Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 29 червня 2019 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 29 червня 2019 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

29 червня 2019 року

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

Штучне дихання для дезінформації про МН17

Що робити, якщо у кампанії з поширення дезінформації закінчується не лише час, а й кисень?

Ви робите їй штучне дихання.

Відповідно до того, як наближається час суду над чотирма підозрюваними у справі про катастрофу MH17 і вбивстві 298 пасажирів, що має розпочатися у березні наступного року, у кремлівської дезінформаційної кампанії стає все менше можливостей для введення аудиторії в оману стосовно відповідальності Росії за цю трагедію.

Проте ми бачимо, що прокремлівські діячі наполегливо намагаються використати будь-яку можливість, щоб дезінформація залишалася на порядку денному, просуваючи свою брехню за допомогою соціальних мереж.

Після того, як Міжнародна слідча група (JIT) оголосила, що підозрюваних переслідуватимуть у судовому порядку, для дезінформації стали повторно використовувати старі заяви про те, що «усі докази вказують на непричетність Росії», що «інформаційні вкидання спрямовані» на звинувачення Росії, а також, що ракета могла бути випущена тільки з підконтрольної Україною території. Усі ці дезінформаційні повідомлення вже були викриті чотири роки тому – див. відповідні посилання.

 

Порядок денний дезінформації у соціальних мережах

Завдяки штучному просуванню, чи ні, проте прокремлівські джерела, мабуть, успішно справляються зі своїм завданням щодо просування дезінформації. Давайте зробимо крок назад і подивимося, як вони себе позиціонували протягом останнього року.

За даними Buzzsumo, у період із червня 2018 по червень 2019 року в соціальних мережах було оприлюднено загалом 12 759 статей про MH17, що викликали на Facebook, Twitter і Reddit 1,6 мільйона реакцій користувачів.

За вказаний період із 30 найпопулярніших доменів, що брали участь у висвітленні катастрофи рейсу MH17, в переліку є п’ять прокремлівських дезінформаційних ЗМІ: RT англійською, німецькою і російською мовами, новинна агенція «РИА Новости», а також англомовна версія «Спутника».

Russia Today (RT.com) є п’ятим ЗМІ з активності в соціальних мережах (для порівняння: BBC посідає другу позицію, а The Daily Beast – першу).

 

Наступна мета: Грузія

Цього тижня для дезінформації відкрився ще одно напрям. Протести в Грузії проти російського депутата, який зайняв місце спікера Парламенту Грузії під час щорічного засідання Міжпарламентської Асамблеї православ’я, викликали бурхливу реакцію Кремля і агресивну дезінформаційну кампанію.

Почали знову використовувати повідомлення, спрямовані проти Грузії та її європейської інтеграції, щоб заглушити будь-яку критику стосовно Росії, яка окупувала одну п’яту території країни після війни 2008 року: у рамках дезінформаційної кампанії знову використовувалися неправдиві заяви про грузинських снайперів на Майдані і про «сили» в Україні та Грузії, що брали участь у змові для організації «кольорових революцій», про Сороса як «антихриста», який створив хаос на пострадянському просторі, теорію змови стосовно ЦРУ, яке агресивно просуває рух на захист секс-меншин для отримання контролю над ресурсами Грузії, а також про США, що готують «величезну групу протестуючих» з метою захопити грузинську державу.

Тепер вдихніть глибше і подивіться на усі виявлені цього тижня випадки дезінформації, що не стосуються MH17 і Грузії. Ми покажемо лише один спойлер: Ні, у Швеції іммігрантів не вчать займатися сексом із шведськими жінками.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

Прокремлівський «Новостной фронт» прославляє Гітлера

Сайт «Новостной фронт» зареєстрував житель незаконно анексованого Криму Костянтин Книрик. Співвласник сайту – Михайло Синелін, член Ради директорів Російського агентства із страхування експортних кредитів та інвестицій. Докладніше

 

Дивні збіги в наративах про справи Штрахе і Скрипаля

Як і у випадку з отруєнням Сергія і Юлії Скрипалів, у справі Штрахе прокремлівські ЗМІ також поширювали численні наративи й теорії змови, що пропонують різні пояснення австрійського скандалу. Докладніше

 

Цифра тижня: 11 120 000

Маргарита Симоньян, головний редактор RT, заявила в мережі Twitter, що число унікальних відвідувачів онлайн-порталу RT іспанською у травні сягнуло позначки 11 120 000. Докладніше

 

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

«Тролі у вашій стрічці»

Trolls in Your Feed – це цифрова освітня публікація Датського інституту міжнародних досліджень. Публікація призначена для датських старшокласників. Докладніше

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше