Основна причина вилучення російських телеканалів із переліку дозволених для ретрансляції в Україні – порушення ними вимог вітчизняного законодавства - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Основна причина вилучення російських телеканалів із переліку дозволених для ретрансляції в Україні – порушення ними вимог вітчизняного законодавства


Упродовж останніх років у зв’язку з веденням активної пропагандистської кампанії проти України Національна рада регулярно проводить моніторинги іноземних телеканалів, які ретранслюються в Україні. Стосовно тих мовників, в ефірі яких виявлені порушення вітчизняного законодавства, ухвалено рішення про вилучення з Переліку іноземних програм, зміст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення та законодавства України.



Основні норми, які стали підставою для вилучення телеканалів із Переліку, такі.



Стаття 42 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», регламентує, що ретрансляція на території України телерадіопрограм і передач не обмежується, коли їх зміст відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення, тобто якщо вони походять із країни, що ратифікувала цю конвенцію.



На країни, які не є підписантами Європейської конвенції, розповсюджується норма частини другої статті 42 цього Закону. Вона передбачає, що ретрансляція іноземних програм, правовласник (виробник) яких не підпадає під юрисдикцію держави – члена Європейського Союзу або держави, яка ратифікувала Європейську конвенцію, можлива лише за умови відповідності їх змісту вимогам законодавства України та Європейської конвенції про транскордонне телебачення, про що рішення ухвалює Національна рада.



Відповідно до частини дев’ятої статті 13 Закону України «Про рекламу» трансляція (ретрансляція) реклами, яка міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій, що не підпадають під юрисдикцію держав ˗ членів Європейського Союзу або держав, які ратифікували Європейську конвенцію, заборонена. Крім того, вітчизняним законодавством (частина друга статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення») заборонено показ аудіовізуальних творів (фільмів, телепередач, крім інформаційних та інформаційно-аналітичних телепередач), якщо одним із учасників є особа, внесена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці.



Також норми Закону України «Про кінематографію» встановлюють обмеження на розповсюдження і демонстрування деяких фільмів. Зокрема, заборонено показ фільмів, які містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, незалежно від країни походження, виробництва після 1 серпня 1991 року. Забороняється і трансляція фільмів, вироблених фізичними та юридичними особами держави-агресора, які не містять такої популяризації або пропаганди, якщо вони вироблені чи оприлюднені після 1 січня 2014 року.



Саме ці вимоги українського законодавства стали основною причиною заборони ретрансляції російських телепрограм за результатами їх моніторингу Національною радою, оскільки Російська Федерація не є підписантом Європейської конвенції про транскордонне телебачення.



11 лютого цього року регуляторний орган ухвалив рішення вилучити із Переліку іноземних програм, зміст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення та законодавства України 15 іноземних програм – «Совершенно секретно», «Кто есть кто», «Шансон-ТВ», «Парк развлечений», «Мир сериала», «Авто плюс», «Кухня ТВ», «КХЛ», «Наука 2.0», «Моя планета», «Телекафе», «Боец», «Время: далекое и близкое», «Настоящее Страшное Телевидение» («НСТ») і «Сарафан».



Рішення набуло чинності через місяць після дня його оприлюднення. Всі правовласники іноземних програм мали час для приведення мовлення своїх каналів до вимог українського законодавства. Однак правовласник лише одного каналу – «Мир сериала» – повідомив Національну раду, що він прибрав з ефіру комерційну рекламу та інші порушення. Тому цьому мовникові дозволено розповсюджувати програми на території нашої країни. Інші телеканали не скористалися такою можливістю.



17 березня Національна рада ухвалила ще одне рішення про вилучення 14 іноземних програм із Переліку – «Радость моя», «Музыка Первого», «Оcean–TV», «HD Life», «ТДК (Телевизионный Дамский Клуб)», «24 Док», «Детский», «STV», «Индия ТВ», «Здоровое телевидение», «Ля-минор ТВ», «Еврокино», «Drive», «Мать и дитя». Воно, як і попереднє, набуде чинності через місяць із часу його оприлюднення.



Більшість із цих телеканалів порушують вимоги щодо розміщення комерційної реклами. І якщо вони зацікавлені в українському глядачеві, то ще мають час, аби усунути зафіксовані порушення вітчизняного законодавства.



Отже, єдиним підґрунтям для заборони російських телеканалів є законодавчі вимоги, дотримання яких має відстежувати державний регуляторний орган у сфері телерадіомовлення.



Окремо звертаємо увагу власників і керівників громадських закладів (готелів, санаторіїв, ресторанів, баз відпочинку тощо) на особливості розповсюдження іноземних програм.



Відповідно до чинного законодавства розповсюдження пакету програм телемовників може відбуватися у такий спосіб:



– на підставі угоди з провайдером програмної послуги, який має ліцензію на провадження діяльності на відповідній території;
– шляхом отримання власної ліцензії провайдера програмної послуги;
– шляхом укладання угоди із правовласником програм на публічний показ.



В іншому разі розповсюдження пакету програм є безліцензійною діяльністю або діяльністю з порушенням авторського законодавства керівництвом громадських закладів, що потребує перевірки і відповідного реагування правоохоронних органів.



Посилання на систему колективного прийому при ретрансляції заборонених російських телеканалів законодавчо не виправдано. Термін «система колективного прийому» визначено статтею 1 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». Така система прийому спрямована винятково на задоволення потреб споживача і не передбачає подальшого розповсюдження й отримання абонентної плати. Тому не може трактуватися як система колективного прийому при забезпеченні перегляду програм у громадських закладах.



Просимо з належною уважністю поставитися до вимог законодавства і дотримуватися його норм у своїй діяльності задля уникнення непорозумінь із правоохоронними органами.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше