Олександр Бурмагін: Зміни до виборчого законодавства є невід’ємною частиною медійної реформи
Обговорення змін до виборчого законодавства в частині інформаційного забезпечення виборчих кампаній і проведення передвиборної агітації відбулося 20 лютого в рамках круглого столу, організованого Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. Його учасниками стали народні депутати, представники органів влади і громадянського суспільства, які працювали над відповідним проєктом закону. Національну раду на заході представляв член регуляторного органу Олександр Бурмагін.
Попри те, що Виборчий кодекс був затверджений 2019 року, норми, які регламентують процес інформаційного забезпечення виборів, не оновлювалися із 2010-го. Вони зовсім не враховують сучасного технологічного розвитку, приміром не містять жодної згадки про інтернет і медіапослуги, які стали доступними з його поширенням у житті людей і суспільств. Крім того, багаторічні спостереження за виборами як Національною радою, так і різними міжнародними моніторинговими місіями сформували низку проблемних питань, які потребують вирішення. Це, наприклад, замовчування певних кандидатів, позитивне чи негативне зображення кандидатів залежно від позиції власників, засилля прихованої реклами, яка не визнана законом, неспроможність регуляторів швидко реагувати на порушення тощо.
Голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк
Реформа виборчого законодавства, зокрема в частині передвиборної агітації, на сьогодні є одним із євроінтеграційних векторів України, зауважила, відкриваючи зустріч, голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк. На цьому шляху чесні, прозорі, демократичні вибори є дуже важливими для нашої країни. «Саме від дотримання найвищих демократичних стандартів під час передвиборної кампанії будь-якого рівня буде залежати і якість політики в нашій країні», – сказала вона.
Зміни до Виборчого кодексу і Закону «Про всеукраїнський референдум» були передбачені у прикінцевих положеннях ухваленого наприкінці 2022 року Закону України «Про медіа». Однак у процесі голосування з нього були вилучені норми, які стосуються законодавчих нововведень щодо проведення передвиборної агітації та інформаційного забезпечення виборів. Тож наразі підготовлено окремий законопроєкт № 8310 «Про внесення змін до Виборчого кодексу України щодо вдосконалення регулювання інформаційного забезпечення виборів та здійснення передвиборної агітації», що має виправити цю ситуацію. Над цим законопроєктом працювала та сама робоча група, що і над Законом «Про медіа» із широким залученням медіаекспертів, правників, представників медіагалузі, регуляторів, народних депутатів.
Член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Олександр Бурмагін
Зміни, які пропонує законопроєкт № 8310 тісно пов’язані з нормами Закону «Про медіа», наголосив Олександр Бурмагін. Так, Закон «Про медіа» передбачає створення конвергентного регулятора, який працює зі всіма типами медіа, у тому числі і з онлайн-медіа. Він також передбачає, що за порушення виборчого законодавства і у сфері інформування, і у сфері агітації регулятор зможе застосовувати санкції. Натомість положення Виборчого кодексу залишилися на рівні 2010 року. Такі розбіжності є нелогічними і недоцільними.
Крім того, вимоги Європейського Союзу до України у зв’язку з набуттям статусу кандидата в ЄС стосуються необхідності зменшення впливу приватного інтересу в медійній сфері і створення й запровадження інституційно спроможного та ефективного медіарегулятора. «На нашу думку, не можна говорити про ефективного інституційно спроможного регулятора, коли регулювання виборчих процесів у сфері інформування і виборчої агітації випадає з його поля зору», – зауважив Олександр Бурмагін. – «До сих пір регулятор був позбавлений можливості застосовувати ті чи інші санкції за такі порушення і був у ролі більше спостерігача, аніж регулятора».
Саме тому законопроєкт № 8310 є невід’ємною частиною медійної реформи, адже медіа є основними гравцями як під час інформування, так і під час агітації.
Законопроєкт покликаний вдосконалити засади регулювання участі медіа в інформаційному забезпеченні виборів. Він розмежовує повноваження щодо контролю висвітлення перебігу виборчого процесу між Національною радою і виборчими комісіями. Покликаний уніфікувати і синхронізувати положення між Законом України «Про медіа», Законом «Про всеукраїнський референдум» і Виборчим кодексом.
«Неприйняття цього законопроєкту або зволікання з ним – якщо питання синхронізації не буде вирішено до початку виборчих кампаній – створить велику кількість колізій у практичному застосуванні і регулюванні інформаційного забезпечення та агітації», – сказав Олександр Бурмагін.
Заступник голови Центральної виборчої комісії Віталій Плукар
Національна рада, підкреслив він, усіляко підтримує рух і прийняття цього законопроєкту і просить сприяти його найшвидшому ухваленню. Представники Національної ради готові долучатися до дискусій, висловлювати свою позицію або бачення з погляду реальної практики, яку має регулятор в контексті моніторингу та спостереження за висвітленням виборчих кампаній і за іншими процесами під час виборів у медіа.
Під час зустрічі були представлені новели законопроєкту, напрацьовані з часу минулої зустрічі в процесі дискусій із різними зацікавленими сторонами. Свої висновки щодо законопроєкту озвучили, крім Національної ради, Центральна виборча комісія, Міжнародна фундація виборчих систем (IFES), Громадянська мережа ОПОРА. За словами старшої радниці IFES Аліси Шушковської, документ більшою мірою відповідає міжнародним стандартам. Сторони готові враховувати рекомендації і поправки до законопроєкту між першим і другим його читанням у Парламенті.
Керівниця відділу з політичних та правових питань, старша радниця Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) Аліса Шушковська
У заході взяли участь народні депутати Олександр Корнієнко, Микита Потураєв, Аліна Загоруйко, Сергій Власенко тощо, фахівці громадських організацій, що працюють у сфері виборчого права, Роман Любченко, Денис Ковриженко, Аліса Шушковська (IFES), Ольга Коцюруба, Павло Романюк («Громадянська мережа «ОПОРА»), Віта Володовська (ГО «Лабораторія цифрової безпеки») та інші.
Обговорення було організовано спільно з Центральною виборчою комісією, Всеукраїнською громадською організацією «Громадянська мережа «ОПОРА», Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) в Україні, Проєктом Ради Європи «Підтримка демократичних післявоєнних виборів в Україні».