Ольга Герасим’юк розповіла про перші кроки регулятора з моніторингу гендерного балансу в медіа - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Ольга Герасим’юк розповіла про перші кроки регулятора з моніторингу гендерного балансу в медіа

31 березня голова Національної ради Ольга Герасим’юк взяла участь у медійному онлайн-марафоні «Рівність у політиці», організованому Національним демократичним інститутом. Захід був присвячений питанням жіночої політичної участі та жіночого лідерства. Ольга Герасим’юк розповіла про кроки, до яких вдається регуляторний орган, щоб питання дотримання гендерного балансу стало важливим і для телерадіоорганізацій.

Сьогодні українське законодавство з гендерних питань не відповідає повною мірою європейським тенденціям у контексті встановлення гендерної рівності в усіх сферах суспільного життя, зауважила Ольга Герасим’юк. Однак Національна рада в межах своїх повноважень намагається актуалізувати це питання і зробити те, що від неї залежить, аби медіа стали більш чутливими і відповідальними щодо поширення дискримінації, сексизму і стереотипів.

Зважаючи на запроваджені минулого року зміни до виборчого законодавства стосовно заборони дискримінації та сексизму, а також визначення відсотка обов’язкової кількості жінок у списках політичних партій, Національна рада під час виборів 2020 року депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів уперше провела моніторинг гендерного балансу в медіа при висвітленні ними виборчого процесу. Було застосовано кількісний і якісний (текстуальний і візуальний) аналіз, досліджено 15 телерадіокомпаній у м. Києві за період із 30 вересня по 25 жовтня 2020 року та регіональні і місцеві телерадіокомпанії за період із 19 по 25 жовтня 2020 року.

За словами Ольги Герасим’юк, результати моніторингу свідчать про те, що в ефірі місцевих і регіональних телекомпаній ознак гендерних стереотипів і сюжетів, присвячених гендерній тематиці, не зафіксовано. Помічений негативний тон промов не стосувався статі кандитатів-суб’єктів виборчого процесу, а лише їхньої політичної позиції. Питання гендерної рівності і поширення інформації, спрямованої на розширення обізнаності жінок-виборців або активної участі жінок-виборців у голосуванні, не були широко представлені в ефірі вітчизняних телекомпаній під час виборів 2020 року. 

Загалом ситуація із дотриманням гендерного балансу присутності суб’єктів виборчого процесу різнилася залежно від регіону. Так, у Житомирській області було зафіксовано гендерний паритет; у Волинській, Дніпропетровській, Закарпатській, Тернопільській, Чернівецькій областях виявлено значний кількісний дисбаланс у бік кандидатів-чоловіків.

Крім того, моніторингом зафіксовано, що в ефірі загальнонаціональних і окремих супутникових телеканалів також було порушено гендерний баланс під час запрошення учасників. Головною ознакою недотримання гендерного балансу стала, зокрема, кількісна участь (присутність) в ефірі суб’єктів виборчого процесу і запрошених експертів, адже тут гендерна перевага надавалася чоловікам.

Ольга Герасим’юк констатувала, що досвід спілкування Національної ради із представниками телерадіоорганізацій свідчить про те, що самі медіа і їх працівники не вбачають проблеми в гендерному питанні, не надають йому значення і часто вважають, що «у нас все нормально». Тому  вони не підтримали ініціативу регуляторного органу щодо збору й аналізу інформації про те, скільки жінок і чоловіків працюють у їхніх компаніях і на яких посадах. Це, на їхню думку, занадто затратно і непотрібно.

Для того, щоб зрушити цю ситуацію з місця, Національна рада взялася за напрацювання методології, за якою можна було би проводити моніторинг гендерних питань у медіа. На замовлення регулятора і при підтримці Національного демократичного інституту відповідну методологію розробила кандидатка соціологічних наук, доцентка кафедри соціології НаУКМА Тамара Марценюк. Методологію було презентовано нещодавно, 23 березня.

Цим інструментом, наголосила Ольга Герасим’юк, крім регуляторного органу, можуть користуватися і самі телерадіоорганізації. «Це важливо для самих медіа, щоб вони могли вимірювати «температуру» у власних ньюзрумах і колективах», – сказала вона. Адже часто саме спільний погляд кількох осіб на медіапродукт дає змогу оцінити його різнобічно й дійти виважених оцінок та глибшого розуміння самої суті проблеми.

Національна рада також запланувала певну просвітницьку роботу щодо поширення методології проведення моніторингу гендерних питань у медіа. Так, у рамках започаткованого Національною радою проєкту «Media Change Ukraine» може бути проведена серія тренінгів за участі представників регіональних і місцевих мовників та представників регулятора в областях для їх ознайомлення із документом і  поясненням, як реалізовувати цей інструмент на практиці, повідомила Ольга Герасим’юк.

Національна рада в межах повноважень і надалі буде провадити діяльність, спрямовану на недопущення поширення в ефірі телерадіоорганізацій інформації, що має ознаки сексизму, дискримінації та негативних гендерних стереотипів.

Докладніше з інформацією про моніторинг гендерного балансу під час  висвітлення виборчого процесу у 2020 році можна ознайомитися у Звіті про результати виборів.

Виступ Ольги Герасим’юк під час онлайн-марафону  можна переглянути тут:

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше