Огляд дезінформації пропагандистських ЗМІ за період із 7 по 11 липня 2016 року

Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків European External Action Service – EEAS підготувала щотижневий дайджест дезінформації, поширеної прокремлівськими ЗМІ і незалежними російськими медіа. В матеріалі також представлено основні тенденції в російських соцмережах.

Завантажити огляд дезінформації можна за посиланням.

Державне телебачення небезпечне для здоров’я

Кореспондент “Нової газети” Ганна Бессарабова провела ризикований експеримент: вона два дні без перестанку дивилася російське державне телебачення. “Насторожила […] замітка […] про те, що рік тому […] викладач вишу убив власну матір – велику прихильницю якоїсь передачі. Ну, в нас до такого не дійде”, – пише автор.

Медіа-психологи тестували Бессарабову до початку експерименту і після нього. Два вихідні вона записувала, як змінювалися її відчуття, як включалася і виключалася її свідомість, як вона почала голосно лаятися з телевізором під час перегляду телепрограм.

“До початку експерименту усі показники були практично в нормі. […] Після “занурення” в телереальність сталися помітні зміни. Більше за все зазнало змін уявлення про справедливість світу […], різко […] знизилася віра в добро й красу світу, відчуття стихійності і випадковості подій перевищило норму”, – говорить один із психологів, які проводили тестування Бессарабової. Подібні зміни “характерні для травматичної картини світу”. Віра в добро людей та впевненість у своїй здатності керувати власним життям також знизилися. Інший експерт зазначив: “Медіа-середовище розглядається як чинник загрози психологічній безпеці особистості”. Читати статтю повністю. (Ілюстрація: “Нова газета»).

Уп’ятнадцяте

Телеканал “RT”, раніше відомий як “Russia Today”, отримав попередження від британського медіа-регулятора “OfCom”. Цього разу – за відсутність безсторонності в репортажах про Туреччину.

“Поряд з іншими необґрунтованими звинуваченнями в програмі було сказано, що Туреччина підтримує “Ісламську державу” і здійснює “найкривавіший в історії курдів геноцид””, – пише газета “The Guardian”. Хоча у двох програмах, що виходили в березні, було багато необґрунтованих звинувачень уряду Туреччини, в них лише один раз прозвучав коментар, що відображав точку зору турецької влади. На думку “OfCom”, телеканал “не зміг зберегти належну безсторонність у цих питаннях в серії програм, які розглядалися як єдине ціле».

Британський медіа-регулятор уже вп’ятнадцате виносить попередження каналу “RT”. Підтримуваний Кремлем телеканал критикують не лише британська влада, але й експертне співтовариство. Бен Німмо, старший науковий співробітник Інституту державного управління в Лондоні, що спеціалізується на аналізі інформаційних і гібридних воєн, продемонстрував певний час тому, що в матеріалах прокремлівських ЗМІ, таких, як “RT” або “Sputnik”, переважала позиція на підтримку Brexit. Читати доповідь “OfCom” повністю.

Короткий посібник із самоцензури в Інтернеті

Тривалий час вважалося, що Росія має високий ступінь свободи в Інтернеті, а політичний контроль зосереджений майже виключно на телебаченні. Зараз, напередодні наступного виборчого циклу, все виразнішою стає російська версія обмеження свободи висловлювання думки в мережі.

Автори доповіді, присвяченої огляду застосування антиекстремістського законодавства (опублікована аналітичним центром “Сова” і згадувалася в минулому випуску “Огляду дезінформації“), роблять два важливі висновки стосовно нової реальності: як юридичні рамки для боротьби зі свободою слова в інтернеті використовуються здебільшого статті закону, що забороняють “заклики до екстремізму” і “екстремізм”; кількість вироків росте (138 випадків у 2014 році порівняно зі 194 у 2015 році і трьома звинувачувальними вироками у 2007 році).

