Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 28 вересня 2019 року

30.09.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися  тут

 28 вересня 2019 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 Прокремлівські ЗМІ читають роман «1984»: дезінформація − це правда

 Коментуючи резолюцію Європейського Парламенту «Про важливість європейської історичної пам’яті для майбутнього Європи», латвійська версія «Супутника» (Sputnik Latvia) наводить цитату Джорджа Орвелла з його роману «1984»: «Хто керує минулим, той керує майбутнім». Колумніст «Супутника» вважає, що парламентарії надихалися методами описаного в романі Міністерства правди, і порівнює резолюцію Європейського Парламенту з Антикомінтернівським пактом, укладеним у 1936-му році між Німеччиною, Італією і Японією.

Дезінформаційні прокремлівські ЗМІ люто нападають на Європейський Парламент стверджуючи, що ця резолюція нібито «дозволяє руйнування пам’ятників, присвячених боротьбі з фашизмом», є «політичною публічною образою для Польщі» і «ігнорує фашизм у Литві, Латвії та Естонії». Російські федеральні ЗМІ фактично заявляють про те, що Європейський Парламент виступає на стороні фашизму.

Війна – це мир

Використання цитат з роману Орвелла «1984» для опису диктатури, яка смутно вимальовується, не є чимось дуже оригінальним. Важливо, що ключовим елементом роману є далека і безперервна війна між наддержавами, які керують світом. Союзні відносини між цими державами змінюються, але державна пропаганда стверджує, що ці союзні стосунки є вічними і стабільними: «Океанія воює з Остазією. Океанія завжди воювала з Остазією».

Ця модель знайшла своє відображення в сьогоднішніх прокремлівських дезінформаційних ЗМІ. «Росія завжди воювала з нацизмом». Наприклад, ми дізнаємося, що Радянський Союз почав звільнення окупованої нацистами Польщі 17 вересня 1939 року. «Хто керує минулим, той керує майбутнім».

Прокремлівські дезінформаційні ЗМІ, безумовно, докладають усіх зусиль, щоб узяти минуле під контроль. Рішення перенести пам’ятник 1980-го року в Празі з міської площі в музей стало на декілька тижнів головною темою в «Супутнику», що публікував різні закиди на Чеську Республіку. Пам’ятник нібито прибирають, щоб викликати ненависть до Росії. Місцеве керівництво охрестили «гауляйтерами», натякаючи на те, що це рішення має нацистське підґрунтя. Перенесення статуї назване порушенням чеських міжнародних зобов’язань. Проте усе це не відповідає дійсності.

Свобода – це рабство

У огляді дезінформації за цей тиждень є прокремлівські дезінформаційні атаки практично за всіма можливими напрямами. Ми вже згадували Європейський ПарламентЕстоніюЛитву і Чеську РеспублікуПольща, звичайно ж, теж була ціллю дезінформаційних атак. Кремлівська полонофобія не демонструє ніяких ознак послаблення − приблизно один з десяти зареєстрованих випадків дезінформації цього тижня спрямований на Польщу. Як приклад можна навести заяву про те, що саме Польща винна в тому, що її атакував Сталін. Або заява про те, що теперішня Польща хоче диктувати свою волю ЄС. Україна і США також є цілями дезінформаційних атак: США підтримує терористів ІДІЛ, Україна претендує на статус штату США і в цілому є нацистською державою.

Цього тижня удосталь спливають теорії змов. Деякі з них вже не нові − наприклад, змова про провокації 11 вересня або припущення про те, що Ротшильди готують напад на Дональда Трампа. Інші не відрізняються оригінальністю − наприклад, припущення про те, що безпілотний удар по саудівських нафтових об’єктах є провокацією. Але з’явилося і декілька нових − армія ЄС може бути спрямована на пригнічення держав, що намагаються покинути Європейський Союз. Більшість змов зрештою зводяться до русофобії. Іноземні держави втручалися в недавні вибори в Мосгордуму. Захід, яким керують психічно хворі люди, визначив 2021 рік як рік, у який Росія буде стертою з лиця землі.

Незнання – сила

Кремлівські дезінформаційні ЗМІ висловилися щодо необхідності навчання членів Європейського Парламенту історії, ігноруючи історичні факти, такі як більш ранні російсько-радянські заяви щодо пакту Молотова-Ріббентропа.

24 грудня 1989 року З’їзд народних депутатів СРСР ухвалив резолюцію, що денонсує пакт Молотова-Ріббентропа. Ця резолюція містила, зокрема, наступні положення:

«З’їзд констатує, що протокол від 23 серпня 1939 року і інші секретні протоколи, підписані з Німеччиною в 1939 – 1941 роках, як за способом їх складання, так і за змістом були відходом від ленінських принципів радянської зовнішньої політики. Зроблені в них розмежування «сфер інтересів» СРСР і Німеччини і інші дії знаходилися з юридичної точки зору в протиріччі з суверенітетом і незалежністю низки третіх країн. З’їзд відзначає, що в той період відношення СРСР з Латвією, Литвою і Естонією регулювалися системою договорів. Згідно з мирними договорами 1920 року і договорами про ненапад, укладеними у 1926 – 1933 роках, їх учасники зобов’язувалися взаємно поважати за будь-яких обставин суверенітет і територіальну цілісність і недоторканість один одного. Схожі зобов’язання Радянський Союз мав перед Польщею і Фінляндією».

Перебудова була спробою впоратися з тоталітарним минулим Радянської Росії, спробою виправлення помилок, прагненням до засудження імперіалізму і сталінізму. Демократія і права людини повинні були замінити партійну диктатуру і корупцію. Діалог повинен був замінити брехню і пропаганду.

Радянським парламентарям лише незадовго до цього була надана можливість прочитати роман «1984» Джорджа Орвелла. Цей роман в Радянській Росії було заборонено мати, читати або цитувати до 1988 року.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

Кремлівський обер-пропагандист і яловичина проти лібералізму

Шведський професор, що нібито пропонує канібалізм як засіб стримування кліматичних змін, опинився в центрі уваги телешоу Дмитра Кисельова. Так що ж насправді сказав професор Седерлунд? Детальніше

Прокремлівські ЗМІ про глобальне потепління: наративи і факти

Судячи з прокремлівських дезінформаційних ЗМІ, глобальне потепління − це просто змова. Детальніше

Цифра тижня: 1/3

Тільки один з трьох росіян говорить, що довіряє новинним програмам федеральних телеканалів «Первый канал» і «Россия 1», показало недавнє дослідження фонду «Громадська думка». Детальніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

Якщо збігів не буває, все можливо

Сергія Скрипаля отруїли британські спецслужби, повідомило НТВ. У нього вдома були морські свинки. Детальніше