Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 9 жовтня 2020 року - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ від 9 жовтня 2020 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий огляд дезінформації, в якому містяться приклади прокремлівської пропаганди, поширеної у європейських країнах. З повним текстом огляду дезінформації з аналізом окремих статей  можна ознайомитися тут.

 9 жовтня 2020 року

 *ТРЕНДИ ТИЖНЯ*

 ПРИМАРИ КРЕМЛІВСЬКОГО МИНУЛОГО

3 жовтня Німеччина відсвяткувала 30-у річницю возз’єднання ̶ ключової події в історії Європи. Кремль надіслав вітальний лист лідерам Німеччини, але підконтрольні російському уряду ЗМІ не розділяють цих теплих почуттів. Як заявив Дмитро Кисельов, який перебуває під санкціями ЄС, Західна Німеччина приєднала Східну як колонію. Про «історичну помилку» і «зраду народу НДР» тужив інший відомий телеперсонаж прокремлівських ЗМІ Володимир Соловйов, який потім з жорсткими закидами накинувся на колишніх керівників СРСР за «принизливе, мерзенне і бридке» виведення радянських військ з Німеччини.

Відверте почуття гіркоти і неприйняття подій минулого  ̶  ключовий елемент прокремлівських міфів. Він формує відображення як історичних, так і теперішніх подій в лояльних Кремлю ЗМІ: Західний світ нібито завжди поводився вороже, віроломно і русофобськи; а прагнення народів до політичних свобод і демократичних змін  ̶  насправді зловісна змова.

Цього тижня прокремлівські ЗМІ також висвітлювали протести у Білорусі як скоординовану атаку глобалістів на Росію. А що якщо це все Україна намагається запустити маховик переворотів у Білорусі і Росії за вказівками RAND? Та ні, це напевне  Польща, що не відмовилася від «імперських» амбіцій, будує трамплін для протестів на кордонах Росії, при цьому відмовляючись визнавати «звільнення» Червоною армією в 1939 році.

А тут ще і об’єднана Німеччина, що нібито має намір стримувати Росію і що відмовляє російському консулові в доступі до Олексія Навального. Навальний, який піариться на своєму отруєнні, від якого сам мало не загинув… Список історичних і поточних причин для печалі нескінченний, і прокремлівські ЗМІ доповнюють його кожного тижня.

 

Зв’язок із Киргизстаном

Цього тижня народ Киргизстану вийшов на вулиці і увірвався у будівлю парламенту, вимагаючи відмінити результати недавніх парламентських виборів як сфальсифіковані. Підконтрольне білоруському уряду телебачення вхопилося за цю можливість і оголосило, що протести і у Бішкеку, і в Мінську «зрежисирували» за методичками кольорових революцій. Держтелебачення Білорусі не збентежив той факт, що ці твердження нічим не підкріплені.

Білоруській аудиторії показали грубо зняте відео, узяте звідкись з глибин Інтернету, на якому нібито зафіксована зустріч між главою опозиційної партії Киргизстану і дипломатом з ЄС. Зняте потайки відео не супроводжується звуком, але анонімні користувачі мережі люб’язно надали субтитри, що «зривають завісу» з намірів ЄС фінансувати протести в Киргизстані!

Це відео містить такі ж неспростовні «докази», як і опублікований раніше білоруською владою аудіозапис розмови «Майка і Ніка» ̶ нібито офіцерів польських і німецьких спецслужб, які обговорюють подробиці отруєння Навального.

Починається другий місяць протестів у Білорусі, а маніпулятори з підконтрольних білоруському уряду ЗМІ стають усе злобнішими. І все винахідливішими.

 

Нагірний Карабах

Ескалація насильства в Нагірному Карабасі дала прокремлівським ЗМІ чергову можливість виплеснути порцію злості, засновану на історичних і сучасних протиріччях. Цього тижня вони заявили, що бої, які поновилися в регіоні,  ̶  це «таємна операція Заходу», так само як в Угорщині в 1956 році (коли насправді в країну вторглися саме радянські війська). Якщо вірити «Супутнику», навіть свою незалежність Вірменія і Азербайджан отримали «випадково», тоді як історично вони нібито ще є частиною Росії.

Свою порцію звинувачень отримала і вічна мішень прокремлівської дезінформації Україна: Київ поставлятиме Азербайджану зброю під виглядом гуманітарної допомоги, а також відправить до Нагірного Карабаху навчених на Донбасі праворадикалів  ̶  ось про що нам без всяких доказів повідомили джерела дезінформації. Також прозвучали припущення про те, що бої в Нагірному Карабасі значно підвищують вірогідність відновлення сутичок на Донбасі, оскільки «американські господарі» примушують Київ йти в наступ.

Неприязнь до України  ̶  це хліб для прокремлівських ЗМІ, через що по всьому світі постійно з’являються «українські радикали»: в США, в Гонконзі, у Білорусі, а тепер і в Нагірному Карабасі.

 

Незручні питання журналістів

Вільні і незалежні ЗМІ, що ведуть боротьбу з примарами минулого і міфами сьогодення,  ̶ серйозне джерело занепокоєння для прокремлівських медіа. ЗМІ, що спеціалізуються на дезінформації, нещодавно перейшли в наступ, спотворивши повідомлення «Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода» про російського активіста Володимира Кара-Мурзе і атакували Твіттер за правдиву інформацію про облікові записи, що належать пов’язаним з російською владою ЗМІ.

Але що робити, якщо дезінформації недостатньо, щоб прикрити виявлені чесними журналістами виразки?

Цей тиждень чотирнадцять років тому був затьмарений вбивством журналістки Нової газети Ганни Політковскої  ̶  її застрелили в ліфті її будинку в Москві. Організаторів вбивства так і не знайшли.

 

*СВІЖА АНАЛІТИКА*

БІЛЬШЕ ДОКАЗІВ: ДЕЗІНФОРМАЦІЯ ДІЄ!

Дезінформація працює, а прокремлівська дезінформація часто виявляється здатною впливати на думки людей. Детальніше

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше