Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 5 червня 2020 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 5 червня 2020 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей  можна ознайомитися тут.

 5 червня 2020 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 ВИКОРИСТАННЯ КРИЗИ У СВОЇХ ЦІЛЯХ І ЗАПЕРЕЧЕННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

 Цього тижня увага світових ЗМІ прикута до Америки, де по всій країні проходять демонстрації проти расової несправедливості, під час яких виникають зіткнення між протестувальниками і поліцією. Хоча відеоролики і репортажі про солідарність поліції з демонстрантами зігрівають душу, дивитися на хаос і руйнування міст на всій території США однаково боляче. Протести вже набули глобального характеру, ─ від Парижа до Сіднея і Тель-Авіва ─ тисячі людей збираються разом, скандуючи «Я не можу дихати» на честь афроамериканця Джорджа Флойда, вбитого минулого тижня поліцейськими штату Міннесота при затриманні.

 

Опортунізм дезінформації

У попередніх звітах є припущення про те, що деякі іноземні суб’єкти вже намагаються використати кризу у своїх цілях. Наприклад, здійснений виданням Politico аналіз акаунтів у Twitter показав, що Росія і Китай наповнюють соціальні мережі контентом, спрямованим на розпалювання протестів у США, і використовують пов’язані з Джорджем Флойдом хештеги, щоб поширювати повідомлення, спрямовані на посилення суперечностей у суспільстві. Однак до аналізу таких даних потрібно підходити з обережністю. Один з експертів говорить про це так: «Дослідники повинні проявляти обережність і відповідальність. Чи зможете ви виявити індикатори координації протестів у соціальних мережах? Звичайно! Ефективна масова політична або протестна активність є скоординованою за своєю природою. Чи намагаються суб’єкти іноземних держав посилити наративи щодо протестів заради власної вигоди? Безперечно! Ці протести стали міжнародною медіаподією, яка чітко узгоджується з їх ширшими політичними завданнями. Чи будуть суб’єкти іноземних держав шукати способи підтримувати напруженість протестів? Імовірно. Але не варто помилятися, ми опинилися б у тій ситуації, в якій ми зараз перебуваємо, без яких-небудь іноземних зусиль і нагнітання обставин».

Декілька випадків цього тижня вказують на вектор прокремлівської дезінформації щодо протестів у США. Судячи з усього, прокремлівські ЗМІ без всяких на те підстав стверджують, що протести нібито організовані Демократичною партією США на основі розроблених нею праць з організації «кольорових революцій» подібно до «перевороту» 2014 року в Києві, і що ветеран української армії в’їхав на вантажівці в протестувальників у Міннеаполісі. Агентство «Супутник» навіть опублікувало заяву про те, що «Росія ніколи не втручалася у внутрішні справи Америки і не втручатиметься зараз», маючи на увазі вибори в США в 2016 році, російське втручання в які було неспростовно доведено.

Також заслуговує на увагу різниця в репортажах про ситуацію, що склалася, для росіян і для міжнародної аудиторії, про що детально розповідається, наприклад, в статті Джулії Девіс в інтернет-виданні Daily Beast. Тоді як у трансльованих на американській землі матеріалах представництв російських федеральних ЗМІ висловлюється співчуття протестувальникам, для російської аудиторії федеральні ЗМІ малюють абсолютно іншу картину. Яскравим прикладом є стаття Дмитра Стешина, написана для «Комсомольської правди», яка висміює американських протестувальників, згадуючи «раскачанных криминальных негров» і називаючи «тверк» «народним негритянським» танцем. Стешин розмістив той же текст у соціальних мережах під заголовком «Добрі поради неграм Міннесоти і США: бийте білих, поки вони не почорніють».

Цією публікацією згодом поділилася у своєму Telegram-каналі головний редактор RT Маргарита Симоньян, про що у своєму твіті повідомила група Bellingcat. Замість того, щоб вибачитися за цей кричущий прояв расизму, телеканал RT пішов ва-банк і накинувся на групу експертів із розслідувань на базі відкритих джерел Bellingcat з неправдивими звинуваченнями в «розпалюванні протестів» у США.

Хоча багато що залежить від того, як розвиватиметься ситуація «на місцях» у США, ми з великою часткою ймовірності можемо чекати підвищеної уваги прокремлівських ЗМІ до цих подій і продовження спроб використати їх у своїх цілях, наприклад, у рамках тривалої кампанії з впливу на майбутні вибори в США, в перебігу якої особливо важливою мішенню стає громада афроамериканського населення.

Тим часом, у присвяченому соціальним мережам звіті аналітичної компанії Graphika відзначається, що Росія, Китай і Іран використовують фінансовані ними ЗМІ для поширення власних, вигідних їм наративів про США.

 

Завіряння у невинності

Прокремлівські ЗМІ також зосередилися цього тижня на іншому виді «протесту» ─ на протесті проти звинувачень у тому, що Росія будь-яким чином відповідальна за кібератаку на Бундестаг у 2015 році або за катастрофу рейсу MH17.

У відповідь на заяву канцлера Ангели Меркель про те, що у неї є «вагомі докази», що підтверджують відповідальність Росії за кібератаку на німецький парламент, прокремлівські ЗМІ зайняли оборонну позицію, заявивши, що звинувачення не мають жодних підстав, так само як і у випадку із звинуваченнями в отруєнні Скрипаля (хоча в цьому разі провина Москви була доведена британським урядом). Як можливі альтернативні пояснення цих «необґрунтованих звинувачень» прокремлівські ЗМІ заявляють про те, що розрахунок Німеччини ґрунтується або на бажанні завершити будівництво «Північного потоку 2», або як привід відмовитися від участі в російському параді Перемоги. (Що-небудь та спрацює, так?)

Прокремлівські ЗМІ також виявилися приголомшеними несподіваними коментарями Ігоря Гіркіна, одного з чотирьох обвинувачених у катастрофі рейсу MH17 на сході України, який повідомив, що відчував «непряму відповідальність» за цю трагедію. 25 травня прокуратура Нідерландів підтвердила новинному агентству ТАСС, що вони можуть залучити заяви Гіркіна в ЗМІ до судової справи.

У відповідь на це прокремлівські дезінформаційні ЗМІ подвоїли зусилля у рамках своєї давньої кампанії із заплутування слідів і заперечення відповідальності Росії щодо катастрофи рейсу MH17: «справжнього» розслідування авіакатастрофи нібито не було, суд не має жодних речових доказів, і, звичайно ж, будь-які нападки на Росію безпідставні.

Приємно усвідомлювати, що в цей нестабільний час деякі речі все ж не змінюються. Прогляньте наведені нижче приклади дезінформації, зареєстровані цього тижня, і ви знову побачите там давно знайомі зразки прокремлівської дезінформації, такі як теорії змови про коронавірус, злісних мільярдерів, що нібито контролюють ЄС, і Рокфеллерів.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

 МАЛЬТУЗІАНСЬКЕ «СОЛОМ’ЯНЕ ОПУДАЛО»

Деякі прокремлівські дезінформаційні ЗМІ припускають, що ідея ─ «нехай бідні помирають» ─ є головним планом тіньових правителів. Детальніше

 

ЦИФРА ТИЖНЯ: 23,2%

За повідомленнями російських ЗМІ, майже чверть росіян (23,2%) вважають пандемію COVID-19 вигадкою «зацікавлених осіб». Ще 9% росіян вважають, що небезпека пандемії перебільшена. Детальніше

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше