14 травня в Одесі розпочала роботу конференція «Гендерна рівність у медіа та рекламі: регіональні аспекти та європейський досвід», ініційована парламентським підкомітетом з питань гендерної рівності та недискримінації спільно з проектом «Свобода медіа в Україні», що впроваджується в межах Спільної програми Ради Європи та Європейського Союзу «Партнерство заради належного врядування», та ГО «Ліга захисту прав жінок «Гармонія Рівних». Національну раду на заході представляє перша заступниця голови Ольга Герасим’юк.
З вітальними словами виступили Мортен Енберг, голова Офісу Ради Європи в Україні, Дмитро Золотухін, заступник Міністра інформаційної політики, Ірина Суслова, народна депутатка України, голова підкомітету з питань гендерної рівності і недискримінації Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, Катя Тіілікайнен, радниця з гендерних питань Офісу Ради Європи в Україні, Світлана Шаталова, заступниця голови Одеської обласної державної адміністрації і Ольга Герасим’юк.
Наголошувалося на важливості усвідомлення журналістами, всією медіа-індустрією відповідальності за поширення старих, міцно закорінених як у свідомості людей, так і більшості медіа, стереотипів щодо ролі чоловіків і жінок.
Європейські інституції створили ґрунтовну законодавчу базу, що регулює питання гендерної рівності і недискримінації. В Україні також ухвалено низку окремих законів і підзаконних актів із цих питань, нещодавно розпочала діяльність окрема структура – Офіс Урядового уповноваженого з питань гендерної політики. Однак лише законодавчими методами не можливо змінити сприйняття суспільством принципів гендерної рівності, які загальновизнані в демократичних державах. Суспільство треба навчати, залучаючи до цього якомога більше людей. Важлива роль з утвердження ідей гендерної рівності і недискримінації в усіх суспільних сферах країни належить до завдань медіа-грамотності, що започаткована в освітніх закладах, свою соціальну відповідальність повинні чітко усвідомлювати і ЗМІ.
Немає абсолютної рівності, але є рівність можливостей для чоловіків і жінок, і про це необхідно постійно говорити і на радіо, і з екранів телевізорів, і на шпальтах газет і часописів. Не лише загальнонаціональні ЗМІ мають відповідати європейським стандартам. В цю дискусію мають включатися й місцеві журналісти, адже їм швидше повірять, бо вони ближчі до людей, і від позиції місцевих ЗМІ багато в чому залежать настрої і формування поглядів значної аудиторії.
Національна рада активно долучилася до цієї, зокрема і просвітницької роботи. Завдяки спільним діям з іншими державними органами та профільними організаціями започатковано активну протидію проявам гендерної дискримінації і сексизму в рекламі, також напрацьовуються певні правила етичного кодексу мовників.
Мета цієї конференції – ознайомити місцевих і регіональних журналістів зі станом справ щодо дотримання гендерної рівності у вітчизняному медіа-просторі, адже дані досліджень, які проводилися в Україні, свідчать про критичну ситуацію, особливо якщо їх порівнювати з подібними дослідженнями, які проводяться в європейських країнах.
Під час виступів прозвучало, наприклад, що Одеса на останньому місці по гендерному балансу в медіа-просторі. І що лише єдиний «7 канал» має спеціальну програму – «Сильный пол». Тому під час цієї дискусії є про що говорити і про що думати.
Під час першої сесії учасники конференції обговорювали гендерну рівність у рекламі та медіа, було проаналізовано стандарти Ради Європи і національне законодавство. Друга сесія присвячувалася питанням взаємодії медіа, держави і громадянського суспільства задля протидії гендерним стереотипам та сексизму.
Згодом Ольга Герасим’юк модеруватиме для одеських журналістів воркшоп «Гендерна чутливість», під час якого йтиметься і про конкретні приклади недотримання медіа гендерного балансу, і випадки впливу Національної ради на телерадіоорганізації, які поширювали окремі сюжети чи сексистську рекламу в ефірі.
Координаторка проектів ГО «Ліга захисту прав жінок «Гармонія рівних» Юлія Макарова поспілкується з учасниками про сексизм і стереотипи у рекламі, як їх виявити і як протидіяти.