5 липня незалежний портал “Meduza” закцентував увагу на тому, що російські суди не роблять відмінності між перепостом і написанням поста; у низці випадків громадян засуджували просто за те, що натиснули кнопку “поділитися”. Головний редактор правозахисного проекту “Медіа-зона” Сергій Смирнов пояснює це прикрою “радянською” традицією, тобто практикою, коли влада “просто відпрацьовує ці випадки, щоб набрати справ для статистики”. Андрій Солдатов, головний редактор сайту Agentura.ru, дивиться на це як один із елементів тенденції : “Російська влада, на відміну від традиційних тоталітарних систем, зосереджена не на тому, щоб блокувати доступ до інформації, а щоб пригнічувати вільну дискусію, […] максимально залякати людей, аби вони не брали участі в обговореннях важливих політичних тем».

По-друге, “Meduza” приходить до висновку, що минулого року майже всі судові справи були пов’язані з найбільшою російською соціальною мережею “ВКонтакте”. Це пояснюється тим, що в мережі “ВКонтакте” – російські власники, вважає Саркис Дарбинян, голова юридичної служби громадської організації “Роскомсвобода”. “Тобто правоохоронним органам нескладно отримати будь-яку інформацію про користувача, який їх цікавить. “ВКонтакте” беззаперечно виконує […] так званий закон про блогерів. Він зобов’язує адміністрацію соціальної мережі збирати і зберігати усі логі, всі реєстраційні дані користувачів упродовж шести місяців. І якщо “Фейсбук” і “Твіттер” не поспішають ділитися цією інформацією, “ВКонтакте” передає її владі на першу вимогу. А без цих даних неможливо зшити кримінальні справи і довести винуватість у кримінальному судочинстві.

Незабаром саміт НАТО

Напередодні саміту НАТО у Варшаві 8 – 9 липня агентство “Sputnik” приділяє цій події належну увагу: “Sputnik” доводить свою позицію з питань європейської безпеки, цитуючи висловлювання німецьких депутатів від лівої партії, які підтримують точку зору Віллі Брандта про “колективну систему безпеки, включаючи Росію”. У статті знову повторюються висловлювання депутата Сари Вагенкнехт про “необхідність зосередити увагу на послабленні напруги, пошуку мирних рішень конфліктів шляхом переговорів і обговорення, виступити проти сьогоднішньої західної політики тиску на Росію, санкцій і виключення країни з “Групи восьми”».

“Sputnik” також пише про можливе засідання Ради Росія – НАТО, яке має відбутися незадовго після завершення саміту НАТО. За словами заступника міністра закордонних справ РФ Мешкова, “центральним питанням на цій зустрічі будуть рішення Варшавського саміту щодо посилення східних флангів НАТО і їх наслідки для усіх аспектів європейської безпеки”.

Також ясно сформульовано основну тезу російської делегації Парламентській асамблеї ОБСЄ: “На зустрічах Росія – НАТО Росія повинна розглядатися як рівноправний партнер діалогу; інакше зустрічі не мають сенсу».

Для повноти “Sputnik” зазначає, що “з 2014 року НАТО нарощує свою військову присутність у Східній Європі, використовуючи як привід втручання Росії, що нібито мало місце, у внутрішні справи України”.

Курйоз: Hysterikus propagandikus mozkoebikus

Творці популярного мультсеріалу “Масяня” не могли залишитися осторонь теми, як дезінформація впливає на психологічне здоров’я. У цьому епізоді Хрюндель, один із постійних персонажів мультфільму, повертається додому, де його чекає незвичайний прийом: Масяня сипле лайками, вважає, що всі хочуть її убити, кричить “пиндосы”. Хрюндель веде подругу до лікаря, де на неї надівають гамівну сорочку. Лікар ставить діагноз “hysterikuspropagandikus mozkoebikus” і додає, що останнім часом таке трапляється нерідко. Дивіться цю серію, яка набрала вже більше як 1,6 млн. переглядів.

«Вподобайте» нас на “Фейсбуці”! Нова сторінка “EU vs Disinformation” (ЄС проти дезінформації) містить смішні факти, цікаві тексти і захоплюючі відео, які розкривають способи маніпуляції та дезінформації, що використовуються в прокремлівських ЗМІ. Як і аккаунт в “Твіттері” (@EUvsDisinfo ), зміст сторінки в “Фейсбуці” буде англійською і російською мовами. Посилання на сторінку: https://www.facebook.com/EUvsDisinfo/

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше