Як уже повідомлялося, Національна рада 25 січня ц. р. затвердила Звіт за 2011 рік, та звіти представників у областях, АР Крим, містах Києві і Севастополі.
Звіт про діяльність Національної ради в 2011 році подано Президентові України та Верховній Раді. Відповідно до статті 16 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Він повинен бути оприлюднений до 1 лютого ц. р.
Звіти представників Національної ради на виконання пункту 11 статті 11 зазначеного закону також мають бути оприлюднені у відповідних регіонах.
Усі звіти розміщені у пункті меню «Звітна інформація». Звіт представника Національної ради в м. Києві наводимо повністю.
ЗВІТ
представника Національної ради України
з питань телебачення і радіомовлення
у місті Києві
Александрова Олега Олександровича
за 2011 рік
І. Вступ
Протягом 2011 року представник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у м. Києві здійснював нагляд за дотриманням умов ліцензій і чинного законодавства стосовно 175 ліцензіатів, які зареєстровано в м. Києві, виконував рішення та доручення Національної ради відповідно до Положення про представника Національної ради, ст. 11 Закону України „Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення” та інших нормативних документів.
За звітний період Державний реєстр телерадіоорганізацій України по м. Києву поповнився 32 новими ліцензіатами. 21 компанія отримала ліцензії, 11 компаній з регіонів переоформили діючі ліцензії, змінивши прописку на київську. За рішенням суду вилучено з реєстру ТОВ МАТР „Творче об’єднання „НАРТ”, яке Національна рада позбавила ліцензії.
Протягом року столичним ліцензіатам видано 56 ліцензій на мовлення(з них: 13 – на супутникове телевізійне мовлення, 5 – на ефірне телевізійне мовлення, 31 – на формат МХ, 7 – на ефірне радіомовлення). 17-ти телерадіокомпаніям продовжено дію ліцензії у зв’язку з закінчення встановленого терміну.
Також протягом року видано 21 ліцензію провайдера програмної послуги: в т. ч. 3 – на кабельне мовлення.
Натомість Національною радою ухвалено рішення про анулювання ліцензій 7 телерадіоорганізацій: ТОВ „8 ТБ”, ТОВ „ТРК „ІФ Медіа-груп”, ТОВ „Телеканал „ТОНІС”, ТОВ МАТР „Творче об’єднання „НАРТ”, ТРК «Макіївка», ДКП „Телерадіокомпанія „Київ”, ТОВ „УЦТМ”.
Окрім кількісних змін у 2011 році відбулись певні якісні зміни в теле-радіопросторі столиці:
– зрушено з місця процес запровадження цифрового мовлення. Зокрема, за підсумками конкурсу на вільні місця в цифровому мультиплексі МХ-5 із регіональним покриттям переможцями стали: ДО „Київська державна регіональна телерадіокомпанія”, ТОВ „Аріадна ТВ”, ДКП „Телерадіокомпанія „Київ”, ТОВ „ЄС Продакшен груп” (UBR);
– здійснювалась подальша демонополізація ринку послуг провайдерів програмної послуги в м. Києві за рахунок створення локальних мереж у житлових комплексах різних районів міста. Так, протягом року ліцензії провайдера програмної послуги одержали: ТОВ „Нова мережа”, ТОВ „Ланет Нетворк”, ТОВ „Ультралінк”, ТОВ „Телевсесвіт”, Дочірнє підприємство „Телегруп-Україна”.
Серед тенденцій, які у майбутньому визначатимуть подальший розвиток телерадіопростору, слід зазначити зростання зацікавленості серед учасників телекомунікаційного ринку України до подальшого застосування технологій IPTV (телебачення за інтернет-протоколом). У зв’язку з цим збільшилась активність щодо впровадження цього виду послуг.
Із загального числа компаній, які мають ліцензії провайдерів програмної послуги із застосуванням технологій IPTV, 5 зареєстровано в м. Києві: ЗАТ „Українські радіосистеми”, ВАТ „Фарлеп-Інвест”, ТОВ „Українська Мультисервісна Мережа”, ТОВ „Голден Телеком”, ЗАТ „Індастріал Медіа Нетворк”.
У листопаді Національна рада переоформила ліцензію IPTV-провайдера ЗАТ „Індастріал Медіа Нетворк” у зв’язку зі зміною власників, адреси головної станції та збільшенням ресурсу. Ресурс IPTV-мережі збільшився з 58 до 125 каналів, кількість програм – з 59 до 127.
Протягом року активну організаційну роботу щодо запуску послуги інтерактивного цифрового телебачення (IPTV) здійснювала ПрАТ „Київстар” та інші компанії.
Не припинявся процес пошуку мовниками власної цільової аудиторії. Через це частина ліцензіатів зверталася до Національної ради із заявами про переоформлення ліцензій у частині внесення змін до програмної концепції мовлення.
Як відомо, Національна рада рекомендувала мовникам врахувати пропозиції за результатами засідання Громадської гуманітарної ради під головуванням Президента України В.Ф. Януковича від 30 червня 2011 року і транслювати освітні та культурні програми не менше 1-2 годин на день.
Зокрема, врахували рекомендації Національної ради:
– ТОВ „Телеканал „Мега”: ліцензіат змінив розважальний формат на просвітницько-розважальний. У програмній концепції зросла частка культурно-мистецьких, науково-просвітницьких передач. Натомість зменшився обсяг розважально-музичних (музичні, інтерактивні, ігрові шоу, передачі за заявками);
– ТОВ „Гравіс” („СІТІ”): у ліцензії на мовлення в м. Києві компанія збільшила частку програм власного виробництва. Також внесено зміни до загального обсягу жанрового розподілу програмного наповнення. Зросла частка інформаційно-аналітичних та публіцистичних, культурно-мистецьких, науково-просвітницьких та розважальних і музичних передач. Відповідно зменшився обсяг фільмопоказу.
У січні ТОВ „ТРК „Купол”, збільшив частку національного аудіовізуального продукту, інформаційно-аналітичних та публіцистичних передач. Водночас компанія зменшила частку аудіовізуальної продукції іноземного виробництва, обсяг дитячих програм і фільмопоказу. Також до програмної концепції внесено культурно-мистецькі передачі.
У червні ДКП „Телерадіокомпанія „Київ” за рахунок зменшення обсягу розважально-музичних передач збільшила обсяг передач для дитячої аудиторії – з 2 годин 30 хвилин до 3 годин на добу.
Проте деякі ліцензіати пішли шляхом кардинальної зміни формату. Наприклад, ТОВ „Телеканал „К2” перейшов на розважально-культурологічний формат мовлення. Значно збільшено обсяг розважально-музичних та частково культурологічно-мистецьких передач. Програмною концепцією мовлення не передбачено інформаційно-аналітичних і публіцистичних програм та дитячого мовлення.
ТОВ „ТРК „Радіо Кохання” звернулася до Національної ради з проханням змінити позивні „L’Радіо” на „Радіо дача”. У програмній концепції частка національного аудіовізуального продукту становитиме 100%. Збільшено обсяг програм власного виробництва та розважальних і музичних передач (майже в шість разів). Натомість зменшено обсяг інформаційно-аналітичних і публіцистичних, культурно-мистецьких, науково-просвітницьких передач.
Серед проблемних питань слід відзначити тенденцію до звуження власного й україномовного контенту в ефірі загальнонаціональних теле¬- і радіомовників. За даними відділу моніторингу контрольно-аналітичного управління, останнім часом спостерігається звуження україномовного контенту. На фоні збільшення обсягу двомовних передач та передач, які ведуться російською мовою (як російського, так і українського виробництва) головною сферою, де залишається українська мова, є реклама та інші комерційні програми, наприклад, телемагазини, анонси, елементи оформлення ефіру, іноземні фільми і передачі (неросійського виробництва) та власні інформаційні передачі. Водночас спостерігається зменшення власного виробництва україномовних передач на каналах загальнонаціонального теле – і радіомовлення.
Секретаріатом представника Національної ради в м. Києві під час моніторингу незмінно доводилося фіксувати зменшення частки власних передач в ефірі місцевих радіомовників та значне перевищення обсягів добірок музичних творів.
ІІ. Оцінка стану дотримання телерадіоорганізаціями
ліцензійних умов, умов ліцензій та норм чинного законодавства
Характерною особливістю організації контролю за дотриманням столичними ТРО умов ліцензії та чинного законодавства є доволі розгалужена структура телерадіопростору м. Києва, а також той факт, що певна кількість компаній, володіючи ліцензіями на мовлення або провайдера програмної послуги, здійснюють діяльність виключно поза межами міста.
Всього, з урахуванням підсумків ліцензування протягом року, ефірне телемовлення здійснюють: 14 загальнонаціональних, 5 регіональних та 5 місцевих телекомпаній, зареєстрованих у м. Києві.
Ефірне радіомовлення здійснює 51 компанія, з них: 13 загальнонаціональних, 10 регіональних та 37 місцевих радіокомпаній.
Ліцензії на мовлення у кабельних мережах мають: 7 телемовників, у т. ч. 3 провайдери програмної послуги.
Ліцензіями на багатоканальне телемовлення володіють 22 компанії.
Проводове мовлення здійснюють: 1 загальнонаціональна компанія (НРКУ) та 1 регіональна (ДО КДРТРК).
Ліцензіями на супутникове мовлення володіють 78 телерадіо-організацій.
Діяльність провайдерів програмної послуги здійснює 41 компанія, з них 8 – поза межами м. Києва.
Провайдерів з використанням технології: IPTV – 5, DVB-H – 1 (ЕТЕР), MPEG-4 – 1 (ЗЕОНБУД), супутникова платформа – 1 (ВІЖН).
Враховуючи такі масштаби, весь обсяг первинної інформації про стан мовлення ліцензіатів, зареєстрованих у м. Києві, для його подальшого аналізу і реагування надходить з трьох основних джерел:
– відділу моніторингу контрольно-аналітичного управління (щодо загальнонаціональних ефірних теле- та радіоканалів, які здійснюють мовлення у м. Києві, програм супутникового телебачення і радіо, програм формату DVB-T (ефірне цифрове телебачення);
– представників Національної ради в областях (щодо ліцензіатів, які здійснюють мовлення поза межами м. Києва);
– секретаріату представника Національної ради в м. Києві (щодо регіональних, місцевих мовників та провайдерів програмної послуги).
Моніторинг програмного наповнення телерадіоорганізацій
(аналіз результатів і статистика)
1. Стан дотримання вимог законодавства України щодо частки власного і національного продукту при здійсненні телерадіомовлення.
Відділом моніторингу контрольно-аналітичного управління здійснено аналіз програмного наповнення в ефірі загальнонаціональних теле- та радіоканалів щодо частки власного і національного продукту.
За інформацією відділу моніторингу, тенденцій щодо зменшення або збільшення обсягів програм і передач власного та вітчизняного виробництва загальнонаціональних телеканалів за останні 3 роки не зафіксовано. Цей показник залишається на рівні 40-50% та 65-67% відповідно.
Відділ моніторингу регулярно відслідковує використання власного та національного аудіовізуального продукту в ефірі загальнонаціональних телекомпаній.
Так, моніторингом у вересні 2011 року зафіксовано такі результати стосовно дотримання загальнонаціональними телеканалами умов ліцензій в частині „Вітчизняний продукт”: