Показ алкогольних брендів в ефірі українських загальнонаціональних телеканалів зменшився майже у 2 рази – моніторинг регулятора
У період новорічних свят – 31 грудня 2018 року і 1 січня 2019 року – Національна рада провела моніторинг 12-ти загальнонаціональних телеканалів цифрового стандарту мовлення для аналізу трансляції ними реклами алкогольних напоїв та спонсорських роликів алкогольних брендів. Це – «Інтер», «СТБ», «Новий канал», «5 канал», «М1», «ТЕТ», «1+1», «Україна», «К1», «НТН», «ICTV», «UA:Перший». Результати засвідчили, що телерадіоорганізації дотрималися встановленого законом порядку розміщення реклами алкоголю і Рекомендацій, якими регулятор керується в наглядовій діяльності з 1 жовтня 2018 року.
Частка реклами і спонсорства алкоголю на екранах українських телеканалів порівняно з минулим роком сумарно зменшилася майже вдвічі. Так, обсяг спонсорства зменшився на 53%, а обсяг реклами алкоголю – на 23%.
Також у загальному обсязі реклами та спонсорства частка ефіру саме зі спонсорською інформацією становила 59%, що на 12 відсоткових пунктів менше ніж минулого року.
Вид просування |
2018 |
2019 |
Динаміка, % |
||
Загальний хронометраж, годин |
Частка** |
Загальний хронометраж, годин |
Частка** |
||
Спонсорство |
5:25:22 |
71% |
2:31:27 |
59% |
-53% |
Реклама |
2:15:07 |
29% |
1:43:50 |
41% |
-23% |
Загальний хронометраж рекламної та спонсорської інформації |
7:40:29 |
100% |
4:15:17 |
100% |
-45% |
За словами члена Національної ради Сергія Костинського, регулярна комунікація Національної ради з індустрією, а також стимулювання регулятором процесу саморегулювання поступово дають позитивні зрушення.
«Результати моніторингу продемонстрували, що ринок все більш відповідально ставиться до реклами і спонсорства алкогольних брендів, – сказав С. Костинський. – Мовники не тільки долучилися до вироблення методологічних рекомендацій щодо розміщення спонсорської інформації в ефірі телеканалів, але й забезпечили їхнє виконання».
Член Національної ради додав, що «одним з індикаторів позитивних змін є те, що частка спонсорства, яке жодним чином не обмежується упродовж дня, зменшилася на користь частки реклами, щодо якої діють жорсткі обмеження».
За даними моніторингу Національної ради, спонсорська інформація нарешті не повторювала зміст реклами, як це часто спостерігалося в минулі роки. Крім того, спонсорська інформація не містила висловлювань і зображень, які використовуються виключно у зв’язку із алкогольними напоями.
Загалом упродовж періоду, в який здійснювався моніторинг, на телебаченні були представлені рекламні та спонсорські матеріали 27-ми алкогольних брендів. Перед поширенням спонсорської інформації – найменування та/або знаку для товарів і послуг спонсора – зазначався статус спонсора за допомогою слів та/або словосполучень «спонсор показу», «спонсор», «партнер», «за підтримки», «за сприяння», «ТМ представляє» тощо.
В ефірі «UA:Перший» реклами та спонсорської інформації алкогольних напоїв не зафіксовано взагалі. Як відомо, Суспільне мовлення вирішило відмовитися від трансляції подібних матеріалів.
Довідково. Нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями вимог Закону України «Про рекламу», зокрема щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні, Національна рада здійснює відповідно до абзацу 3 частини першої статті 70 Закону України «Про телебачення і радіомовлення».
Стаття 1 Закону України «Про рекламу» визначає, що спонсорство – це добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно свого імені, найменування, свого знака для товарів і послуг.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про рекламу» у теле-, радіопередачах, матеріалах в інших засобах масової інформації, які створені і проводяться за участі спонсорів, забороняється наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, крім імені або найменування та знака для товарів і послуг спонсорів.
Реклама алкогольних напоїв або об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про рекламу» забороняється на радіо і телебаченні із 6 до 23 години.