Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 8 лютого 2021 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 8 лютого 2021 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей  можна ознайомитися тут.

8 лютого2021 року

 

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

«НАВАЛЬНЯТА І МАМЧИНІ РЕВОЛЮЦІОНЕРИ»

Кремль применшує протести

Імовірно, нікого не здивує, що Олексій Навальний і протести проти його утримання під вартою цього тижня перебувають у центрі прокремлівської дезінформації. Приблизно третина випадків, зібраних цього тижня, присвячена лідерові опозиції і протестам.

Вимальовується дуже чітка картина, адже у прокремлівської дезінформаційної екосистеми є дві місії: применшити протести і очорнити Навального.

Перша місія, применшення протестів, проводиться на всіх доступних платформах. Важливо описати протести як провальні з вкрай малою кількістю учасників. Відбувається щось на кшталт аукціону навпаки, на якому різні російські владні структури намагаються назвати менше число. На цей момент «переможцем» у цьому змаганні є департамент регіональної безпеки Москви, який заявив про те, що в демонстраціях 31 січня брали участь 300 осіб. Проте за інформацією з відкритих джерел правоохоронних органів Москви, зібраної НВО «ОВД-Інфо», встановлено, що було затримано майже 2 000 осіб. Ось і порахуйте…

«Маленькі і незрілі»

Але зменшити кількість протестувальників недостатньо, треба ще і принизити учасників протестів. Націоналістські ЗМІ такі як «Царьград» використовують термін «навальнята» для того, щоб звести протестуючих до образу «школоти». Термін «мамчині революціонери» з’явився у серпні минулого року в описах протестів у Білорусі, тепер його застосовують до протестів, що проходять по всій країні в Росії.

«Царьград» пише з ледь приховуваною зловтіхою:

Після затримання «зірки TikTok» – молодик із компанією 23 січня знівечив машину ФСБ з номерами серії АМР – «мамчині революціонери» почали скаржитися в Мережі: «Якщо чесно, стало страшно…»

Зображення протестного руху як «школоти» слугує двом цілям. По-перше, створенню образу опозиції як чогось незрілого. По-друге, створюється враження, що ця «школота» – усього лише пішаки, гарматне м’ясо в інформаційній війні, діти, які нічого не підозрюють, яких використовують цинічні ляльководи: Захід, США, ліберали, неоліберали, іноземна розвідка, Китай або особисто Навальний. Не важливо, хто смикає за ниточки, важливо створити образ протестів як таких, що не мають справжньої підтримки населення.

«Зрадник і маріонетка»

Виконання другої місії, очорнення Навального, коливається від спроб його демонізації до введення альтернативного наративу, де він описується як «маріонетка». Канал RT, що є у власності держави, вірнопіддано продемонстрував 1 лютого відео зовнішнього спостереження, нібито зняте російською таємною поліцією, ФСБ, яке нібито демонструє зустріч, що нібито відбулася вісім років тому, сподвижника Навального з нібито британським шпигуном! Схоже, RT намагається догодити Кремлю після допущеного на цьому тижні промаху, випускаючи в ефір старе відео ФСБ, з якого можна зробити висновок, що Східна Україна анексована.

«South Front», велике англомовне російське ЗМІ прокремлівської дезінформаційної екосистеми, пережовує основні тези RT: Навальний – шпигун (нібито) і засуджений злочинець, якому лише завдяки гуманній правовій системі Росії вдалося уникнути ув’язнення:

Росія, мабуть, є однією з найвільніших і терпиміших держав світу, і Навальному досі не висунули звинувачення в держзраді.

Навального регулярно описують як «Щуролова-махінатора», який заманив дітей приєднатися до протестів. Той факт, що міжнародні дипломати виконують свою роботу, спостерігаючи за судовими слуханнями, подається як «доказ» відданості Навального іноземній владі. Звернення посольства США до американського співтовариства в Москві щодо демонстрацій – англійською – було сприйнято як «доказ» втручання посольства в протести.

Іншим елементом, який часто повторюється, є заява, що протести, які проходять по всій країні, незаконні. Ми відзначили такі заяви тут, тут і тут. Це не правда. Згідно зі статтею 31 Конституції Російської Федерації громадяни мають право збиратися для публічного вираження думки.

Пандемія COVID-19 є ще однією темою дезінформації, що часто зустрічалася цього тижня в значній кількості випадків, у яких спостерігається відродження тропа «рукотворного вірусу». Прокремлівське ЗМІ у Вірменії змахнуло пил зі старої історії про «мальтузіанський» план щодо скорочення населення планети. Ця заява зв’язує теперішні дезінформаційні зусилля з першим випадком дезінформації про коронавірус, внесеного у базу даних EUvsDisinfo 22 січня 2020 року, відзначеного в «Супутнику Білорусь». Заява про штучне походження вірусу SARS-CoV-2 було в прокремлівській екосистемі в стані сплячки з літа 2020 року. EUvsDisinfo простежить за розвитком цього наративу.

Дивні випадки, відзначені цього тижня:

Культурні марксисти провели ідеологічну обробку Заходу;

Прем’єр-міністр Нідерландів брав участь у катастрофі MH17;

Американський дипломат став причиною 13 000 смертей в Україні.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

БОРОТЬБА ЗА ПЛЕЧІ – ЯКУ ВАКЦИНУ КОЛОТИ?

З точки зору Кремля вакцина «Супутник V» перетворилася на ідеологічну зброю, яка застосовується з таким запалом, що ситуація стала подібна до холодної війні на словах. Детальніше

1 871 ІЗ 300

РБК повідомляє про заплутану математику, до якої вдалася російська влада у відчайдушній спробі применшити розмах протестів проти затримання Олексія Навального, що прокотилися всією країною. Детальніше

КРЕМЛЬ ВІДВЕРТАЄТЬСЯ ВІД ВЛАСНОГО ПРОПАГАНДИСТСЬКОГО РУПОРА

Зброя інформаційної війни виходить з-під контролю. Детальніше

 

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше