Підписано саморегулівний акт про висвітлення ЗМІ теми суїциду

Вітчизняні мовники розробили правила із висвітлення у засобах масової інформації ситуацій, пов’язаних із вчиненням самогубств. Саморегулівний Акт № 2 підписали директор ТОВ ТРК «Україна» Вікторія Корогод, заступник генерального директора «StarLightMedia Анатолій Максимчук, член правління ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України» Юрій Макаров. Також цей документ погодило правління Незалежної асоціації телерадіомовників, і він буде заслуханий на загальних зборах асоціації 14 грудня.

Це вже другий саморегулівний документ, узгоджений на робочій групі зі створення правил захисту дітей у медіа, що працює при Національній раді. Перший Акт стосувався захисту дитини, яка зазнала сексуального насильства, при залученні до медіавиробництва, був підписаний провідними українськими мовниками 4 листопада 2016 року.

Цей документ не підписали лише компанії, що входять в «Inter Media Group», бо, мабуть, мали на те причини, оскільки вже у жовтні цього року телеканал «Інтер» продемонстрував у випусках програми «Стосується кожного» про неповнолітню маму повне ігнорування більшості пунктів узгоджених мовниками правил. Регулятор зафіксував у цій програмі низку порушень і застосував до ліцензіата санкцію «оголошення попередження». Ухвалюючи відповідне рішення, Національна рада взяла до уваги звернення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Валерії Лутковської і висновок Незалежної медійної ради, яка так само вказала на порушення у цих програмах як міжнародних актів у сфері захисту людини, так і вітчизняного законодавства.

Ця медіагрупа не виявила зацікавлення і в опрацюванні теми висвітлення в медіа ситуацій, пов’язаних із суїцидами. Як зазначалося на круглому столі, присвяченому законодавчому врегулюванню питань захисту дітей у медіа, що був ініційований Незалежною медійною радою у листопаді 2017 року, іншого рішення від «Inter Media Group» і не очікувалося.

Актуальність необхідності вироблення певних правил для висвітлення тем вчинення самогубств підтверджено низкою наукових досліджень, що проводилася в багатьох країнах. Ще у 1980-х роках вперше американські науковці виявили закономірність: висвітлення суїциду збільшує кількість суїцидів, медіа провокують суїцидальні думки і підштовхують до суїциду людей, схожих із описаними в ЗМІ персонажами.

Вітчизняні фахівці у сфері психіатрії і психології та правоохоронні органи зазначають, що цього року вони зіштовхнулися з новим масштабом проблеми суїциду, особливо серед молоді, пов’язаним із впливом інтернету (смертельні квести). Це й зумовило необхідність розібратися в критеріях нанесення шкоди саме в питаннях, пов’язаних із зараженням суїцидом.

«Світовий досвід із цього питання однозначно підтверджує наявність ефекту зараження суїцидом через медіа, якщо не забезпечується якість висвітлення цієї теми, – стверджує Любов Найдьонова, доктор наук, заступник директора Інституту соціальної та політичної психології НАПН України. –  А це втрати реальних життів, які могли б не трапитися, якщо б медійники були поінформовані і у своїй роботі керувалися певними правилами».

Робоча група працювала над розробкою Акта № 2 тривалий час, було проведено п’ять засідань, кожне формулювання обговорювалося й уточнювалося всіма учасниками, а це – представники регуляторного органу, телерадіоорганізацій, медіаюристи, психологи і журналісти.

Поки що Акт № 2 не підписала також група «1+1 Media», попередньо її представники, що брали участь в обговоренні проекту, погодили цей документ, але в останній момент департамент новин мовника висловив до остаточного тексту документа свої зауваження і пропозиції. Національна рада сподівається, що «1+1» врахує позицію робочої групи та дослухається до роз’яснень психологів щодо недоречності внесення запропонованих правок, і підпише цей документ для подальшого керування ним під час виготовлення програм і передач.

Хотілося б зауважити, що оприлюднена редакція правил висвітлення теми суїциду, як і попередній документ про висвітлення теми сексуального насильства, з часом можуть коригуватися. Адже через певний проміжок часу можна проаналізувати досвід їх застосування, бо життя не стоїть на місці і постійно змінює старі виклики й додає нові. Тому за необхідності до цих актів саморегулювання можна буде вносити певні зміни.

А тим часом цей документ – Акт № 2 – відкритий для підписання всіма телерадіокомпаніями України. Ба більше, його можуть застосовувати у своїй роботі не тільки телерадіоорганізації, а й інтернет-видання та преса.

Ілюстрація з сайту unikid.com.ua

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше