все можливе, щоб видалити відео, таким чином проявляючи повагу до жертв, а також для проведення кримінального розслідування. Міжнародні засоби масової інформації також уникають поширення відео і безглуздого маніфесту стрільця, а найбільші соціальні мережі вжили заходів з метою видалення відео зі своїх платформ. Російські прокремлівські ЗМІ вчинили по-іншому. Телеканал «РЕН ТВ» опублікував відео з коментарями колишнього офіцера російського спецназу, в якому розглядаються і оцінюються тактичні маневри стрільця. У цьому випадку ми не додаємо посилання на джерело. Ми не хочемо брати участь у задумі стрільця і масово поширювати його повідомлення.

Цього тижня ми спостерігали, як кремлівські ЗМІ звертаються до таких трагедій, як теракт в Крайстчерчі, із  намірами розкрутити новину на свою користь, і відзначили п’яту річницю брехні, дезінформації і нечесності Кремля щодо Криму. «Дерев’яну» річницю, але не весілля, а нападу.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Twitter як інформаційне поле бою: Справа Венесуели

 Міф про те, що міжнародна гуманітарна допомога Венесуелі – «троянський кінь», підкріпив в іспаномовному Twitter дезінформаційний наратив про нібито «злісний» Захід і «миротворчу» Росію. Детальніше

П’ять років брехні: Чи варте воно того для Кремля?

Через п’ять років після окупації Криму російський оглядач Олександр Морозов дійшов висновку, що довіра до Кремля підірвана і Москва перебуває в набагато більшій ізоляції, ніж до 2014 року. Детальніше

Цифра тижня: 49

 Телепрограми російського виробництва становлять близько 49% контенту в прайм-тайм на білоруських телеканалах, повідомляється в дослідженні, проведеному «Білоруською асоціацією журналістів» (БАЖ). Детальніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

 Велике перебільшення

 Напередодні п’ятої річниці незаконної анексії Криму Росією «РІА Новини» опублікувало статтю, яка приписує німецьким ЗМІ схвалення анексії і розвитку українського півострова під владою Москви. Детальніше