Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 28 вересня 2018 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 28 вересня 2018 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

28 вересня 2018 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

Карта дезінформації: світ розпадається на частини

Об’єктив камери спрямований на мапу України. Регіон за регіоном, частини української території захоплюють держави-члени ЄС: Угорщина, Румунія та Польща. «Ексцентричність Києва уже розділила країну на частини», ‒ напруженим голосом говорить ведучий випуску.
До початку ХХ століття Закарпаття належало Угорщині, і Будапешт хоче «відновити контроль» над цим регіоном. Південні території історично теж «далеко не усі є українськими», а поляки «задивляються на Галіцію, Волинь і Полісся», ‒ підсумовує ведучий новин на каналі «Россия 1».

В уяві ведучого західні агресори незабаром окупують усю західну Україну, і від країни залишається лише невелика частина навколо Києва.

Телеканал «Россия 1» дезінформував своїх глядачів, показавши 21 вересня 2018 року цю мапу.

Ті, хто підтримує дезінформаційну кампанію Кремля, швидко навчилися успішно впроваджувати свої наративи. Держава, яка насправді окуповує територію України, ‒ Росія, звинувачує Захід у тому, що захопити Україну хочуть саме західні країни.

І це лише один приклад подібних випадків брехні з використанням мап.

 

Вигадана мапа жахів Європи

Під час неофіційного референдуму щодо незалежності Каталонії прокремлівська машина пропаганди «мусолила» тему про те, що Іспанія знаходиться на межі громадянської війни, що усю Європу роздирають сепаратистські рухи і що існує ризик подальшого розпаду. Як ілюстрація використовувалася мапа, де більшість країн Західної Європи нібито поділені на маленькі частини.

«1 канал» у своїй передачі 8 жовтня 2017 року показав мапу, на якій більшість західноєвропейських держав були поділені на частини.

Один дезінформаційний наратив націлений на те, щоб зобразити Європу в повному занепаді, яку роздирають внутрішні кризові ситуації, інший – зображує Європу агресивною супердержавою, в якій затяті русофоби постійно готуються до війни на знищення зі своїм східним сусідом. За цим посиланням інформація про те, як насправді ЄС і НАТО намагаються будувати засади для міцної співпраці з Росією.

Ці наративи створюються для внутрішньої аудиторії, щоб гарантувати максимальну підтримку Кремлю. Робота із зовнішніми аудиторіями, тим часом, полягає в тому, щоб зменшити вірогідність прийняття контрзаходів у зв’язку з російською агресією в Україні, використанням хімічної зброї урядовими військами Сирії або атакою проти Великої Британії у Солсбері. Усі повідомлення, що стосуються можливого застосування контрзаходів, одразу ж оголошуються «русофобськими».

Вивчаючи дезінформацію цього тижня, можна зробити висновок: коротка «відлига» у російських федеральних ЗМІ у зв’язку з Чемпіонатом світу з футболу і зустріччю між Трампом і Путіним закінчилася. Раніше ми спостерігали таку ж динаміку перед американськими виборами 2016 року.

 

Дзеркальний лабіринт

Аудиторії також нав’язують думку, що Захід нібито використовує Україну, щоб знищити Росію, так само, як і до цього «використав» фашистську Німеччину у спробі знищити СРСР у 1938 році; що Київ саботує роботу Мінської тристоронньої групи і що літак Іл-20 у Сирії був збитий у результаті воєнних дій проти Сирії на прохання США. Тут прокремлівська дезінформація практично перемістилася в «дзеркальний лабіринт»: адже літак насправді було збито російськими союзниками-сирійцями.

Ця дезінформація не зупинилася на території Росії: новини про те, як «вороже налаштований Захід» щодо Росії поширилися і в інші країни. У новинах спеціально спотворили результати опитування, проведеного перед референдумом у колишній югославській республіці Македонії. Стверджувалося, що «переважна більшість» жителів країни виступають проти перейменування Македонії заради членства в НАТО і ЄС і що це рішення приймається під диктатом США. Російські ЗМІ чітко і недвозначно приділили більше уваги повідомленням на підтримку бойкоту референдуму.

 

Провали професійних фахівців із дезінформації

Але іноді навіть із найдосвідченішими пропагандистами з Міністерства оборони Росії на телеканалі «Звезда» трапляються провали, і вони також пов’язані з використанням мап. Раніше на цьому каналі демонстрували картинку, на якій Крим був зображений у складі України, як і повинно бути. Потім ця випадково опублікована правдива інформація виявилася занадто незручною для каналу, де виходять новини: «щоб вижити, українці крадуть корм для голубів». Тому телеканал «Звезда» видалив це зображення.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

Втручання Росії у вибори у США та інших країнах

Російське втручання в американські вибори привернуло значну увагу ЗМІ, але це аж ніяк не поодинокий випадок. Детальніше

 

Цифра тижня: 20
Новий «оперативний штаб» використовуватиме спеціально розроблене устаткування для відстеження незвичайної активності у соціальній мережі у період виборчих кампаній у різних країнах світу. Детальніше

 

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

Це не загроза

У Кремлі не вважають заяву Золотова загрозою насильством на адресу Навального. Детальніше

 

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше