Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 28 листопада 2018 року

29.11.2018

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

28 листопада 2018 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

Потужні мегафони дезінформації у східній Україні

Неділя, 11 листопада, була проблематичною для прокремлівської кампанії дезінформації з двох причин.

Підтримувані Росією сепаратисти провели в Україні незаконні вибори, які міжнародна спільнота не визнала.

Водночас в Парижі на урочисту церемонію з нагоди 100-річчя від дня закінчення Першої світової війни зібралися світові лідери. Пізніше на Паризькому мирному форумі президент України Петро Порошенко обговорив незаконні вибори з лідерами Франції та Німеччини у відсутності президента Росії. Це було сигналом невизнання так званих донбаських «виборів».

Рішення − в стилі російської дезінформації − атакувати противника

Телеканал «Росія 1» виступив з неправдивими твердженнями, щоб показати президента України проігнорованим, відстороненим та ізольованим іншими лідерами в Парижі. Телеканал показав кадри, що вводять в оману, аби заявити про те, що президент США Дональд Трамп відмовився потиснути руку Порошенку − навіть у президента США немає рук довжиною в кілька метрів, якою насправді і була відстань між двома президентами, як видно із демонстрованих кадрів.

Того ж дня потужні мегафони прокремлівської дезінформації почали працювати на Донбасі. Прагнучи легітимізувати невизнані вибори, так звані «міжнародні спостерігачі за виборами» хвалили сепаратистів за організацію виборів.

«Західні країни сьогодні − диктатура. Це диктатура лібералізму, військового блоку НАТО, і це наша головна загроза на сьогодні. А тут, на Донбасі, – справжнісінька демократія», − заявив чоловік, який був представлений як «фінський політолог». Його доповнив німецький колега: вибори на Донбасі відповідають «усім міжнародним стандартам».

Варто відмітити, що обидва ці «спостерігачі» були визнані винними і засуджені правосуддям в їх рідних країнах. Фінському політологові було винесено умовне покарання за цькування і завдання шкоди репутації фінському журналістові, тоді як відповідно до інформації Deutsche Welle, німецький політик був у червні умовно засуджений до семи місяців і одного тижня через маніпулювання місцевими виборами у Нижній Саксонії в 2016 році.

Дезінформація німецькою мовою про «вибори» в Донбасі отримала щонайменше 110 000 переглядів в Twitter. Чи були це насправді необізнані користувачі, що попалися на вудку прокремлівської дезінформації? Ми детальніше розглянули 50 найбільш активних облікових записів Twitter, що поширювали інформацію про «вибори» в Twitter.

Як виявилося, ця група із 50 людей була дуже активною в Twitter впродовж усіх вихідних − ми б порадили їм пройти курс «цифрової детоксикації». Тільки в неділю вони опублікували 5500 повідомлень − у середньому 110 твітів у день на користувача. Світові споживачі цифрових послуг проводять в соціальних мережах в середньому 2 години 15 хвилин. Для активних німецьких користувачів Twitter це означало б, що в неділю вони відправляли приблизно 51 повідомлення в годину! Це дає усі підстави припустити, що було застосовано автоматизацію.

 Дійсно, минулого тижня вибори в цілому були мішенню для кампанії дезінформації, націленої на те, щоб відвернути аудиторію від інформації про спроби Росії вплинути на вибори в декількох країнах. Ми чули, що не Росія, а спецслужби Великобританії втручалися в президентські вибори в США (насправді є величезна кількість доказів дій Росії щодо втручання у вибори в США), і що саме США організували «Брекзит», щоб знищити ЄС. Ми також чули, що розвідувальна служба США визнала, що не було ніяких ознак іноземного втручання в середньострокові вибори в США − насправді в заяві США говорилося про те, що не були виявлені порушення виборчої інфраструктури в США, при цьому було ясно висловлено попередження, що зарубіжні суб’єкти, зокрема Росія, продовжують робити спроби вплинути на настрій і переваги виборців за допомогою дій, що сіють розбрат.

Нарешті, російськомовні ЗМІ швидко підхопили неправдиве повідомлення, що викликає тривогу, про те, що 20 тисяч озброєних мігрантів зібралися на кордоні з Хорватією, готуючись прорватися в ЄС. Див. факти тут − ми також радимо пропагандистам уважно подивитися на карту ЄС: Хорватія, взагалі-то, є державою-членом ЄС.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 Дезінформація і брудна робота

 Що гірше? Поширювати брехню або не дозволяти іншим говорити правду? Структури, що знаходяться під контролем російського бізнесмена Євгена Пригожина, роблять і те, і інше − повідомляє «Нова газета». Детальніше

Цифра тижня: 6 міліонів

 З моменту незаконної анексії Криму влада РФ доклала значних зусиль для того, щоб відновити репутацію курорту, у тому числі шляхом підробки статистики. Детальніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

 Купівля Аляски: Кремлівські тролі пропонують повернення грошей

 Відповідно до публікації РІА ФАН, Росія може вийти з договору із США 1867 року про передачу права власності на Аляску. Детальніше