Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 9 березня 2019 року

13.03.2019

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей можна ознайомитися тут.

9 березня 2019

*ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

Річниця отруєння Скрипалів: теорії змови і заперечення правди

Декілька тижнів тому іспаномовні прокремлівські ЗМІ заявили, що американські військові ймовірно привласнили 40 тонн сирійського золота, вкраденого ІДІЛ. Тепер італійськомовні прокремлівські ЗМІ стверджують, що США насправді вилучили близько 50 тонн викраденого золота. Історія була взята у SANA – офіційного органу уряду Асада, який регулярно просуває теорію змови про те, що США співпрацюють із джихадистами. Такими темпами скоро SANA стверджуватиме, що сирійського золота, вилученого США, було понад сто тонн. Однак із вертольотами, що перевозять його тоннами, межа – тільки небо, чи не так?

Продовжуючи тему фінансів: прокремлівські ЗМІ знову намагаються очорнити ЄС, цього разу акцентуючи на проблемах із євро. Агенція «Sputnik» стверджує, що через євро італійці тепер є найбіднішими громадянами ЄС, а Італія – найбіднішим членом Союзу. Цей наратив легко спростувати за допомогою швидкого пошуку в Google, де можна переконатися, що Італія фактично посідає 15-те місце за рівнем ВВП на душу населення серед 28 країн ЄС.

Річниця «справи Скрипалів»

Цього тижня виповнюється рік, відколи двоє агентів ГРУ вирушили до англійського міста Солсбері і, вдаючи із себе розгублених туристів, які приїхали помилуватися Солсберійським собором із 123-метровим шпилем, змастили ручку вхідних дверей колишнього шпигуна Сергія Скрипаля смертоносною нервово-паралітичною речовиною військового призначення в невдалій спробі смертельно отруїти його. У результаті після «невдалої» операції Скрипалю і його доньці Юлії вдалося вижити, а публічні наслідки поставили Кремль і російські спецслужби в принизливе становище.

Звичайно, як тільки з’явилися перші новинні повідомлення про напад, прокремлівська дезінформація кинулася врятувати ситуацію, масово створюючи усілякі спростування, маніпулюючи фактами і поширивши неймовірні теорії змов, які мали приховати участь Росії в отруєнні, поставити під сумнів результати розслідування британської сторони і знайти «цапа-відбувайла», щоби звинуватити у нападі. Далі наведено ретроспективу еволюції матеріалів прокремлівських ЗМІ, що прикривають справу Скрипаля брехнею упродовж останнього року.

  1. Це – русофобське «полювання на відьом»
    Не відходячи від традиції значної частини прокремлівських дезінформаційних кампаній, у більшості наративів про справу Скрипаля Росія змальовується як жертва необгрунтованих переслідувань, русофобії, антиросійських провокацій і змов. Згідно з повідомленнями прокремлівських ЗМІ справа Скрипаля є звичайним виправданням для збільшення бюджету НАТО або розпалювання антиросійської істерії на Заході з метою закласти основу для нової холодної війни. У результаті таких спотворень і затушовування фактів тільки 3% росіян вважають, що Кремль якимось чином пов’язаний зі спробою вбивства.
  2. Це скоїла Велика Британія
    Часом прокремлівська дезінформація залишає бажати кращого стосовно своєї оригінальності. Оскільки напад на Скрипаля стався у Великій Британії, припустити, що операція була провокацією британців, було занадто очевидним вибором. Велика Британія нібито мала щонайширший спектр мотивів для такого нападу: ініціювати бойкот Чемпіонату світу з футболу 2018 року, вплинути на російські вибори або відволікти увагу від «Брекситу» (і від британської проблеми «масової педофілії»). Швидше за все, отруєння було ідеєю Терези Мей, виконаною британськими спецслужбами на її прохання. Як альтернативу було запропоновано версію про те, що інцидент був нещасним випадком, результатом помилки системи внутрішнього контролю лабораторії Портон-Даун.
  3. Це був хтось інший
    Навіть якщо Велика Британія і не стоїть за цим нападом, є багато інших потенційних винуватців, та, звичайно ж, Росія не входить до їх переліку. В цьому випадку прокремлівські ЗМІ проявили творчий підхід: список підозрюваних варіюється від Грузії, України, Чехії, Словаччини, Швеції і США до терористів і свекрухи Юлії Скрипаль.
  4. Немає жодних доказів того, що це зробила Росія
    Виконуючи свої обов’язки щодо відкидання звинувачень від російської влади і встановлення їх «невинуватості», прокремлівські ЗМІ регулярно наполягають на тому, що у справі Скрипаля відсутні докази, що вказували б на Кремль. Очевидно, британське розслідування нападу не дало ніяких доказів причетності Росії: агенти ГРУ, визначені як потенційні вбивці, були просто «туристами», які відвідували Солсбері дорогою з Лондона (двічі за два дні!), щоб побачити всесвітньо «відомий собор». І взагалі – ні Радянський Союз, ні пострадянська Росія ніколи нікого не вбивали.
  5. Це був не «Новачок»
    Інший набір наративів стосується використання в Солсбері речовини «Новачок». Прокремлівські ЗМІ не лише стверджували, що хімічна зброя не використовувалася під час нападу на Скрипаля, а й заперечували саме існування «Новачка», а якщо така речовина вже й існує, то її було виготовлено іншою країною, і вже точно не Росією! Швидше за все, Сергій Скрипаль просто переборщив із дозою або намагався покінчити життя самогубством.
  6. Скрипалів викрали або сховали
    Сергія і Юлію Скрипалів викрали або навмисно сховали, аби вони не могли розповісти правду щодо нападу. Британські спецслужби, які, швидше за все, стоять за цим, не дозволяють Скрипалям контактувати навіть зі своїми родичами.
  7. Скрипалі мертві
    За повідомленнями прокремлівських ЗМІ, після ймовірного викрадення Скрипалів убили і навіть піддали кремації. Лондон нібито прагнув приховати правду про їх смерть і для підтримки цієї брехні навіть підробив інтерв’ю з Юлією Скрипаль. Ця теорія змови, напевно, ще довго житиме в прокремлівських джерелах, оскільки навіть офіційні запевнення британського посла в тому, що сім’я Скрипалів знаходиться у безпеці, не змогли зупинити поширення цього наративу.

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

І сміх, і гріх

На веб-сайті «Царьград ТВ» пропонують знайомство з «одруженими леді». Докладніше

Отруєння Скрипалів: сарказм для приховування правди

Кремлівська кампанія має на меті створити враження, що Велика Британія не упевнена у своїх доказах проти Росії. Докладніше

Цифра тижня: 138

Інститут політичних наук у Королівському коледжі Лондона виявив, що упродовж чотирьох тижнів після отруєння в Солсбері RT і Sputnik розповсюдили 138 окремих і суперечливих наративів, опублікувавши 735 статей. Докладніше

*І НАСАМКІНЕЦЬ*

Професор МДУ жартує про проведення «Скрипальських читань»
Коли справа доходить до вбивства в Солсбері, навряд чи є межа тому, наскільки далеко зайде пропаганда у спробах перетворити усе це на жарт. Докладніше