Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ за період із 14 по 18 липня 2016 року



Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий дайджест дезінформації, поширеної прокремлівськими ЗМІ і незалежними російськими медіа. В матеріалі також представлено основні тенденції в російських соцмережах.



Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.



Відео: Як приготувати новинну “качку”?
– Річниця: “Розіпнутому хлопчикові” виповнюється два роки
– Аналіз: Що вселяє росіянам почуття гордості за Росію?
– Аналіз: Як “Sputnik” висвітлював саміт НАТО
– Курйоз: США винні у футбольних невдачах Росії!







Як приготувати новинну “качку”?



Робоча група з стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків (East StratСom Task Force) підготувала анімаційний відеоролик, який представляє три прийоми, які найчастіше використовуються прокремлівськими ЗМІ, що спеціалізуються на дезінформації. Щоб зацікавити широку аудиторію, робоча група розробила концепцію “рецептів дезінформації”, яка підкріплює тезу про те, що дезінформація свідомо готується, або “стряпается”, прокремлівськими ЗМІ. Для перегляду відео натисніть на картинку вище (версія в “Youtube”) або зайдіть на наш аккаунт у “Твіттері“. Відео також можна переглянути на нашій сторінці в “Фейсбуці” і поділитися.



Річниця: “Розіпнутому хлопчикові” виповнюється два роки



Минулого тижня виповнилося два роки з моменту показу гучного сфабрикованого сюжету про конфлікт на Донбасі, відомого як історія про “розіпнутого хлопчика”. 12 липня 2014 року державний “Перший канал” показав інтерв’ю з такою собі Галиною Пишняк. Зображуючи з себе очевидця, вона розповіла нелюдську історію про те, як у місті Слов’янську українські націоналісти розіп’яли трирічного хлопчика на очах у його матері. Після цього непритомну матір прив’язали до танка і тягнулипо площі.







Цей сюжет став однією з вершин кампанії, яка проводилася під керівництвом Кремля і була спрямована на розпалювання ненависті до українців. Журналісти “Нової газети” спростували цю історію протягом доби. Докази, що спростовували історію “Першого каналу”, з’явилися і в інших ЗМІ, у тому числі й на українському порталі “Stopfake”. На жаль, жодна з цих публікацій, які доводили, що сюжет “Першого каналу” було сфабриковано, не змогла б привернути уваги такої масової аудиторії, як у телевізійного каналу, який дивляться приблизно 250 млн глядачів у всьому світі.




“Я працював у радянських газетах при чотирьох главах СРСР – від Леоніда Брежнєва до Михайла Горбачова, – але ніколи раніше влада не брехала так нахабно і безсоромно. Вони дійсно скотилися на найнижчий рівень”, – написав кілька днів по тому в газеті “The Moscow Times” журналіст Андрій Мальгин.



<31717,10>





Що вселяє росіянам почуття гордості за Росію?



Визнана на міжнародному рівні російська організація, яка проводить соціологічні і маркетингові дослідження, “Левада-центр” нещодавно оприлюднила відповіді на вказане у заголовку питання. Результати активно обговорювалися в соціальних мережах.



Дивлячись на подану вище ілюстрацію, важко не помітити взаємозв’язок між об’єктами національної гордості росіян і наративами, поширюваними ведучими державними ЗМІ, в яких Росія представлена як велика і важлива країна із сильними збройними силами, яка має вагоме положення на міжнародній арені, величезний запас природних ресурсів і пишається, передусім, своєю великою історією.



Проте є і зворотна сторона медалі. Лідер опозиції Олексій Навальний відреагував на результати опитування у своєму блозі, поставивши питання: чи є хоч щось, що можна вважати досягненням сучасної Росії?




“Практично все, чим можна пишатися, зроблено не нами і залежить не від нас. Історія,природні багатства та розміри країни, – пише Навальний і продовжує – Те, що ми повинні були зробити предметами гордості і цілком могли, маючи в розпорядженні трильйони нафтодоларів, що падають з неба, стало скоріше предметом сорому”.



На завершення Навальний наводить популярний в Росії анекдот:



– Які основні досягнення за 17 років Путіна при владі?
– Він переміг Гітлера, приєднав Сибір, запустив у космос Гагаріна, навчив балету Плисецьку і підказав перші рими Пушкіну.



Цього ж тижня “Левада-центр” опинився під ударом, коли російський проурядовий рух “Антимайдан” попросив перевірити діяльність дослідницького центру на дотримання драконівського закону про іноземних агентів через багаторічну співпрацю центру з Вісконсинським університетом.




<31717,11>




Висвітлення “Супутником” саміту НАТО



У минулому випуску “Дайджеста дезінформації” ми писали, що позиція, яку агентство “Sputnik” вибрало напередодні саміту НАТО у Варшаві, полягала в тому, що заяви Заходу про порушення Москвою територіальної цілісності України є, по суті, приводом для посилення військової присутності НАТО в Східній Європі. Після закінчення саміту ця позиція переросла в основний наратив про те, що НАТО – агресивна організація, створена зовсім не з метою підтримки миру і стабільності.



У статті під заголовком “Подвійні стандарти НАТО : чому зустріч у Варшаві стала “самітом брехні”” “Sputnik” цитує колишнього главу СРСР Михайла Горбачова, який сказав, що “риторика варшавського саміту практично говорить про те, що Альянс оголошує війну Росії [.]. Вони говорять про оборону, але насправді вони готуються до наступу”. Горбачов і раніше робив жорсткі заяви на адресу НАТО.



Серед інших заголовків агентства “Sputnik” були такі: “НАТО бореться з вигаданими загрозами натомість того, щоб вирішувати реальні проблеми”, “У Росії є “всі підстави” визнати, що нарощування сил НАТО спрямоване проти неї” і “Москва чекає пояснень з приводу зміцнення НАТО на зустрічі Росія – НАТО”




<31717,12>



США винні у футбольних невдачах Росії!



Одним із улюблених прийомів прокремлівських ЗМІ стало звинувачення США в усіх бідах Росії (як реальних, так і вигаданих). І, здається, застосовувати цей прийом можна до безкінечності.



Ігор Коротченко – військовий експерт, головний редактор журналу “Національна оборона” відомий своєю войовничою позицією, він також частий гість телевізійних ток-шоу на “Першому каналі” і телеканалі “Россия 24”. Минулого тижня він узяв участь у шоу Володимира Соловйова, але навіть цьому скандально відомому пропагандистові довелося заспокоювати Коротченка: “Обама хоч не винуватий у провалі російської збірної з футболу”? Відповідь була очевидна: “Винуватий не Обама, а винні ті умови, які були створені завдяки США”! Перегляньте уривок із передачі з цією заявою, “натиснувши ” на зображення вище.



«Вподобайте» нас на “Фейсбуці”! Нова сторінка “EU vs Disinformation” (ЄС проти дезінформації) містить смішні факти, цікаві тексти і захоплюючі відео, які розкривають способи маніпуляції та дезінформації, що використовуються в прокремлівських ЗМІ. Як і аккаунт в “Твіттері” (@EUvsDisinfo ), зміст сторінки в “Фейсбуці” буде англійською і російською мовами. Посилання на сторінку: https://www.facebook.com/EUvsDisinfo/

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше